How to Improve Students’ Science Learning Outcome? An Application of Problem-based Learning Worksheets

https://doi.org/10.24042/ijsme.v4i3.9826

Erni Erni, Yuberti Yuberti

Abstract


The low of learning outcomes is a learning problem that is always encountered in various schools, including in SD (Primary School) Negeri 2 Campang Raya. The purpose of this study was to determine the differences and the effect of the use of problem-based learning worksheets on the learning outcomes of 4th-grade students at SD Negeri 2 Campang Raya. The research method used is quasi-experimental with a nonequivalent control group design. This study used non-probability sampling with 30 students in grade 4 at SD Negeri 2 Campang Raya as research subjects. Test and non-test instruments were used to collect research data and analyze data using t-test and simple linear regression. The results of the study indicate that there is an influence from the use of problem-based learning worksheets on the learning outcomes of 4th-grade students at SD Negeri 2 Campang Raya.

Keywords


learning outcomes, problem-based learning, worksheet

Full Text:

PDF

References


Anwar, C. (2019). Hakikat Manusia Dalam Pendidikan: Sebuah Tinjauan Filosofis. Yogyakarta: Suka Press.

Diansah, I & A Asyhari 2020 Evectiveness of Physics Electronik Modules based on self directed learning Model(SDL) towards the understanding of dynamic fluid concept. Jurnal of physics :Confence series 1572 012021

Diansah, I . Suyatna, A., & Viyanti. 2020 STEM-based physics multimedia design for stimulating HOTS on water and wind energy topic: Physics teacher perception. Jurnal of physics :Confence series 1796 012002

Namira, Z. B., Kusumo, E., & Prasetya, A. T. (2014). Keefektifan Strategi Metakognitif Berbantu Advance Organizer Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kimia Siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 8(1), 1271–1280.

Achdiyat, Maman dan Rido Utomo. 2017. “Kecerdasan Visual-Spasial, Kemampuan Numerik, dan Prestasi Belajar Matematika”. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA 7(3):234-245. doi: 10.30998/formatif.v7i3.2234.

Aisyah, Isnaini dkk. 2017. “Penerapan Model Pembelajaran Numbered Heads Together (NHT) dengan Media Kartu Soal untuk Meningkatkan Keterampilan Sosial dan Prestasi Belajar Sejarah”. Jurnal Pendidikan Sejarah Universitas Sebelas Maret.

Dimyati & Mudjiono. 2013. Belajar Dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Malaysian Qualification Agency. (2016). Programme Standar Education. MQA. Slangor.[ONLINE] http://www/nbpts.org diakses pada tanggal 10 Oktober 2019. Pada pukul 21.30 WIB

Yuberti (2015). Online Group Discussion pada Mata Kuliah Teknologi Pembelajaran Fisika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 4(2), 145. https://doi.org/10.24042/jpifalbiruni.v4i2.88

Pratiwi, A, Z. B., Maria, H.T., & Sirait, J. (2016). Penggunaan Model PBL Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pada Materi Perubahan Wujud Zat di SMP. Jurnal Pendidikan Dan Pemebelajaran Khatulistiwa, 5(3),.

Hadi, Fida R (2016). Penerapan Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Profesi Pendidikan Dasar, 3(2),84-91

Hikmah, Milhatul (2020). Penerapan Model Project Based Learning Untukmeningkatkan Partisipasi Dan Hasil Belajar Pemrograman Dasar Siswa. Jurnal teknodik, 24(1),25-35

Astuti, Sri., Danial. M., Anwar. M, (2018). Pengembangan LKPD Berbasis PBL (Problem Based Learning) Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Peserta Didik Pada Materi Kesetimbangan Kimia. Jurnal Pendidikan kimi,2 (2), 25-35

Yustianingsih.H, Syarifuddin. H., Yerizon (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Berbasis Problem Based Learning(PBL) untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah peserta didik kelas VIII, Jurnal Nasional Pendidikan Matematika JNPM, 1(2)

Setyosari, P. (2012) Metode Penelitian Pendidikan dan Pengembangan. Jakarta: Kencana.

Trianto. (2011). Model-model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstruktivistik. Jakarta: Prestasi Pustaka

Riski, W., Nurmaliyah, C., & M, Ali. S. (2016). Pemanfaatan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Problem Based Learning (PBL) Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Sistem Ekskresi Manusia Di Mtsn Rukoh Kota Banda Aceh. Jurnal Biotik, 4(2), 136-142

Zaturahmi, Adlim., & Zulkarnaen. (2016). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis masalah bahasan cermin untuk Peningkatan motivasi belajar dan Hasil Belajar Siswa di SMP Negeri 2 Banda Aceh. Jurnal pendidikan sainsa indonesia, 4(2), 162-170




DOI: https://doi.org/10.24042/ijsme.v4i3.9826

Article Metrics

Abstract views : 679 | PDF downloads : 136

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2021 Unit Riset dan Publikasi Ilmiah FTK UIN Raden Intan Lampung

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License

Indonesian Journal of Science and Mathematics Education is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License