Classroom Management: Islamic Religious Education Learning In Bandar Lampung City

Santi Hayati, Septuri Septuri, Oki Dermawan

Abstract


This study aims to determine planning, analyze organizing, identify implementation, and supervise supervision in learning Islamic religious education in public elementary school 1 Surabaya and public elementary school 2 Sawah Brebes, Bandar Lampung, Indonesia. Qualitative descriptive research method approach, two data components namely primary data and secondary data, data collection techniques with observation, interview and documentation techniques. The validity test uses data triangulation and method triangulation. The subjects of this research are the Principal and Islamic Religious Education Teacher. both schools have good efforts in classroom management in Islamic religious education. However, there are differences in the focus and approach used in the aspects of planning, organizing, implementing, and supervising the class.


Keywords


Education Islam; Implementation; Organizing; Planning; Supervision,

Full Text:

PDF

References


Afnan, M., & Nihwan, M. (2020). Studi tentang Tujuan Pendidikan Islam Menurut Azyumardi Azra. Jurnal Pemikiran Dan Ilmu Keislaman, 3(2), 367–384.

Amin, S., & Nurhadi, A. (2020). Urgensi analisis kebutuhan diklat dalam meningkatkan kompetensi guru PAI dan budi pekerti. Islamic Management: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(02), 83–100.

Andhika, M. R. (2020). Kreativitas Guru Dalam Menumbuhkan Minat Belajar Siswa di MIN 8 Aceh Barat. Jurnal Eduscience, 7(1), 28–33.

Anhusadar, L. (2020). Evaluasi Pelaksanaan Standar Produk Hasil Belajar pada Satuan Pendidikan Anak Usia Dini. Al-TA’DIB: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 13(1), 34–45.

Anwar, R. N., & Muhayati, S. (2021). Upaya membangun sikap moderasi beragama melalui pendidikan agama islam pada mahasiswa perguruan tinggi umum. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 12(1), 1–15.

Arifin, S., Abidin, N., & Al Anshori, F. (2021). Kebijakan Merdeka Belajar dan Implikasinya terhadap Pengembangan Desain Evaluasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Dirasat: Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Islam, 7(1), 65–78.

Aseri, M. (2022). Manajemen Pembelajaran Fiqih di Sekolah dan Madrasah Bagi Guru Pendidikan Agama Islam. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 6(2), 229–240.

Darma, W., & Rani, H. M. (2020). Manajemen Kelas Berbasis Mindfulness. Jurnal Pendidikan, Sains Sosial, Dan Agama, 6(1), 1–14.

Darmono, A. (2022). IMPLEMENTASI MANAJEMEN KELAS: SEBAGAI UPAYA MEMBANGUN EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN. Inisiasi: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(2).

Efendy, R., & Irmwaddah, I. (2022). Peran Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Karakter Religius Siswa. DIALEKTIKA Jurnal PAI IAIN Parepare, 1(1), 28–33.

Fakhriyana, D., & Riayah, S. (2021). Optimalisasi pembelajaran dalam jaringan (daring) dengan media pembelajaran video interaktif terhadap pemahaman matematis siswa. Jurnal Pendidikan Matematika (Kudus), 4(1), 19–30.

Fauzi, A., & Fahmi, A. (2020). Pengaruh pengelolaan kelas terhadap motivasi belajar siswa pada mata pelajaran fiqih (studi di MTS Al-Fitroh Tangerang). Belajea: Jurnal Pendidikan Islam, 5, 1–69.

Handayani, N. S., Abdussalam, A., & Supriadi, U. (2021). Akhlak Peserta Didik dalam Menuntut Ilmu: Sebuah Pemikiran Reflektif KH. Hasyim Asy’ari dalam Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 6(2), 395–411.

Hidayat, T., & Asyafah, A. (2019). Konsep Dasar Evaluasi Dan Implikasinya Dalam Evaluasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sekolah. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 10(1), 159–181.

Hidayat, W., Jahari, J., & Shyfa, C. N. (2020). Manajemen Kelas Dalam Meningkatkan Proses Pembelajaran Di Madrasah. Jurnal Pendidikan UNIGA, 14(1), 308–317.

Imamah, Y. H., Pujianti, E., & Apriansyah, D. (2021). Kontribusi guru pendidikan agama islam dalam pembentukan karakter siswa. Jurnal Mubtadiin, 7(02).

Jafri, J. (2021). Upaya Guru Pendidikan Agama Islam dalam Meningkatkan Pemahaman Keagamaan Siswa. Al-Liqo: Jurnal Pendidikan Islam, 6(1), 10–33.

Lutfiana, V. (2020). Analisis kompetensi guru matematika dalam pengelolaan pembelajaran daring dan faktor yang mempengaruhinya. Indonesian Journal of Teacher Education, 1(4), 172–178.

Marsen, C., Fimala, Y., & Gistituati, N. (2021). Manajemen Kelas Virtual di Sekolah Dasar pada Masa Pandemi. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1600–1604.

Mawardi, I., Shalikhah, N. D., & Baihaqi, A. (2020). Penguatan Pendidikan Karakter (PPK) Berbasis Budaya Islami Sekolah di MI Muhammadiyah Sidorejo Bandongan. JPPM (Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat), 4(1), 81–87.

Mukarromah, A., & Andriana, M. (2022). Peranan Guru dalam Mengembangkan Media Pembelajaran. Journal of Science and Education Research, 1(1), 43–50.

Mutiaramses, M., Neviyarni, S., & Murni, I. (2021). Peran Guru dalam Pengelolaan Kelas terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 6(1), 43–48.

Nahu, R. C., Idris, M., & Talibo, I. (2020). Reposisi Guru Pendidikan Agama Islam di Sekolah Dasar Kota Manado. Journal of Islamic Education Policy, 4(1).

Nasution, S., & Neviyarni, S. (2022). Pengaruh Pengelolaan Kelas di Sekolah. Journal of Pedagogy and Online Learning, 1(3), 1–8.

Pratiwi, Z. I., & Maharani, D. (2020). Penerapan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) Berbasis Higher Order Thinking Skills (Hots). Qiro’ah: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 10(2), 57–72.

Pujiharti, E. S. (2022). PERAN SUMBER DAYA PENDIDIK DALAM PERSPEKTIF EKONOMI PENDIDIKAN. An-Nahdliyah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(2), 35–50.

Rahayu, N. (2020). Hasil Karya Siswa Sebagai Penilaian Autentik Berbasis Kelas Di Kelompok B Usia 5-6 Tahun Tk An-Nur 1 Yogyakarta. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 11(1), 23–29.

Rohmah, N., Hidayat, S., & Nulhakim, L. (2021). Implementasi Pendidikan Karakter Disiplin dalam Mendukung Layanan Kualitas Belajar Siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(1), 150–159.

Saifulloh, A. M., & Darwis, M. (2020). Manajemen pembelajaran dalam meningkatkan efektivitas proses belajar mengajar di masa pandemi covid-19. Bidayatuna Jurnal Pendidikan Guru Mandrasah Ibtidaiyah, 3(2), 285–312.

Salmiah, M., & Abidin, Z. (2022). Konsep Dasar Pengelolaan Kelas dalam Tinjauan Psikologi Manajemen. ITQAN: Jurnal Ilmu-Ilmu Kependidikan, 13(1), 41–60.

Suleha, S., Sholeh, S., & Maryati, M. (2021). Penerapan Manajemen Kelas dalam Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran PAI. PeTeKa, 4(3), 431–440.

Sutisna, D., & Indraswati, D. (2020). Kecakapan manajemen kelas guru sebagai upaya penyelesaian problematika pembelajaran dimasa pandemi covid 19. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 5(2), 204–220.

Tarihoran, N. M., & Cendana, W. (2020). Upaya guru dalam adaptasi manajemen kelas untuk efektivitas pembelajaran daring. Jurnal Perseda: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3(3), 134–140.

Umar, U., & Hendra, H. (2020). Konsep Dasar Pengelolaan Kelas Dalam Proses Pembelajaran Di Sekolah. KREATIF: Jurnal Pemikiran Pendidikan Agama Islam, 18(1), 99–112.

Wati, A. R. Z., & Trihantoyo, S. (2020). Strategi pengelolaan kelas unggulan dalam meningkatkan prestasi belajar siswa. JDMP (Jurnal Dinamika Manajemen Pendidikan), 5(1), 46–57.

Wati, J. U. M., Rikza, Q., & Rahmawati, A. D. (2021). Pengelolaan Kelas Pembelajaran Tatap Muka Terbatas Pada Masa Pandemi Di Kelas Vii G Mts Negeri 4 Ngawi. Indonesian Journal Of Education and Learning Mathematics, 2(1), 14–26.

WULANDARI, S., & RIDWAN, M. (2023). INOVASI BIDANG KETENAGAKERJAAN PENDIDIKAN UPAYA PENINGKATAN KOMPETENSI GURU AL-QUR’AN MELALUI PELATIHAN METODE UMMI. MANAJERIAL: Jurnal Inovasi Manajemen Dan Supervisi Pendidikan, 3(1), 73–81.




DOI: http://dx.doi.org/10.24042/jaiem.v3i2.17591

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Santi Hayati, Septuri Septuri, Oki Dermawan

License URL: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0