Discovery Learning to Develop Student Reflective Thinking Ability and Self-Efficacy

Mega Kusuma Listyotami, Sri Hastuti Noer, Een Yayah Haenilah

Abstract


The research and development aims to produce a discovery learning model that is oriented towards the student ability of reflective thinking and  self-efficacy. The research was conducted using the Research and Development (R and D) method. The research and development model used refers to the procedure of R and D development by Gall and Borg by Sukmadinata that is  ADDIE. The steps for implementing the research and development strategy include; (1) analysis, (2) design, (3) development, (4) implementation, (5) evaluation. The Data collecting methods and instruments are used tests and non-tests. The Data collection techniques using observation, interviews, questionnaires, and tests. The Data analysis techniques used in research and development are quantitative and qualitative descriptive. The results showed that the discovery learning model that was oriented towards the student ability of reflective thinking and self-efficacy  was effective to improve the student ability of reflective thinking and self-efficacy  respectively by 77% and 30%.

Keywords: Discovery Learning, Relative thinking, dan Self-Efficacy

Keywords


Discovery Learning, Relative thinking, dan Self-Efficacy

Full Text:

PDF

References


Al Majid, I. (2015). Penerapan Pembelajaran Reflektif Dalam Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Pada Pembelajaran Sepak Bola Siswa Kelas XI IPA 1 SMA Negeri 1 Ungaran Kabupaten Semarang Tahun 2013/2014. Journal of Physical Education, Sport, Health and Recreations , 4 (1), 1560-1566.

Angkotasan, N. (2013). Model PBL dan Cooperative Learning Tipe TAI Ditinjau dari Aspek Kemampuan Berpikir Reflektif dan Pemecahan Masalah Matematis. PYTHAGORAS: Jurnal Pendidikan Matematika , 8 (1), 92-100.

Astutiningrum, D. E. (2016). Improving Parenting Self Efficacy after Caesarean Section through Counselling. Jurnal Ners , 11 (1), 134-141.

Baskara Putra, K. W. (2017). Pengembangan E-Modul Berbasis Model Pembelajaran Discovery Learning Pada Mata Pelajaran “Sistem Komputer” Untuk Siswa Kelas X Multimedia SMK Negeri 3 Singaraja. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan , 14 (1), 40-49.

Ellianawati et al. (2014). Student’s Achievement In Reflective Thinking Level Of Cognitive Apprenticeship Based Instruction Of Mathematical Physics 1 Remedial Program. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia , 10 (2), 150-157.

Fadriati. (2017). A Model of Discovery Learning Based - Text Book of Character and Islamic Education : An Accuracy Analysis of Student Book in Elementary School. Jurnal Ta’dib , 20 (2).

Haryanti, F. d. (2016). Pengembangan Modul Matematika Berbasis Discovery Learning Berbantuan Flipbook Maker Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Pada Materi Segitiga. Jurnal Pendidikan Matematika , 1 (2), 147-161.

Haryati, T. H. (2017). Analisis Kemampuan dan Disposisi Berpikir Reflektif Matematis Siswa Ditinjau Dari Gaya Belajar. JPPM , 10 (2), 146-158.

Isfayani, E. R. (2018). Peningkatan Kemampuan Koneksi Matematis dan Self- Efficacy Siswa Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Rotating Trio Exchange (RTE). Jurnal Elemen , 4 (1), 80-92.

Istikomah, H. d. (2013). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Metode Discovery Learning Untuk Pemahaman SAINS Pada Anak TK B. Journal of Primary Educational , 2 (2).

Jalil, M. S. (2016). Pengembangan Pembelajaran Model Discovery Learning Berbantuan Tips Powerpoint Interaktif Pada Materi Interaksi Makhluk Hidup Dengan Lingkungan. Jurnal Refleksi Edukatika , 6 (2), 130-137.

Late, M. N. (2017). Peningkatan Pemahaman Konsep Tekanan Hidrostatis dan Hukum Archimides Siswa SMP Melalui Pembelajaran Discovery. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan , 2 (9), 1215-1219.

Masri, M. F. (2018). Pengaruh Metode Pembelajaran Berbasis Masalah Terhadap Self-Efficacy dan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Ditinjau Dari Kemapuan Awal Matematika Siswa SMA. JPPM , 11 (1), 116-126.

Mentari, N. H. (2018). Analisis Kemampuan Berpikir Reflektif Siswa SMP Berdasarkan Gaya Belajar. Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika , 2 (1), 69-98.

Nindiasari, H. N. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Untuk Meningkatkan Tahapan Kemampuan Berpikir Reflektif Matematis. JPPM , 9 (1), 109-115.

Noer, Sri Hastuti. 2010. Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis, Kreatif, dan Reflektif (K2r) Matematis Siswa SMP Melalui Pembelajaran Berbasis Masalah. S3 thesis, Universitas Pendidikan Indonesia.

Putra et.al. (2018). Kemampuan Mengidentifikasi Kecukupan Data Pada Masalah SPLDV dan Self-Efficacy Siswa MTs. JNPM : Jurnal Nasional Pendidikan Matematika , 2 (1), 48-61.

Rahayu, S. B. (2016). Pengembangan Model Diklat Guru Sosiologi SMA Tentang Strategi Pembelajaran Discovery Inquiry Berbantuan CD Interaktif. Jurnal Manajemen Pendidikan , 3 (1), 131-147.

Rasyid, M. A. (2017). Profil Berpikir Reflektif Siswa SMP dalam Pemecahan Masalah Pecahan Ditinjau dari Perbedaan Gender. KREANO: Jurnal Matematika Kreatif Inovatif , 8 (2), 171-181.

Rosdiana, D. T. (2017). Pengaruh Penggunaan Model Discovery Learning TerhadapP Efektivitas dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan , 2 (8), 1060-1064.

Sani, B. (2016). Perbandingan Kemampuan Siswa Berpikir Reflektif dengan Siswa Berpikir Intuitif di Sekolah Menengah Atas. Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains , 4 (2), 63-76.

Setiani, I. B. (2017). Bimbingan Kelompok dengan Pengajaran Formula ABCDE Pendekatan Rasional Emotif Behavior untuk Meningkatkan Self Efficacy Mahasiswa Calon Guru. Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling , 2 (1), 9-17.

Somawati. (2018). Peran Efikasi Diri (Self Efficacy) terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Jurnal Konseling dan Pendidikan , 6 (1), 39-45.

Sukmasari, V. P. (2017). Pengembangan Penilaian Proyek Pembelajaran IPA Berbasis Discovery Learning untuk Mengukur Keterampilan Pemecahan Masalah. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA , 3 (1), 101-110.

Wardani, U. A. (2014). Pengembangan Model Pembelajaran Discovery Learning dengan Data Sharing Technology pada Pokok Bahasan Energi. (23-25, Penyunt.) JRKPF , 1 (1).

Yusuf, M. d. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Menggunakan Pembelajaran Tipe Shared dan Webbed untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains. Jurnal Penelitian & Pengembangan Pendidikan Fisika , 1 (2), 19-26.

Yusuf, M. d. (2015). Peningkatan Prestasi Belajar dan Keaktifan Siswa Kelas XI MIPA-3 SMA Negeri 3 Cilacap melalui Model Discovery Learning Berbantuan Media Inovatif dan Software Pesona Fisika Materi Teori Kinetik Gas Tahun 2015/2016. Jurnal Penelitian & Pengembangan Pendidikan Fisika , 1 (2), 19-26.




DOI: http://dx.doi.org/10.24042/ajpm.v9i1.2839

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

Creative Commons License
Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.