An Analysis of Students' Learning Style, Mathematical Disposition, and Mathematical Anxiety toward Metacognitive Reconstruction in Mathematics Learning Process Abstract

https://doi.org/10.24042/ajpm.v10i2.3541

Bambang Sri Anggoro, Safitri Agustina, Ramadhana Komala, Komarudin Komarudin, Kittisak Jermsittiparsert, Widyastuti Widyastuti

Abstract


The purpose of this research is to find out whether there is an influence of learning styles, mathematical disposition, and mathematical anxiety on metacognitive reconstruction in mathematics learning and to know how learning styles, mathematical disposition, andMathematical anxietyaffect metacognitive reconstruction in mathematics learning. This research was conducted using theMixed Method. The data processing in this research uses the Structural Equation Model (SEM) through the application of the Lisrel 8.80 program. Based on the data and research results, it can be concluded that: 1) there is an influence of learning style, mathematical disposition, and mathematical anxietyon metacognitive reconstruction in mathematics learning; 2) students with goodmetacognitive reconstruction prefer visual learning style and have a high mathematical disposition and low level of anxiety. Students with medium metacognitive reconstructions category prefer kinesthetic learning styles andhave a moderate mathematical disposition and moderate levels of anxiety. Students with low metacognitive reconstruction categories prefer audio learning styles and have a low mathematical disposition and a high level of anxiety.

 


Keywords


Anxiety, Mathematical Disposition, Learning Style, Metacognitive Reconstruction

Full Text:

PDF

References


Anggraeni, M., Sahrani, R., & Hastuti, R. (2017). Perbedaan Prestasi Belajar Matematika Ditinjau dari Self-Efficacy dan Mathematic Anxiety Siswa SMP di Depok. Jurnal Muara Ilmu Sosial, Humaniora, dan Seni, 1(1).

Anggoro, B. S. (2018). Karakteristik Profil Metakognisi Siswa Dalam Penyelesaian Masalah Matematis Tingkat Tinggi (High Order Thinking) Ditinjau Dari Disposisi Matematis Siswa. JURNAL e-DuMath, 4(1), 25-36.

Ariany, R. L., & Dahlan, J. A. (2017). Penerapan Strategi Pembelajaran Multiple Intelligences (MI) untuk Meningkatkan Kemampuan Penalaran dan Disposisi Matematis Siswa SMP. JES-MAT (Jurnal Edukasi dan Sains Matematika), 3(1), 1-10.

Aryani, T. D., & Hasyim, M. (2018). Pengaruh Kecemasan Matematis, Problem Stress Matematika Dan Self-Regulated Learning Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. Aksioma: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 7(2), 243-252.

Diandita, E. R., Johar, R., & Abidin, T. F. (2017). Kemampuan Komunikasi Matematis Dan Metakognitif Siswa SMP Pada Materi Lingkaran Berdasarkan Gender. Jurnal Pendidikan Matematika, 11(2), 79-97.

Fasha, A., Johar, R., & Ikhsan, M. (2018). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah dan Berpikir Kritis Matematis Siswa melalui Pendekatan Metakognitif. Jurnal Didaktik Matematika, 5(2), 53-64.

Firdausi, Y. N., Asikin, M., & Wuryanto, W. (2018). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Ditinjau dari Gaya Belajar pada Pembelajaran Model Eliciting Activities (MEA). In PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika (Vol. 1, pp. 239-247).

Hidayat, R. (2018). Kontribusi Mathematics Anxiety terhadap Kemampuan Akademik Mahasiswa pada Pembelajaran Kalkulus. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 2(2), 206-216.

Irfan, M. (2018). Proses Berpikir Siswa Yang Mengalami Math-Anxiety Dalam Menyelesaikan Masalah Sistem Persamaan Linier Dua Variabel. KALAMATIKA Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 27-38.

Izzati, N. (2017). Pengaruh Kemampuan Koneksi Dan Disposisi Matematis Terhadap Hasil Belajar Geometri Bidang Datar Mahasiswa IAIN Syekh Nurjati Cirebon. Eduma : Mathematics Education Learning And Teaching, 6(2).

Maharani, A., Darhim, D., Sabandar, J., & Herman, T. (2018). Menumbuhkan Kemampuan Disposisi Matematis Melalui PBL-Team Teaching. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 2(2), 197-205.

Muhtaran, A. Z., & Abidin, Z. (2018). Analisis Kemampuan Pembuktian Matematik Siswa Pada Mata Pelajaran Trigonometri Berdasarkan Gaya Belajar Siswa. In Seminar Nasional Pendidikan Matematika Ahmad Dahlan (Vol. 1, pp. 25-29)..

Najmul, I., Cahya, E., & Nurjanah, N. (2018). Pembelajaran Dengan Pendekatan Kontekstual Berbantuan Software Focusky Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Dan Disposisi Matematis. Jurnal Penelitian Pendidikan, 17(3), 213-219..

Ningsih, E. F. (2017). Proses Berpikir Mahasiswa Dalam Pemecahan Masalah Aplikasi Integral Ditinjau Dari Kecemasan Belajar Matematika (Math Anxiety). Iqra': Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan, 1(2), 191-217.

Nugroho, T. A., & Sudarma, K. (2017). Pengaruh Gaya Belajar, Motivasi Belajar, dan Kondisi Sosial Ekonomi Orang Tua Pada Hasil Belajar. Economic Education Analysis Journal, 6(1), 188-201.

Nurlia, N., Hala, Y., Muchtar, R., Jumadi, O., & Taiyeb, M. (2017). Hubungan Antara Gaya Belajar, Kemandirian Belajar, dan Minat Belajar dengan Hasil Belajar Biologi Siswa. Jurnal Pendidikan Biologi, 6(2).

Rahmawati, A. Y., Rohaeti, E. E., & Yuliani, A. (2018). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Ditinjau Dari Kemandirian Belajar Siswa Kelas XI Melalui Pendekatan Metakognitif. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(4), 607-616.

Rozak, A. (2018). Kegagalan Metakognitif Dalam Memahami Dan Menganalisis Masalah Matematika. Journal Proceeding, 4(1).

Saputra, P. R. (2017). Kecemasan Matematika dan Cara Menguranginya (Mathematic Anxiety and How To Reduce It). PYTHAGORAS: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 3(2).

Siregar, M. A. P., & Lisma, E. (2018). Pengaruh Rasa Cemas Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa di SMP Negeri 28 Medan. AXIOM: Jurnal Pendidikan dan Matematika, 7(2).

Siregar, N. A. R., Deniyanti, P., & El Hakim, L. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran CORE Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis dan Disposisi Matematis Ditinjau Dari Kemampuan Awal Matematika Siswa SMA Negeri di Jakarta Timur. Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika, 11(1).

Suraji, S., Maimunah, M., & Saragih, S. (2018). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis dan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel (SPLDV). Suska Journal of Mathematics Education, 4(1), 9-16.

Wardani, S., Sumarmo, U., & Nishitani, I. (2011). Mathematical Creativity and Disposition: Experiment With Grade-10 Students using Silver Inquiry Approach. Journal of Science and Mathematics Teaching, GUNMA University, 1–16.

Widyawati, S. (2017). Pengaruh Kemampuan Koneksi Matematis Siswa terhadap Prestasi Belajar Matematika Ditinjau dari Gaya Belajar pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar Siswa Kelas IX SMP di Kota Metro. Iqra': Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan, 1(1), 47-68.

Wijayati, I., & Darminto, B. P. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Mea Dengan Pendekatan Metakognitif Pada Ranah Koneksi Matematis Siswa SMP. EKUIVALEN-Pendidikan Matematika, 34(1).

Zahri, T. N., Yusuf, A. M., & Neviyarni, S. (2017). Hubungan Gaya Belajar dan Keterampilan Belajar dengan Hasil Belajar Mahasiswa Serta Implikasinya dalam Pelayanan Bimbingan dan Konseling di Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Padang. Konselor, 6(1), 18-23.

Zaozah, E. S., Maulana, M., & Djuanda, D. (2017). Kemampuan Pemecahan Masalah Dan Disposisi Matematis Siswa Menggunakan Pendekatan Problem-Based Learning (PBL). Jurnal Pena Ilmiah, 2(1), 781-790.




DOI: https://doi.org/10.24042/ajpm.v10i2.3541

Article Metrics

Abstract views : 378 | PDF downloads : 211

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Creative Commons License
Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.