Meningkatkan Hasil Belajar Listrik Dinamik menggunakan Strategi Pembelajaran Team Assisted Individualization melalui Simulasi Crocodile Physics

https://doi.org/10.24042/jpifalbiruni.v5i1.110

Ahmad Gumrowi

Abstract


This study aims to improve the learning outcomes on dynamic electric of MAN 1 Bandar Lampung’s students using Cooperative Learning Model, Team Assisted Individualization (TAI) type, through crocodile physics simulation. The object of this study is the result of students’ learning on the subject of electric dynamic using cooperative learning model type TAI (team assisted individualization) through physics crocodile simulation. This study was conducted in three cycles. The results of analysis show that cooperative learning strategies type Team Assisted Individualization through crocodile physics simulations can improve learning outcomes on dynamic electricity. The average of students’ learning outcomes increased as follows: the first cycle is 61.23, and 68.13 in the second cycle, an increase of 11.27%, and the third cycle result is 72.63, or an increase of 6.6%.


Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar listrik dinamik siswa  MAN 1 Bandar Lampung dengan menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe Team Assisted Individualization (TAI). melalui simulasi Crocodile physics. Objek penelitian ini adalah hasil belajar siswa pada pokok bahasan listrik dinamik dengan model pembelajaran kooperatif Tipe TAI (team assisted individualization) melalui simulasi Crocodile physics. Penelitian ini dilaksanakan selama tiga siklus, dari hasil analisis diperoleh bahwa strategi pembelajaran kooperatif tipe Team Assisted Individualization melalui simulasi crocodile physics dapat meningkatkan hasil  belajar listrik dinamik. Rata-rata hasil belajar siswa meningkat pada siklus I dari 61,23 menjadi 68,13 pada siklus II atau meningkat 11,27%, pada siklus III 72,63 atau meningkat 6,6%.


Keywords


cooperatif tipe TAI, listrik dinamik, simulasi crocodile physics

Full Text:

PDF

References


Budi, R., Edhi, S. ., & Sukisno, M. (2014). Implementasi Model Pembelajaran Physic-Edutainment dengan Bantuan Media Crocodile Physics Pada Mata Pelajaran Fisika. Journal Unnes, 3(1), 30–36.

Hermawan, H., Paloloang, B., & Sukayasa. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Assisted Individualization ( TAI ) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V SDN 4 Bajugan Pada Operasi Hitung Campuran. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 4(9), 44–60.

Kholid, M. (2013). Problematika pendidikan di indonesia. Edu-Bio, 4, 51–57.

Kunandar. (2008). Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Lindgren, R., & Schwartz, D. L. (2009). Spatial Learning and Computer. International Journal of Science Education, 31(3), pp.419-438. https://doi.org/10.1080/09500690802595813

Muhammad, H., & Pintauli, S. (2014a). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Dasar-dasar Kelistrikan (DDK). Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 4(1).

Muhammad, H., & Pintauli, S. (2014). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Dasar-Dasar Kelistrikan (DDK) Kelas X Program Keahlian Teknik Instalasi Tenaga Listrik (TITL) SMK Negeri 1 Lubuk Pakam. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 16(2), 73–94.

Pasaribu, E. (2015). Meningkatkan Hasil Belajar dengan Metode Contextual Teaching Learning pada Mata Pelajaran Sejarah. Jurnal Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial, 7(1), 13–19.

Slavin, R. (1995). Cooperative Learning: Teory, Research, and Practice. USA: Boston Allyn and Bacon.

Sulistyo, G. H. (2007). Ujian Nasional (UN): Harapan, Tantangan, dan Peluang. WACANA, 9(1), 79–106.

Team. (n.d.). Crocodile. Retrieved from http://www.crocodile-elips.com

Tilaar, A. L. F. (2014). Effect of Cooperative Learning Model Type of Team Assisted Individualization ( TAI) and the Performance Assessment of Learning Achievement to Linear Program Course. International Journal of Science and Engineering Investigations, 3(24), 25–29.

Tinungki, G. M. (2015). The Role of Cooperative Learning Type Team Assisted Individualization to Improve the Students’ Mathematics Communication Ability in the Subject of Probability Theory. Journal of Education and Practice, 6(32), 27–31.

Vitria, L. N., & Utami, B. (2014). Penerapan Metode Pembelajaran Kooperatif Team Assisted Individualization ( TAI ) Dilengkapi Handout Untuk Meningkatkan Kualitas Proses Dan Prestasi Belajar Siswa Pada Materi Larutan Peyangga Kelas XI IPA 4 SMAN 2 Karanganyar. Jurnal Pendidikan Kimia (JPK), 3(4), 59–65.

Yuniar. (2013). Mutu madarasah dan profesionalisme guru: tuntutan di era globalisasi. TA’DIB, XVIII(1), 135–161.




DOI: https://doi.org/10.24042/jpifalbiruni.v5i1.110

Article Metrics

Abstract views : 726 | PDF downloads : 504

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License

Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. Copyright © Physics Education Department, UIN Raden Intan Lampung. All rights reservedp-ISSN 2303-1832 | e-ISSN 2503-023X