Effectiveness of the PBL model on mathematics learning to cultivate mathematical literacy of elementary school students

Ma`rifatul Jannah, Wahdan Najib Habiby

Abstract


This study aims to determine the effectiveness of the Problem-Based Learning model on mathematics learning to instill mathematical literacy in elementary school students. Quasi Experiment was chosen as the type of this research. The research population was the 5th-grade students at SD Muhammadiyah 08 Cilacap, with the research sample consisting of two classes, namely 5A and 5B. The instruments used are test and non-test instruments. Hypothesis testing was carried out using the independent sample t-test and paired sample t-test. The average score on the pretest before the treatment was 59.7 in class 5A and 55.95 in class 5B. The average pretest score in class 5A was 66.6, and 62.15 in class 5B. The post-test average score was 77.7 in class 5A and 91.8 in class 5B. The study results show that the PBL model influences the mathematical literacy of elementary school students and increases students’ learning outcomes.


Keywords


Kata Kunci: Kemampuan literasi matematis, Model pembelajaran PBL(Problem Based Learning), Sekolah dasar

Full Text:

PDF

References


Astuti, P. H. M., Bayu, G. W., & Aspini, N. N. A. (2021). Penerapan model pembelajaran problem-based learning untuk meningkatkan hasil belajar matematika. Pedagogos ( Jurnal Pendidikan ), 26(2), 243–250. https://doi.org/10.33627/gg.v1i2.179

Cahyani, H., & Setyawati, R. W. (2016). Pentingnya peningkatan kemampuan pemecahan masalah melalui PBL untuk mempersiapkan generasi unggul menghadapi MEA. Seminar Nasional Matematika X Universitas Negeri Semarang 2016, 151–160.

Deda, Y. N., Ratu, A. H., Amsikan, S., & Mamoh, O. (2020). Analisis kemampuan siswa dalam menyelesaikan soal ujian nasional matematika SMP/MTs berdasarkan perspektif higher order thinking skills (HOTS). JUPITEK: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 1–6. https://doi.org/10.30598/jupitekvol3iss1pp1-6

Firdaus, A., Asikin, M., Waluya, B., & Zaenuri, Z. (2021). Problem-based Learning (PBL) untuk meningkatkan kemampuan matematika siswa. QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 13(2), 187–200. https://doi.org/10.37680/qalamuna.v13i2.871

Fuadi, R., Johar, R., & Munzir, S. (2016). Peningkatkan kemampuan pemahaman dan penalaran matematis melalui pendekatan kontekstual. Jurnal Didaktik Matematika, 3(1), 47–54.

Hafriani, H. (2021). Developing the basic abilities of mathematics students based on NCTM through structured tasks using ICT). JURNAL ILMIAH DIDAKTIKA: Media Ilmiah Pendidikan Dan Pengajaran, 22(1), 63. https://doi.org/10.22373/jid.v22i1.7974

Hotimah, H. (2020). Penerapan metode pembelajaran problem-based learning dalam meningkatkan kemampuan bercerita pada siswa sekolah dasar. Jurnal Edukasi, 7(3), 5–11. https://doi.org/10.19184/jukasi.v7i3.21599

Husnidar, H., & Hayati, R. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Problem-based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa. Asimetris: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Sains, 2(2), 67–72. https://doi.org/10.51179/asimetris.v2i2.811

Indrawan, D. R., Uswatun, D. A., Lyesmaya, D., Herdiana, H., & Ilhami, B. (2022). Pengaruh model problem-based learning (PBL) terhadap literasi sains siswa kelas 3 SD. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(2), 558–568. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v11i2.8876

Khoerunnisa, P., & Aqwal, S. M. (2020). Analisis Model-model Pembelajaran. Fondatia, 4(1), 1–27. https://doi.org/10.36088/fondatia.v4i1.441

Madyaratri, D. Y., Wardono, & Prasetyo, A. P. B. (2019). Kemampuan literasi matematika siswa pada pembelajaran problem-based learning dengan tinjauan gaya belajar. Prisma, Prosicing Seminar Nasional Matematika, 2, 648–658. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/article/view/29213

Mashuri, S., Djidu, H., & Ningrum, R. K. (2019). Problem-based learning dalam pembelajaran matematika: Upaya guru untuk meningkatkan minat dan prestasi belajar siswa. Pythagoras: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 14(2), 112–125. https://doi.org/10.21831/PG.V14I2.25034

Mawaddah, S. (2017). Mengembangkan kemampuan berpikir logis dengan pendekatan etnomatematika. Prosiding Seminar Nasional Pendidik Dan Pengembang Pendidikan Indonesia Dengan Tema “Membangun Generasi Berkarakter Melalui Pembelajaran Inovatif,” 501–511.

Nasaruddin. (2013). Karakterisik dan ruang lingkup pembelajaran matematika di sekolah. Al-KHawarizmi, 1(2), 63–76.

Octaviana, A., Nuryani, P., & Robandi, B. (2018). Penerapan model problem-based learning (PBL) untuk meningkatkan hasil belajar matematika siswa kelas iii sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3(3), 12–20. https://doi.org/10.17509/JPGSD.V3I3.20745

Pradinar, A. P., Sulistyawati, I., & Yustitia, V. (2021). Literasi matematika siswa sekolah dasar dengan self-efficacy tinggi: Studi kasus. Seminar Nasional Hasil Riset Dan Pengabdian Ke-III, 3(1), 156–168.

Rachmantika, A. R., & Wardono. (2019). Peran kemampuan berpikir kritis siswa pada pembelajaran matematika dengan pemecahan masalah. Prosiding Seminar Nasional Matematika, 2, 439–443.

Rahmadani. (2019). Metode penerapan model pembelajaran problem-based learning (PBL). Lantanida Journal, 7(1), 75–86.

Reski, R., Hutapea, N., & Saragih, S. (2019). Peranan Model Problem-based Learning (PBL) terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dan Kemandirian Belajar Siswa. Journal for Research in Mathematics Learning, 2(1), 49–57.

Setiyawan, H. (2017). Pembelajaran Matematika Model PBL Pada Mata Pelajaran Matematika Materi Luas Bidang Pada Siswa Kelas III SD. Jurnal Inovasi, XIX(1), 1–17.

Setyowati, N., & Mawardi, M. (2018). Sinergi Project Based Learning dan Pembelajaran Bermakna untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 8(3), 253–263. https://doi.org/10.24246/j.js.2018.v8.i3.p253-263

Sinaga, S. J. (2018). Berpikir kreatif dengan discovery learning dan direct instruction. SEPREN: Journal of Mathematics Education and Applied, 1(2), 16–27.

Siregar, N. R. (2017). Persepsi siswa pada pelajaran matematika: studi pendahuluan pada siswa yang menyenangi game. Prosiding Temu Ilmiah X Ikatan Psikologi Perkembangan Indonesia, 224–232.

Sulistio, G., Nindiasari, H., & Jaenudin. (2020). Efektivitas kemampuan literasi matematis dengan pendekatan problem-based learning (PBL) berbasis karakter dan budaya lokal siswa SMP di kabupaten lebak. Wilangan: Jurnal Inovasi Dan Riset Pendidikan Matematika, 1(3), 267–277.

Tyas, R. (2017). Kesulitan Penerapan Problem-based Learning Dalam Pembelajaran Matematika. Tecnoscienza, 2(1), 43–52. https://ejournal.kahuripan.ac.id/index.php/TECNOSCIENZA/article/view/26/20

Wasiah, U. (2021). Analisis kesulitan belajar matematika siswa SMP dalam pembelajaran daring pada masa pandemi covid-19. Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 39–49.

Wildaniati, Y. (2019). Developing Problem-based Mathematics Teaching Materials to Facilitate Problem-Solving Ability Achievement. Elemantary, 5(1), 27–38.

Yulianti, E., & Gunawan, I. (2019). Model pembelajaran problem-based learning (PBL): Efeknya terhadap pemahaman konsep dan berpikir kritis. Indonesian Journal of Science and Mathematics Education, 2(3), 399–408. https://doi.org/10.24042/ijsme.v2i3.4366

Zainal, N. F. (2022). Problem-based learning pada pembelajaran matematika di sekolah dasar/ madrasah ibtidaiyah. Jurnal Basicedu, 6(3), 3584–3593. https://doi.org/10.31004/BASICEDU.V6I3.2650




DOI: http://dx.doi.org/10.24042/ajpm.v13i2.13116

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

Creative Commons License
Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.