Penerapan Model Learning Cycle 5e dalam Materi Besaran Pokok dan Turunan di Kelas VII SMP Negeri 1 Sengah Temila

https://doi.org/10.24042/jpifalbiruni.v5i2.127

Ira Nofita Sari, Dwi Fajar Saputri, Yupensius Beno

Abstract


This study aims to determine the application model of  learning cycle 5e on the magnitude and derivative material class VII SMP Negeri 1 Sengah Temila. This research was quasi experiment design with posttest only design control. Data collection tool used is a multiple choice test. The hypothesis was tested using the t test of the parties. Based on the analysis concluded that: (1) student learning outcomes after application model of learning cycle 5e on the material of magnitude and derivative class VII SMP Negeri 1 Sengah Temila classified as good, (2) student learning outcomes after application of the model learning cycle 5e on material of magnitude and derivative class VII SMP Negeri 1 Sengah Temila relatively less, and (3) the results of student learning after the applied model of learning cycle 5e better than student learning outcomes after applied of conventional learning models on the material of magnitude and derivative class VII SMP Negeri 1 Sengah Temila.

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui penerapan model learning cycle 5 e pada materi besaran pokok dan turunan kelas VII SMP Negeri 1 Sengah Temila. Penelitian ini termasuk penelitian quasi eksperiment dengan rancangan posttest only design control design. Alat pengumpul data yang digunakan adalah tes pilihan jamak. Hipotesis diuji menggunakanuji t satu pihak. Berdasarkan hasil analisis data disimpulkan bahwa: (1) hasil belajar siswa setelah diterapkan model learning cycle 5 e pada materi besaran pokok dan turunan kelas VII SMP Negeri 1 Sengah Temilatergolong baik, (2) hasil belajar siswa setelah diterapkan model learning cycle 5 e pada materi besaran pokok dan turunan kelas VII SMP Negeri 1 Sengah Temilatergolong kurang, dan (3) hasil belajar siswa setelah diterapkan model learning cycle 5 e lebih baik daripada hasil belajar siswa setelah diterapkan model pembelajaran konvensional pada materi besaran pokok dan turunan kelas VII SMP Negeri 1 Sengah Temila.


Keywords


besaran pokok dan turunan; hasil belajar; model learning cycle 5e

Full Text:

PDF

References


Arikunto. 2005. Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif. Jakarta: Bumi Aksara.

Astutik, Sri. 2012. Meningkatkan Hasil Belajar Siswa dengan Model Siklus Belajar (Learning Cycle 5e) Berbasis Eksperimen pada Pembelajaran Sains di SDN Patrang I Jember. Jurnal Ilmu Pendidikan Sekolah Dasar. 1(2).

Dahar., Ratna Wilis. 2011. Teori-teori Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Erlangga.

Depdiknas. 2003. Pedoman Khusus Pengembangan Silabus dan Penilaian. Jakarta: Depdiknas.

Dogru and Tekkaya. 2008. Promotion Student’s Learning In Generatic With the Learning Cycle. International Jurnal Of Experimental Education. 76.

Ergin, I. 2012. Constructivist Approach Based %E Model and Usability Instructional Physics. Latin American Jurnal Physic Education. 6 (1).

Kulsum. 2011. Penerapan Model Learning Cycle 5E pada Sub Pokok Bahasan Kalor untuk Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa Kelas VII SMP. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia. 7.

Opara, F. & Waswa, P. (2013). Enhancing Students’ Achievement in Chemistry through the Piagetian Model: The Learning Cycle. International Journal for Cross-Disciplinary Subjects in Education (IJCDSE). 4(4).

Putra, A.A. Ngurah Mahendra, Renda, Ndara Tanggu, Syahruddin, H. 2014. Pengaruh Model Pembelajaran ATI (Aptitude Treatment Interaction) Berbantuan Peta Konsep terhadap Hasil Belajar IPA. Journal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan PGSD. 2(1).

Sari, Ermas Rostika. 2015. Penggunaan Model Learning Cycle untukMeningkatkan Keaktifan dan Prestasi Belajar Matematika Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika. 15 (1).

Sugiyono. 2006. Statistika untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Methods). Bandung: Alfabeta.

Surya, Hendra. 2010. Rahasia Membuat Anak Cerdas dan Manusia Unggul. Jakarta: Elex Media Komputindo.

Trianto. 2009. Model-model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstruktivistik. Jakarta: Prestasi Pustaka Publisher.

Yalçin, F.A. & Bayrakçeken, S. 2010. The Effect of 5E Learning Model on Pre-Service Science Teachers’ Achievement of Acids-Bases Subject. International Online Journal of Educational Sciences. 2(2).




DOI: https://doi.org/10.24042/jpifalbiruni.v5i2.127

Article Metrics

Abstract views : 748 | PDF downloads : 708

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License

Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. Copyright © UIN Raden Intan Lampung. All rights reservedp-ISSN 2303-1832 | e-ISSN 2503-023X