Web-Enhanced Course Based on Problem-Based Learning (PBL): Development of Interactive Learning Media for Basic Physics II

Rahma Diani, yuberti yuberti, Muhammad Ridho Syarlisjiswan

Abstract


This research aims to develop an active learning media in the form of Web-Enhanced Course. This research and development research follows the development steps of Borg & Gall. Data collection instruments used were validation sheets and questionnaires. The assessments’ average score for the feasibility of the product from the material experts is 84.83%, from media experts is 81.76%, and informatics experts are 83.61% in the very feasible category. Furthermore, the percentage of the results of small-group testing is 76.44% and for field-testing is 82.97%. Thus, the developed product is suitable to be used as a media for physics learning. The web is developed using the Problem-Based Learning (PBL) for the Basic Physics II subject

Keywords


Interactive, Physics Learning Media; Problem-Based Learning Model; Web-Enhanced Course

Full Text:

PDF

References


Al-zindani, Aziz, A. majid bin, & DKK. (1997). Mukzijat Al-Qur’an dan As-Sunnah Tentang IPTEK. Jakarta: Gema Insani Pers.

Alfath, S. N., Ellianawati, & Sukisno, M. (2013). Pengembangan Media Blended Learning Berbasis Web. Unnes Physics Education Journal, 2(1), 1–6. Retrieved from http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/upej

Amri, I. (2014). Pengembangan Media Pembelajaran E-Learning Berbasis Web Untuk Mata Kuliah Pendahuluan Fisika Inti, (1), 25–35.

APJII. (2016). Penetrasi Pengguna Internet di Indonesia 2016. https://apjii.or.id/survei2016.

Arsi, F., & Febrianti, K. V. (2014). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Berbasis Web untuk SMA Kelas X pada Pokok Bahasan Listrik Dinamis. In Prosiding Seminar Nasional Fisika dan Pendidikan Fisika (Vol. 5, pp. 33–42).

Asyhari, A., & Diani, R. (2017). Pembelajaran Fisika Berbasis Web Enhanced Course: Mengembangkan Web-logs Pembelajaran Fisika Dasar 1. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 4(1), 13–25. https://doi.org/10.21831/jitp.v4i1.13435

Doyan, A., & Sukmantara, I. K. Y. (2014). Pengembangan Web Intranet Fisika Untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep dan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa SMK. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 10(2), 117–127. https://doi.org/10.15294/jpfi.v10i2.3348

Emzir. (2015). Metodologi Penelitian Pendidikan Kuantitatif dan Kualitatif. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Gunawan, I. (2014). Pengembangan Aplikasi Mobile Learning Fisika sebagai Media Pembelajaran Pendukung. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 3(1), 2.

Habibi, G. A., & Kurniawan, A. (2014). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Web Untuk Mengoptimalkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Fisika Materi Keseimbangan Benda Tegar Kelas Xi Sma Antartika Sidoarjo. Universitas Negeri Surabaya, 75.

Hidayatullah, P., & Kawistrara, J. K. (2017). Pemerograman WEB. Bandung: Informatika Bandung.

Irwandani, I. (2016). Potensi Media Dosial dalam Mempopulerkan Konten Sains Islam. Tadris: Jurnal Keguruan Dan Ilmu Tarbiyah, 1(2), 173–177.

Putri, A. C. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Berbasis WEB Untuk Meningkatakan Adversity Quotient Peserta Didik. In Prosiding Seminar Nasional Fisika.

S.Ramos, J. L., B.Dolipas, B., & B.Villamor, B. (2013). High Order Thinking Skills and Academic Performance in Physics of College Students : A Regression Analysis. International Journal of Innovative Interdisciplinary Research, 4, 48–60.

Saregar, A. (2016). Pembelajaran Pengantar Fisika Kuantum dengan Memanfaatkan Media Phet Simulation dan LKM Melalui Pendekatan Saintifik: Dampak pada Minat dan Penguasaan Konsep Mahasiswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 5(1), 53–60. https://doi.org/10.24042/jpifalbiruni.v5i1.105

Saregar, A., Latifah, S., & Sari, M. (2016). Efektivitas Model Pembelajaran CUPS: Dampak terhadap Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Peserta Didik Madrasah Aliyah Mathla’ul Anwar Gisting Lampung. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 5(2), 233–243.

Saregar, A., & Sunarno, W. (2013). Eksperimen dan Demonstrasi Diskusi menggunakan Multimedia Interaktif ditinjau dari Sikap Ilmiah dan Kemampuan Verbal Siswa. Jurnal Inkuiri, 2(2), 100–113.

Sugiono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sutedjo, B. (2002). E-Education Konsep, Teknologi dan Aplikasi Internet Pendidikan. Yogyakarta: ANDI.

Ulya, S. H. N. U. N. (2013). Keefektifan Model Pembelajaran Guide Inquiry Berbasis Think Pair Share (TPS) dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Fisika Kelas XI SMA. Unnes Physics Education Journal, 2(2), 17–23. Retrieved from http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/upej

Wahyudi, B. S. (2014). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Model Problem Based Learning Pada Pokok Bahasan Pencemaran Lingkungan Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas X Sma Negeri Grujugan Bondowoso. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran.

Wahyudi, I. (2017). Pengembangan Program Pembelajaran Fisika SMA Berbasis E-Learning dengan Schoology. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 6(2), 187–199. https://doi.org/10.24042/jipfalbiruni.v6i2.1850

Yuberti. (2015). Pandangan Islam Terhadap Perkembangan Teknologi Komunikasi dan Informasi. Jurnal Tekno-Pedagogi PPs Universitas Jambi.




DOI: http://dx.doi.org/10.24042/jipfalbiruni.v7i1.2849

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Rahma Diani, yuberti yuberti

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License

Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. Copyright © UIN Raden Intan Lampung. All rights reservedp-ISSN 2303-1832 | e-ISSN 2503-023X