Eksperimentasi Pendekatan Kontekstual Berbantuan Hands On Activity (HoA) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik

https://doi.org/10.24042/ajpm.v8i1.1148

Fredi Ganda Putra

Abstract


This research is comparative causal research with factorial design 3 × 1. The population of this research is all students of class VIII SMP Negeri 1 Simpang Semarang. Sampling was done by cluster random sampling. The sample of this research is students of class VIII B and VIII D. The instrument used to collect data is a test of mathematical problem solving ability of learners. Prior to use for data retrieval, the test instrument of mathematical problem solving ability was first tested. Assessment of validity of test instrument contents by 3 validators. Hypothesis test using one way Anova test with unequal cell. The conclusion of this research is that learners who get the application of contextual learning model with Hands on Activity has better problem solving ability than students who are given contextual learning model and conventional learning model, while the application of contextual learning model has better mathematical problem solving ability than the participants Students provided a contextual learning model and conventional learning model.

Keywords


contextual; HoA; problem; solve

Full Text:

PDF

References


Budiyono. (2009). Statistika Untuk Penelitian. Surakarta: UNS Press.

Budiyono. (2011). Penilaian Hasil Belajar. Surakarta: UNS Press.

Foeh, Y., Marhaeni, A. N., & Jampel, I. N. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Kontekstual Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Agama Kristen Dengankovariabel Motivasi Belajar Dan Sikap Religius Pada Siswa Kelas Xi Sma N 7 Kupang Tahun Pelajaran 2014/2015. E-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha, 5(1), 1–11.

Hidayati, A., Maftukhin, A., & Ngazizah, N. (2014). Pengembangan Penilaian Unjuk Kerja Berbasis Hands On Activity untuk Mengukur Kreativitas pada Siswa Kelas X SMA Negeri 5 Purworejo Tahun Pelajaran 2013 / 2014. Radiasi, 5(2), 50–52.

Mawaddah, S., & Anisah, H. (2015). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Peserta didik Pada Pembelajaran Matematika Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Generatif (GENERATIVE LEARNING) di SMP. EDU-MAT Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 166–175.

Mulhamah, & Putrawangsa, S. (2016). Penerapan Pembelajaran Kontekstual dalam Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika, 10(1), 58–80.

Rusman. (2010). Model-model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Sudijono, A. (2005). Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Titi Wulandari, R., Sutawidjaja, A., & Susiswo. (2016). Pembelajaran Berdasarkan Teori Van Hiele Berbantuan Hands on Activity (Hoa) Untuk Meningkatkan Kompetensi Pengetahuan Dan Keterampilan Pemecahan Masalah. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 1(8), 1479–1486.

Wulandari, P., Mujib, & Ganda Putra, F. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Investigasi Kelompok Berbantuan Perangkat Lunak Maple Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Al-Jabar, 7(1), 136–143.




DOI: https://doi.org/10.24042/ajpm.v8i1.1148

Article Metrics

Abstract views : 2191 | PDF downloads : 2267

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

Creative Commons License
Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.