Online Group Discussion pada Mata Kuliah Teknologi Pembelajaran Fisika

https://doi.org/10.24042/jpifalbiruni.v4i2.88

Yuberti Yuberti

Abstract


Nowadays, gadged just like handphone and notebook more reachable so the quantities of the users are increase in Indonesia. It is common for us to see the students, employees, enterpreneurs until housewives using gadged anywhere and anytime. This phenomenon is spread widely along with the internet wifi and hotspot in many places start from official educational institute, government, and office centre, to the tourism object and shopping center. Also with internet café (Warnet) compete tightly with offering various facilities, and services with compete price. All cellphone service is also giving internet access in order to attract users. Some phenomena show more and more people who use the Internet and make it as a lifestyle for berintaksi, socialize, learn and get information. Widespread use of the Internet can be a great potential in the development of online learning system allows learners to access the information flexibly without limitation of time and place. Discussion no longer occur face to face, but can continue even in the virtual environment. As the implementation of other virtual learning methods. Implementation of online discussion itself is basically adopting the method of learning face to face discussion

Harga gadged seperti handphone dan  dan  notebook kian hari kian terjangkau sehingga jumlah penggunanya di indonesia terus meningkat. Bukan lah suatu yang asing jika kita menjumpai para siswa, mahasiswa, karyawan, pengusaha hingga ibu rumah tangga menggunakan gadged di mana saja dan kapan saja. Fenomena ini diiringi dengan meluasnya jaringan internet nirkabel seperti hotspot  dan  wifi di berbagai tempat mulai dari institusi  resmi pendidikan, pemerintahan, dan perkantoran, hingga tempat wisata,dan pusat perbelanjaan. Tidak mau ketinggalan warnet (warung internet) ikut bersaing ketat dengan menawarkan berbagai macam fasilitas, dan layanan dengan harga bersaing. Seluruh layanan seluler ponsel juga terus memberikan penawaran akses internet yang menggiurkan demi menarik minat penggunanya. Beberapa fenomena tersebut menunjukkan semakin banyak kalangan yang memanfaatkan internet dan menjadikanya sebagai gaya hidup untuk berintaksi, bersosialisasi, belajar dan mendapatkan informasi. Meluasnya pemanfaatan internet bisa menjadi potensi besar dalam pengembangan pembelajaran dengan sistem online memungkinkan pebelajar untuk mengakses infromasi secara fleksibel tanpa terbatas waktu dan tempat. Diskusi tidak lagi terjadi secara tatap muka, namun dapat terus berlangsung meskipun dalam lingkungan maya. Sebagaimana pelaksanaan metode pembelajaran maya lainnya. Pelaksanaannya diskusi online itu sendiri pada dasarnya mengadopsi dari metode pembelajaran diskusi tatap muka.


Keywords


online group discussion; teknologi pembelajaran

Full Text:

PDF

References


Asalla, L. K., Maria, N., & Hannesto, R. (2014). Pengaruh Penerapan Coi Framework pada Pembelajaran Online Terhadap Peningkatan Pemahaman (Sub kategori Cognitive Presence) Mahasiswa. ComTech: Computer, Mathematics and Engineering Applications, 5(1), 213-223.

Djuniadi, D. (2012). Fitur Motivasi Pembelajran Online dengan Pendekatan Pre-defined Set. Jurnal Pendidikan Vokasi, 2(1).

Kusumaningrum, D. A., & Marpanaji, E. (2014). Pengembangan E-Learning Dengan Pendekatan Teori Kognitif Multimedia Pembelajaran Di Jurusan TKJ SMK Muhammadiyah 2 Yogyakarta. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 1(1), 28-39.

Gredler, Margaret E. Bell. (2009). Learning and instruction Theory into Practice, Pearson Education, Inc.

Miarso, Y. (2004). Menyemai Benih Teknologi Pendidikan, Jakarta: Kencana Prenada media Group.

Prawiradilaga, Dewi Salma, dkk. (2013). Mozaik Teknologi Pendidikan, e-learning. Jakarta: Kencana. Prenadamedia Group.

Smaldino, Sharon E., Deborah L Lowther, & James D. Russel. (2007). Instructional Technology and Media for Learning. New Jersey: Pearson Education, Inc.

Suroyo, & Ismarwati, A. (2006). The Challenges Of Knowledge Construction Through E-Moderating At Universitas Terbuka, Indonesia Case Study: Tutorial Online In Mathematics Courses. Asian Association of Open Universities Journal, 2(1), 21-35.




DOI: https://doi.org/10.24042/jpifalbiruni.v4i2.88

Article Metrics

Abstract views : 339 | PDF downloads : 378

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2015 Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License

Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. Copyright © UIN Raden Intan Lampung. All rights reservedp-ISSN 2303-1832 | e-ISSN 2503-023X