Analisis Kesulitan Mahasiswa dalam Memahami Materi Integral Lipat Dua pada Koordinat Polar Mata Kuliah Kalkulus Lanjut

https://doi.org/10.24042/ajpm.v7i2.19

Davi Apriandi, Ika Krisdiana

Abstract


This study aims to determine the difficulties experienced by students in understanding the double integral in polar coordinates advanced calculus courses and the factors that cause these problems. This research is qualitative. Subjects were students of the fourth semester of academic year 2015/2016 Mathematics Education, IKIP  PGRI Madiun totaling 3 persons. Data collection techniques have used that test, observation, interviews, and documentation. Data analysis technique conducted with qualitative data analysis, namely data reduction, data presentation and conclusion. The results were obtained five kinds of difficulties students in understanding the integral double the coordinates polar, namely 1) the difficulty in drawing a function in polar coordinates and determine the areas of integration, 2) the difficulty in converting the variable into polar coordinates, 3) difficulty in defining the limits of integration, 4) difficulty in writing a form of integration in polar coordinates, 5) difficulties in performing the calculations. Factors causing these difficulties is the ability to understand the matter is low, understanding in drawing a function in two-dimensional and three are still low, difficulties in visualizing the image of a function, do not understand the concept of comparison trigonometry, do not understand in determining the limits of integration in polar coordinates, less rigorous in setting limits of integration, not yet understand the concept of double integral in polar coordinates, lower integration calculation capabilities, yet integral mastered trigonometry.


Keywords


Calculus; Difficulty learning; Folding Integral Two; Polar Coordinates.

Full Text:

PDF

References


Abidin, Z. (2012). Analisis Kesalahan Mahasiswa Prodi Pendidikan Matematika Fakultas Tarbiyah IAIN Ar-Raniry Dalam Mata Kuliah Trigonometri dan Kalkulus 1. Jurnal Ilmiah Didaktika, 13(1), 183–196.

Basuki, N. R. (2012). Analisis Kesulitan Siswa SMK pada Materi Pokok Geometri dan Alternatif Pemecahannya. Seminar Nasional Pendidikan Matematika Surakarta, 97–104.

Dalyono, M. (2012). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Dewi, S. I. K., & Kusrini. (2014). Analisis Kesalahan Siswa Kelas VIII Dalam Menyelesaikan Soal pada Materi Faktorisasi Bentuk Aljabar SMP Negeri 1 Kamal Semester Gasal Tahun Ajaran 2013/2014. MATHEdunesa, 3(2), 195–202.

Faika, S., & Side, S. (2011). Analisis Kesulitan Mahasiswa dalam Perkuliahan dan Praktikum Kimia Dasar di Jurusan Kimia FMIPA Universitas Negeri Makassar. Jurnal Chemica, 12(2), 18–26.

Febriansyah, R., Yusmin, E., & Nursangaji, A. (2014). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Memahami Materi Persamaan Linear Dua Variabel di Kelas X SMA. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(2), 1–9.

Huda, N., & Kencana, A. G. (2013). Analisis Kesulitan Siswa Berdasarkan Kemampuan Pemahaman dalam Menyelesaikan Soal Cerita pada Materi Kubus dan Balok Di Kelas VIII SMP Negeri 30 Muaro Jambi. Prosiding Semirata 2013, 1(1), 595–606.

Karmawati. (2016). Analisis Diagnostik Kesulitan Belajar Statistika Mahasiswa BKI Pada Fakultas Ushuluddin Adab dan Dakwah IAIN Palu. ISTIQRA: Jurnal Penelitian Ilmiah, 4(1), 23–48.

Kartini, & Suanto, E. (2015). Analisa Kesulitan Pembuktian Matematis Mahasiswa pada Mata Kuliah Analisis Real. Prosiding Semirata, 1(1), 189–199.

Kereh, C. T., Sabandar, J., & Tjiang, P. C. (2013). Identifikasi Kesulitan Belajar Mahasiswa Dalam Konten Matematika Pada Materi Pendahuluan Fisika Inti. Prosiding Seminar Nasional Sains Dan Pendidikan Sains VIII, Fakultas Sains Dan Matematika, UKSW ISSN:20870922, 4(1).

Kristinova, M., Sowinangun, S., & Aminuyati. (2013). Analisis Faktor-Faktor Kesulitan Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Ips Terpadu Di Kelas VIII A SMP Negeri 3 Sekayam Kabupaten Sanggau. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(3), 1–8.

Kumalasari, S., & Sugiman. (2015). Analisis Kesulitan Belajar Mahasiswa pada Mata Kuliah Kapita Selekta Matematika Sekolah Menengah. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 2(1), 16–27.

Muhammad, M., & Kusno. (2015). Analisis Diagnostik Kesulitan Belajar Mahasiswa pada Mata Kuliah Model Linier. Khazanah Pendidikan, 9(1), 73–82.

Mutakin, T. Z. (2015). Analisis Kesulitan Belajar Kalkulus 1 Mahasiswa Teknik Informatika. Jurnal Formatif, 3(1), 49–60.

Oktavia, A., & Khotimah, R. P. (2016). Analisis Kesulitan Mahasiswa Dalam Menyelesaikan Persamaan Differensial Tingkat Satu. Prosiding Koferensi Nasional Penelitian Matematika Dan Pembelajarannya ISSN: 2502-6526, 99–108.

Pawestri, U., Soeyono, & Kurniawati, I. (2013). Analisis Kesulitan Pembelajaran Maematika Dengan Pengantar Bahasa Inggris Pada Materi Pokok Bentuk Logaritma Kelas X Imersi SMA Negeri Karangpandan Karanganyar 2012/2013. Jurnal Pendidikan Matematika Solusi, 1(1), 1–7.

Rosmiyati, & Afrahamiryano. (2015). Analisis Kesulitan Mahasiswa Jurusan PMIPA Dalam Pengolahan Data Statistik. Lemma, I(2), 52–56.

Rumasoreng, M. I., & Sugiman. (2014). Analisis Kesulitan Matematika Siswa SMA/MA Dalam Menyelesaikan Soal Setara UN di Kabupaten Maluku Tengah. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 1(1), 22–34.

Syah, M. (2012). Psikologi Belajar. Jakarta: Rajawali Press.

Untari, E. (2013). Diagnosis Kesulitan Belajar Pokok Bahasan Pecahan Pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah STKIP PGRI Ngawi, 13(1), 1–8.

Widyasari, N. M. D., Meter, I. G., & Negara, I. G. A. O. (2015). Analisis Kesulitan-Kesulitan Belajar Matematika Siswa Kelas IV Dalam Implementasi Kurikulum 2013 Di SD Piloting Se-Kabupaten Gianyar. MIMBAR PGSD Undiksha, 3(1).

Winiari, I. G. A., Meter, I. G., & Negara, I. G. A. O. (2015). Analisis Kesulitan-Kesulitan Belajar Bahasa Indonesia Kelas V Dalam Implementasi Kurikulum 2013 Di SD Piloting Se-Kabupaten Gianyar. Mim, 3(1).

Yuniati, S. (2014). Analisis Kesalahan Mahasiswa Dalam Menyelesaikan Soal Pembuktian pada Matakuliah Struktur Aljabar. Beta: Jurnal Tadris Matematika, 7(2), 72–81.

Yuwono, M. R. (2016). Analisis Kesulitan Mahasiswa Dalam Menyelesaikan Soal Geometri Berdasarkan Taksonomi Bloom dan Alternatif Pemecahannya. Beta: Jurnal Tadris Matematika, 9(2), 111–133.




DOI: https://doi.org/10.24042/ajpm.v7i2.19

Article Metrics

Abstract views : 757 | PDF downloads : 700

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

Creative Commons License
Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.