Generative Learning Model in Mathematics: A Solution to Improve Problem Solving and Creative Thinking Skill

Kusairi Kusairi, Syaiful Syaiful, Haryanto Haryanto

Abstract


The purpose of this study is to determine the effect of Generative learning model on mathematical problem-solving and mathematical creative thinking skills. The method used in this research is Quasi-Experiment method with post-test only design. The sample in this study was 75 fifth grade students at SDIT Al-Azhar Jambi taken by random sampling technique. Data collection techniques using essay tests of mathematical problem-solving and mathematical creative thinking skills. Data analysis was done by normality test, homogeneity and hypothesis testing using one-way ANOVA by SPSS software 25.0. The results of data analysis show that there is an effect of Generative learning model on mathematical problem solving and mathematical creative thinking skills, and the application of Generative learning model with student worksheet are better than just Generative learning model or conventional learning model.

Keywords


creative thinking, cube and block material, generative learning model, problem solving skills, student worksheet

Full Text:

PDF

References


T. S. Sumartini And K. P. Matematis, “Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Melalui Pembelajaran Berbasis Masalah,” J. Pendidik. Mat. Stkip Garut Jurnalmtk.Stkip-Garut.Ac.Id, Vol. 5, 2016.

D. Hamdani, K. Eva, And S. Indra, “Pengaruh Model Pembelajaran Generatif dengan Menggunakan Alat Peraga Terhadap Pemahaman Konsep Cahaya Kelas VIII di SMP Negeri 7 Kota Bengkulu,” Exacta, 2012.

R. S. Sinaga, “Pengaruh Model Pembelajaran Generatif Terhadap Pemecahan Masalah Matematika pada Materi Persamaan Linier Dua Variabel Kelas X SMK Swasta,” Vol. 12, No. 1, Pp. 26–31, 2020.

R. . Dahar, Teori-Teori Belajar dan Pembelajaran. 2011.

D. D. Samo, “Kreativitas Siswa dalam Memecahkan Masalah Matematika Ditinjau dari Kemampuan Matematika Siswa,” Admathedu J. Ilm. Pendidik. Mat. Ilmu Mat. Dan Mat. Terap., 2016.

H. Hendriana, “Membangun Kepercayaan Diri Siswa Melalui Pembelajaran Matematika Humanis,” J. Pengajaran Mat. Dan Ilmu Pengetah. Alam, 2014.

T. Siswono And W. Novitasari, “Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Melalui Pemecahan Masalah Tipe “What’s Another Way”,” J. Transform., 2007.

I. Wijaya, M. Suastra, And M. Muderawan, “Pengaruh Model Pembelajaran Generatif terhadap Keterampilan Berpikir Kreatif dan Keterampilan Proses Sains,” J. Pendidik. dan Pembelajaran Ipa Indones., Vol. 4, No. 1, 2014.

H. A. Siti Mawaddah, “Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa pada Pembelajaran Matematika dengan Menggunakan Model Pembelajaran Generatif (Generative Learning) di SMP,” Edu-Mat J. Pendidik. Mat. Vol. 3, Nomor 2, Oktober 2015, Hlm 166 - 175, Vol. 3, Pp. 166–175, 2015.

P. Akbar, A. Hamid, M. Bernard, and A. I. Sugandi, “Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah dan Disposisi Matematik Siswa Kelas XI SMA Putra Juang dalam Materi Peluang,” J. Cendekia J. Pendidik. Mat., Vol. 2, No. 1, Pp. 144–153, 2017.

T. Y. E. Siswono, “Proses Berpikir Kreatif,” J. Ilmu Pendidik., 2008.

N. T. Rahmawati, “Kemampuan Berpikir Kreatif Matematik Siswa pada Pembelajaran SSCS dengan Tinjauan Metakognisi,” Prism. Pros. Semin. Nas. Mat., 2016.

N. H. Arifani, Sunardi, and S. Setiawani, “Tingkat Kemampuan Berpikir Kreatif Matematika Siswa Smp Kelas VIII di SMP Negeri 6 Jember, Smp Al Furqan 1, SMP Negeri 1 Rambipuji, dan SMP PGRI 1 Rambipuji,” J. Kadikma, Vol. 6, No. 2, Pp. 159–172, 2015.

Sucipta, E. Ahman, And N. Budiwati, “Metode Guided Discovery Learning terhadap Tingkat Berpikir Kritis Siswa Dilihat dari Motivasi Belajar,” Indones. J. Econ. Educ., Vol. 1, No. 1, Pp. 1–8, 2018.

T. Y. E. Siswono, “Mendorong Berpikir Kreatif Melalui Pengajuan Maslah (Problem Posing),” J. Math. Educ., 2004.

W. Y. Isvina, T. Sugiarti, And D. Kurniati, “Proses Berpikir Kreatif dalam Memecahkan Masalah Sub Pokok Bahasan Trapesium Berdasarkan Tahapan Wallas ditinjau dari Adversity Quotient ( AQ ) Siswa Kelas VII-C SMP Negeri 1 Jember,” Artik. Ilm. Mhs., 2015.

S. Ratnapuri, N. Handayani, And W. Hidayat, “Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa Kelas VIII SMP pada Sistem Persamaan Linear Dua Variabel (SPLDV),” Vol. 2, Pp. 1762–1771, 2018.

D. Sulistiawati, “Pengaruh Model Pembelajaran Generatif,” Vol. 2348, No. 02, Pp. 219–226, 2017.

A. Murjani, “Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif dan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran Generatif pada Materi Larutan Penyangga,” Vol. 7, No. 2, Pp. 103–108, 2016.

P. Masalah And M. Mahasiswa, “Model Pembelajaran Generatif (MPG) Berbantuan Blended Learning pada Trigonometri untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Mahasiswa PGRI,” Vol. 2, No. November, Pp. 82–97, 2017.

A. Wulandari, N. D. Muldayanti, and A. E. Setiadi, “Implementasi Model Pembelajaran Generatif terhadap Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa ada Sub Materi Moluska di Kelas X SMA Negeri 01 Sungai Raya,” J. Bioeducation, 2016.

N. Marliani, “Peningkatan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa Melalui Model Pembelajaran Missouri Mathematics Project (MMP),” Form. J. Ilm. Pendidik. Mipa, Vol. 5, No. 1, Pp. 14–25, 2015.

J. W. Cresswell, Research Design. Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif dan Campuran (Terjemahan). Yogyakarta: Pustaka Belajar, 2017.

M. P. Dr. Wahidmurni, “Kuantitatif,” Pemaparan Metod. Penelit. Kuantitatif, 2017.

Made Wena, Strategi Pembelajaran Inovatif Kontemporer: Suatu Tinjauan Konseptual Operasional / Made Wena, No. March. 2013.

A. R. Hakim, “Pengaruh Model Pembelajaran Generatif Terhadap,” Form. J. Ilm. Pendidik. MIPA, Vol. 4, No. 3, Pp. 196–207, 2014.

Y. N. Ekaputri, “Pengaruh Model Pembelajaran Generatif Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Kelas VII MTsN Tarusan Kabupaten Pesisir Selatan,” J. Kepemimp. Sekol. Dan Pengur. Sekol., Vol. 2, No. 2, Pp. 113–118, 2017.

T. Y. E. Siswono, “Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Melalui Pengajuan Masalah,” Pendidik. Mat., 2005.

J. Program and S. Pendidikan, “Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Menggunakan Model Generative Learning dan Connecting, Organizing, Reflecting, Extending (CORE),” Vol. 9, No. 1, Pp. 108–117, 2020.

J. I. Pendidikan et al., “Pembelajaran Matematika Model Generative Learning dengan Performance Assessment untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis pada Siswa Kelas VIII,” Vol. 3, No. 3, Pp. 63–74, 2017.




DOI: http://dx.doi.org/10.24042/ijsme.v3i2.6378

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2020 Unit Riset dan Publikasi Ilmiah FTK UIN Raden Intan Lampung

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License

Indonesian Journal of Science and Mathematics Education is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License