Educator Resource Management at Nurul Falah IT High School Bandar Lampung

Yuniar Yuniar

Abstract


This research uses a qualitative approach, data analysis using the Miles Huberman and Saldana interactive model with steps: 1). Data collection, 2). Data condensation, 3). Presentation of data, and 4). Drawing conclusions. For data validity using Triangulation and Member check. There are 2 triangulations used, namely, source triangulation and method triangulation. Findings: 1). Planning of teaching resources999: at the beginning of each school year the school makes a plan of activities and school budgets in which there are activities regarding the needs and development of teaching resources and planning for recruitment, first analyzing the mapping of lesson hours so that the needs of teaching staff are known. 2). Recruitment and Selection at SMA IT Nurul Falah Bandar Lampung: a). recruitment patterns applied internally. b) selection carried out includes administrative selection and interviews. 3). Development and Training at SMA IT Nurul Falah Bandar Lampung: To improve and develop the potential of educators (teachers), the school conducts training such as In House Training (IHT), besides that the school also provides opportunities for educators (teachers) to further improve and develop their potential by participating in activities / workshops outside the school in the hope that it can have a positive effect on the progress of the school.


Keywords


Educator Resources; Management99999

Full Text:

PDF

References


Astagini, R. A., Nadifah, N. I., & Luwihta, A. D. (2022). Penerapan Manajemen Sumber Daya Manusia dalam Meningkatkan Kompetensi Guru. AKSI: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(1), 32–43.

Dacholfany, M. I., Nasar, I., Zulfikar, M. R., Machsunah, Y. C., Wahyuningsih, D., & Sitopu, J. W. (2023). Program Pelatihan Guru Lintas Provinsi Dalam Peningkatan Kualitas Pembelajaran. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(2), 4513–4524.

Devra, D. D. (2022). Peran Dinas Tenaga Kerja dan Transmigrasi Provinsi Riau dalam Mengoptimalkan Kemampuan Pencari Kerja Untuk Mewujudkan Sumberdaya Manusia Yang Berkualitas dan Berdaya Saing. Diklat Review: Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Pelatihan, 6(1), 108–116.

Eddy Junaedi. (2018). Manajemen Pengembangan Sumber Daya Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Islam Rabbani, 2(2).

Fauzan, F. (2021). Manajemen Sumber Daya Manusia Perspektif Humani Relation pada Era Revolusi Industri 4.0 di Sekolah Menengah Atas. Millennial: Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 1(2), 107–126.

Habibie, D. (2020). Kompetensi Manajerial Kepala Sekolah Dalam Upaya Pengembangan Kualitas Tenaga Pendidik. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 6(1), 195–199.

Ilmiyah, L., Khotimah, H., Aryani, N. R., & PS, A. M. B. K. (2021). Problematika Pembelajaran PAI Di Daerah Terpencil: Studi Atas Keterbatasan Sumber Daya Manusia. Tarbiyah Islamiyah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam, 11(1), 31–40.

Indajang, K., Jufrizen, J., & Juliandi, A. (2020). Pengaruh Budaya Organisasi Dan Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Kompetensi Dan Kinerja Guru Pada Yayasan Perguruan Sultan Agung Pematangsiantar. JUPIIS: Jurnal Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial, 12(2), 393–406.

Juwita, A. (2023). Analisis Manajemen Sumber Daya Manusia Pada Pendidik Dan Tenaga Kependidikan Di Sma Muhammadiyah 1 Sendang Agung Kabupaten Lampung Tengah. UNISAN JURNAL, 2(1), 715–729.

Lestari, A., Sumual, T., & Usoh, E. (2023). Literatur Review: Analisis Manajemen Sumber Daya Manusia Di Sekolah Untuk Meningkatkan Kualitas Pendidikan. Jurnal Binagogik, 10(01), 184–198.

Murtafiah, N. H. (2022a). Analisis Manajemen Pengembangan Sumber Daya Manusia Yang Handal Dan Profesional (Studi Kasus: Iai An Nur Lampung). Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 10(02).

Murtafiah, N. H. (2022b). Manajemen Pengendalian Kinerja Pendidik dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran Pada Lembaga Pendidikan

Islam. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 4613–4618.

Ratri, E. P., & Najicha, F. U. (2022). Urgensi Pancasila Dalam Menanamkan Jiwa Nasionalisme Pada Generasi Muda Di Era Globalisasi. Jurnal Global Citizen: Jurnal Ilmiah Kajian Pendidikan Kewarganegaraan, 11(1), 25–33.

Riadi, S., Sukardi, S., & Hakim, M. (2020). Pelaksanaan Manajemen Sumber Daya Manusia di Sekolah Menengah Kejuruan Negeri 4 Mataram. (JPAP) Jurnal Praktisi Administrasi Pendidikan, 4(1).

Rohmah, M., & Pujiono, P. (2022). Peran Kepala Madrasah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Melalui Kompetensi Manajerial Di MI Al-Ma’arif 03 Langlang Singosari. An-Nahdliyah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(1), 83–135.

Sirojudin, D., & Waqfin, M. S. I. (2020). Manajemen Sumberdaya Manusia (SDM) dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan di SMA 1 Darul Ulum. Jurnal Education and Development, 8(4), 275.

Sukma, O., & Hasanah, E. (2021). Best Practice Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Nilai Akreditasi di SMPN 5 Airgegas Bangka Belitung. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 8(2), 147–158.

Sunarso, A. (2020). Manajemen Sumber Daya Manusia Dalam Upaya Peningkatan Mutu Guru di SMK Ma’arif Nu 1 Kembaran Banyumas. Ar-Rihlah: Jurnal Inovasi Pengembangan Pendidikan Islam, 5(1), 105–154.

Utomo, P. B., Purnomo, M. E., & Nazarudin, M. (2021). Studi Perencanaan Manajemen Sumber Daya Manusia Tenaga Pendidik Di SD Islam Palembang. Studia Manageria, 3(1), 83–97.

Utu, N. M., & Sintasari, B. (2021). Kepemimpinan Kepala Madrasah Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan Di MTs Miftahul Ulum Cermenan Jombang. Irsyaduna: Jurnal Studi Kemahasiswaaan, 1(1), 25–42.

Wahid, M. A., & Thoyib, M. (2022). Manajemen Sumber Daya Manusia Dalam Peningkatan Mutu Tenaga Pendidik Di Ma Darul Huda Ponorogo Pada Masa Pandemi Covid-19. Edumanagerial, 1(1), 19–33.




DOI: http://dx.doi.org/10.24042/jaiem.v3i2.17896

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Yuniar Yuniar

License URL: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0