The impact of ICT on the development of children's religious and moral values

Andri Hardiyana, Intan Dwiyanti, Ishmatun Zakiyah, Nida'ul Munafiah

Abstract


Human civilization today cannot be separated from the development of information and communication technology. The purpose of this study was to describe and analyze the impact of the use of information and communication technology on the development of early childhood religious and moral values. The results of this study indicate that the use of ICT has a positive and negative impact, especially the psychological impact on children's development. In addition, the use of ICT, if it can be used wisely, can lead to a) the right to education through the use of ICT under parental supervision, b) the role of parents in education, supervision, and control of children in the use of ICT, c) facilitate parents and children in learning and communication, d) can grow aspects of child development comprehensively, e) as a media for children to learn characters in a game/video, f) helping children listen to murotal or g) as a reminder (alarm) when worshiping/doing essential activities. The findings of the adverse effects of this study caused: a) children sometimes spoke harshly, b) children became quiet and lacked socialization with the surrounding environment, and c) lost track of time.


Keywords


ICT; Religious; Moral;

Full Text:

PDF

References


Aslan, A. (2019). Peran pola asuh orangtua di era digital. Jurnal Studia Insania, 7(1), 20-32. https://doi.org/10.18592/jsi.v7i1.2269

Asmawati, L. (2021). Peran orang tua dalam pemanfaatan teknologi digital pada anak usia dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 82–96. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i1.1170

Bilfaqih.Y dan Qomarudin. (2015). Esensi pengembangan pembelajaran daring. Deepublish.

Effendi, D., & Wahidy, A. (2019). Pemanfaatan teknologi dalam proses pembelajaran menuju pembelajaran abad 21. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang, 125–129. https://jurnal.univpgri-palembang.ac.id/index.php/Prosidingpps/article/view/2977/2799

Fatwa, A. (2021). Pemanfaatan teknologi pendidikan di era new normal. Jurnal Mahasiswa Teknologi Pendidikan, 1(2), 200–216.

Febrialismanto, F., & Nur, H. (2020). kemampuan guru menggunakan tik untuk pengembangan di taman kanak-kanak. KINDERGARTEN: Journal of Islamic Early Childhood Education, 2(2), 101-115. https://doi.org/10.24014/kjiece.v2i2.8296

Fitri, W., Octaria, M., Irvanaries, Suwanny, N., Sisilia, & Firnando. (2020). Tantangan dan solusi terhadap ketimpangan akses pendidikan dan layanan kesehatan yang memadai di tengah pandemi covid-19. Jurnal Syntax Transformation, 1(10), 766–776. https://doi.org/10.46799/jst.v1i10.181

Fridayanti, Y. N. (2021). Pengaruh pembelajaran daring terhadap capaian hasil belajar siswa sekolah dasar. PREMIERE : Journal of Islamic Elementary Education, 3(1), 94–102. https://doi.org/10.51675/jp.v3i1.114

Hardiyana. (2016). Optimalisasi pemanfaatan teknologi informasi dan komunikasi dalam pembelajaran PAUD. Jurnal Awlady: Jurnal Pendidikan Anak, 2(1), 1-15.

Hidayat, R., Ag, S., & Pd, M. (n.d.). Buku Ilmu Pendidikan Rahmat Hidayat & Abdillah.

Hikmah. (2019). Pembelajaran 2. Perkembangan dan belajar anak usia dini. Modul 2 PPG Bagi Guru PAUD Tahun 201 9, 41–70.

Indy, R., Waani, F. J., & Kandowangko, N. (2019). Peran pendidikan dalam proses perubahan sosial di desa tumaluntung kecamatan kauditan kabupaten minahasa utara. HOLISTIK, Journal Of Social and Culture, 12(4), 1–21.

Junaedi, E., Hufad, A., & Fathurronmah, M. (2021). Penggunaan handphone android bagi perkembangan anak. Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(1), 95–98.

Kariadinata, R. (2012). Menumbuhkan daya nalar (power of reason) siswa melalui pembelajaran analogi matematika. Infinity Journal, 1(1), 10-21. https://doi.org/10.22460/infinity.v1i1.3

Kurniasih, E. (2019). Media digital pada anak usia dini. Jurnal Kreatif, 9(2), 87–91.

Kurniawati, R., & Fadilah, F. (2019). Tinjauan yuridis tindak pidana persekusi yang terjadi di kabupaten majalengka dikaitkan dengan pasal 170 kitab undang –undang hukum pidana. Journal Presumption of Law, 1(2), 20–21.

Ngafifi, M. (2014). Kemajuan teknologi dan pola hidup manusia dalam perspektif sosial budaya. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 2(1). 31-43 https://doi.org/10.21831/jppfa.v2i1.2616

P.A Chusna & A.D.M Utami. (2020). Dampak pandemi covid-19 terhadap peran orang tua dan guru dalam meningkatkan kualitas pembelajaran daring anak usia sekolah dasar. PREMIERE : Journal of Islamic Elementary Education, 2(1), 11–30. https://doi.org/10.51675/jp.v2i1.84

Parsaorantua, P. H., Pasoreh, Y., & Rondonuwu, S. A. (2017). Implementasi teknologi informasi dan komunikasi (studi tentang web e-government di kominfo kota manado). Jurnal Acta Diurna, 6(3), 1–14.

Rahadian, D. (2017). Teknologi informasi dan komunikasi (TIK) dan kompetensi teknologi pembelajaran untuk pengajaran yang berkualitas. Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(1), 234–254.

Santosa, E. T. (2015). Raising Children In Digital Era. Elex Media Komputindo.

Saripudin, A. (2017). Strategi pengembangan kecerdasan naturalis pada anak usia dini. AWLADY: Jurnal Pendidikan Anak, 3(1).1-18

Sidgi, L. F. S. (2021). The impact of social media on learning English vocabularies. Journal of Humanities and Education Development, 3(4), 200–209. https://doi.org/10.22161/jhed.3.4.13

Suharno ; Retnoningsih, A. (2011). Kamus besar bahasa indonesia (Cet.10). Widya Karya.

Susanto, A. (2017). Pemanfaatan ICT (Informations and Communication Technologies) dalam pembelajaran anak usia dini. Tarbawy : Jurnal Pendidikan Islam, 4(2), 230–241. https://doi.org/10.32923/tarbawy.v4i2.820

Tatminingsih, S. (2017). Dampak penggunaan TIK terhadap perilaku anak usia dini: studi kasus pada anak usia 4-7 tahun. Jurnal Pendidikan, 18(1), 42–52. https://doi.org/10.33830/jp.v18i1.281.2017

Umroh, I. L. (2019). Peran orang tua dalam mendidik anak sejak dini secaraa islami di era milenial 4.0. ta’lim : Jurnal Studi Pendidikan Islam, 2(2), 208–225. http://e-jurnal.unisda.ac.id/index.php/talim/article/view/1644

Utami, T. D., Aminingtyas, M. A., Tyas, R. W., Saputri, P. C., Katoningsih, & Katoningsih, S. (2022). Dampak pembelajaran online pada kemampuan berkomunikasi anak usia dini. Tunas Siliwangi, 8(1), 1–8. https://doi.org/https://doi.org/10.22460/ts.v8i1p1-8.3019

Wahyuningsih, S., Abbas, E. W., & Mutiani, M. (2020). Implementation of leadership value of rudy respawns as a learning resource on social studies. The Innovation of Social Studies Journal, 1(2), 169-179. https://doi.org/10.20527/iis.v1i2.2094

Yasin, N. A. (2018). Anak di era digital perspektif hukum keluarga islam di indonesia Nur Ahmad Yasin. The Indonesian Journal of Islamic Family Law, 08(136), 435-446.

Yulsyofriend, Anggraini, V., & Yeni, I. (2019). Dampak gadget terhadap perkembangan bahasa anak usia dini”. Yaa Bunayya : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 67. https://doi.org/https://doi.org/10.24853/yby.3.1.67-80

Zahara, S., Mulyana, N., & Darwis, R. S. (2021). Peran orang tua dalam mendampingi anak menggunakan media sosial di tengah pandemi covid-19. Jurnal Kolaborasi Resolusi Konflik, 3(1), 105-115. https://doi.org/10.24198/jkrk.v3i1.32143




DOI: http://dx.doi.org/10.24042/ajipaud.v5i1.11195

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Al-Athfaal: Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini

License URL: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0

 

 

 

Creative Commons LicenseAll publications by Al-Athfaal: Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini [p-ISSN: 2622-5484, e-ISSN: 2622-5182] are licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.