Hubungan Antara Keterampilan Berpikir Rasional Siswa SMA dengan Hasil Belajar dalam Pembelajaran Kooperatif Menggunakan Constructive Feedback

Rahmi Zulva

Abstract


The aim of the study is to examine the connection between rational thinking skills of high school students with the results of cognitive learning in cooperative learning process by providing constructive feedback. In this study used a quasi experimental method to the design of the randomized pretest-posttest control group design. Before doing it, the treatment given is initial tests, and after treatment is given a final test. During the learning process observation occurs. The results showed that the relationship between rational thinking skills of students' cognitive learning outcomes of students after learning at the end of the experimental class there is a significant relationship, with a big increase learning outcomes for 0.551 of great value rational thinking skills. While in the control group there were no correlations.

Tujuan dari penelitian ini untuk mengetahui besarnya hubungan antara keterampilan berpikir rasional siswa SMA dengan hasil belajar ranah kognitif dalam proses pembelajaran kooperatif dengan pemberian constructive feedback. Pada penelitian ini digunakan metode quasi eksperimen dengan desain the randomized pretest-posttest control group design. Sebelum melakukan traetment diberi tes awal dan setelah dilakukan treatment diberi tes akhir. Selama proses pembelajran berlangsung dilakukan observasi proses pembelajaran. Hasil penelitian menunjukkan bahwa hubungan antara keterampilan berpikir rasional siswa terhadap hasil belajar ranah kognitif siswa setelah akhir pembelajaran pada kelas eksperimen terdapat hubungan yang signifikan, dengan besarnya peningkatan hasil belajar sebesar 0,551 dari besar nilai keterampilan berpikir rasional . Sedangkan pada kelas kontrol tidak terdapat hubungan.

Keywords


constructive feedback; hasil belajar ranah kognitif; keterampilan berpikir rasional

Full Text:

PDF

References


Anderson, L.W., & Krathwohl, D.R. (2011). Kerangka Landasan untuk Pembelajaran, Pengajaran da Assesmen: Revisi Taksonomi Pendidikan Bloom. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Arikunto, S. (2006). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Baskoro, Y. (2001).Analisis Keterampilan Berpikir Rasional Siswa SMU Kelas XII Pada Bahan Kajian Kesetimbangan Kimia. Skripsi FMIPA UPI Bandung: tidak diterbitkan

Bhattarai, M.D. (2007). ABCDEFG IS-The Principle Of Constructive Feedback. Nepal: Medical Education Unit,NAMS. (http://www.docstoc.com/docs/21089032/ABCDEFG-IS-%E2%80%93-The-Principle-of-Constructive-Feedback). Diakses tanggal 01 Agustus 2010.

Fraenkel, J. R. dan Wallen, N. E. (2007). How to Design and Evaluate Research in Education (seventh ed.). Singapura: McGraw-Hill Book Co.

Hattie J. & Timperley H. (2007). “The Power of Feedback” Review of Educational Research. 77, 81-112

Hake, R.R. (1998). Interactive- Engagement versus Tradisional Methods: A Six Thousand-Student Survey of Mechanics Test data for Introductary Physics Courses. American Journal of Physisc, 66(1), pp. 64-74.

Ismienar, S., Andriati, H., dan Vidia, S. (2009). Thinking [Online]. Tersedia: http://psikologi.or.id (20 Juli 2012)

Joyce, B & Weil, M. with Calhoun, E .(1980). Models of Teaching 6th edition. Boston: Allyn and Bacon

Lie, Anita. (2007). Cooperative Learning(mempraktikkan cooperative learning diruang-ruang kelas). Jakarta: Grasindo

Novak, J.D. (1979). Meaningful Receptional Learning as A Basis for Ratioonal Thingking In Lawson, A.(ed). 1980 AETS yearbook The Psychology of Teaching for Thinking and Creavity. Ohio : Clearing House for science, Mathematics and Environmental Education

Rahmi Zulva (2013). Pembelajaran Kooperatif dengan Pemberian Constructive Feedback Untuk meningkatkan Hasil Belajar Ranah Kognitif Siswa. Jurnal Penelitian Pendidikan, Edisi Khusus Desember 2013, pp. 140-145

Rahmi Zulva (2014). Pembelajaran Kooperatif dengan Pemberian Constructive Feedback Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Rasional Siswa SMA. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan MIPA 2014 Universitas Negeri Padang, pp. 218-221.

Slavin, Robert E. (2009).Cooperative Learning Teori, Riset dan Praktek. Bandung: Nusa Media

Suparno. P. (2001). Teori Pengembangan Kognitif Jean Piaget. Kanisius: Yogyakarta.

Trianto. (2007). Model-model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstruktivistik. Jakarta: Prestasi Pustaka.

Wibowo, A. M. (2012). Peningkatan pemahaman konsep sains di madrasah ibtidaiyah melalui perbaikan bahan ajar. Jurnal pendidikan dan pembelajaran dasar: Madrasah.




DOI: http://dx.doi.org/10.24042/jpifalbiruni.v5i1.106

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License

Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. Copyright © UIN Raden Intan Lampung. All rights reservedp-ISSN 2303-1832 | e-ISSN 2503-023X