Developing Statistics Learning Equipment Based on the PMRI Approach Oriented to Students’ Statistical Reasoning Ability

Nila Kesumawati, Dina Octaria

Abstract


This development research aims to produce valid, practical, and effectivelearning equipment. The developed learning equipmentincludesemester learning plans (RPS), student worksheets (LKM), and test questions in basic statistics courses using the PMRI approach oriented to statistical reasoning ability. This study employs the ADDIE development model. The quality of the product was assessed based on the validity, practicality, and effectiveness aspects. The result shows that the validity quality of the learning equipment has fulfilledthe valid criteria indicated by the average score of semester learning plans of 3.75 and the average score of the student worksheet of 3.70. The practicality of learning equipmenthas met the practical criteria indicated by the students’ questionnaire responsesscore of 3.125 and the results of learning implementation observation of 90.17. The effectiveness shows a score of 15% with low effective criteria, although based on the results of students’ answers as a whole,the students' statistical reasoning is at level 3 (Procedural Reasoning).

 


Keywords


Development, Learning Equipment, PMRI, Statistic Reasoning

Full Text:

PDF

References


Aminah, N. (2016). Kepraktisan Model Assurance, Relevance, Interest, Assessment, Satisfaction (ARIAS) Pada Pembelajaran Matematika. Journal of Mathematics Education AlphaMath, 2(2).

Andari, T., & Lusiana, R. (2014). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Dengan Menggunakan Pendekatan Quantum Learning Berbasis Needs Assesment Pada Materi Ruang-n Euclides. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 3(1), 1–10.

Asmawati, R., & Wuryanto. (2014). Keefektifan Model Pembelajaran LC 5E Dan TSTS Berbantuan LKPD Terhadap Hasil Belajar. Jurnal Kreano, 5(1), 26–32.

Ayunika, E., Sari, P., Studi, P., Matematika, P., Sanata, U., & Yogyakarta, D. (2011). Pengembangan Hipotesis Trayektori Pembelajaran Untuk Konsep Pecahan. In Matematika dan Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran (pp. 206–212).

Bey, A., & Asriani. (2013). Penerapan Pembelajaran Problem Solving untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Matematika pada Materi SPLDV. Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 223–239.

Febriana, L. C., Sulur, & Yudyanto. (2014). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Fisika Materi Tekanan Mencakup Ranah Kognitif, Afektif dan Psikomotor Sesuai Kurikulum 2013 untuk Siswa SMP/MTs. Jurnal Universitas Negeri Malang, 2(1), 1–12.

Fitri, A. (2011). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Statistika Dasar Bermuatan Pendidikan Karakter Dengan Metode Problem Based Learning. Jurnal PP, 1(2), 159–165.

Hartono, W., & Noto, M. S. (2017). Pengembangan Modul Berbasis Penemuan Terbimbing untuk Meningkatkan Kemampuan Matematis pada Perkuliahan Kalkulus Integral. Jurnal JNPM ( Jurnal Nasional Pendidikan Matematika ), 1(2), 320–333.

Indraningtias, A., Diah, & Ariyadi Wijaya. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Pendekatan Matematika Realistik Materi Bangun Ruang Sisi DatarBerorientasi Pada Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas VIIISMP. Jurnal Pendidikan Matematika, 6(5), 1–10.

Maryati, I., & Priatna, N. (2017). Analisis Kesulitan dalam Materi Statistika Ditinjau dari Kemampuan Penalaran dan Komunikasi Statistis. Jurnal Prisma, 6(2).

Melisa. (2016). Pengembangan Modul Berbasis Penemuan Terbimbing Yang Valid Pada Perkuliahan Kalkulus Peubah Banyak 1. LEMMA, 1(2), 21–27.

Mulyatiningsih, E. (2012). Metode Penelitian Terapan Bidang Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Nisak, K. (2013). Pengembangan Perangkat Pembelajaran IPA Terpadu Tipe Connected pada Materi Pokok Sistem Ekskresi untuk kelas IX SMP. Jurnal Pendidikan Sains, 1(1), 81–84.

Putra, F. G. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Reflektif dengan Pendekatan Matematika Realistik Bernuansa Keislaman terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 203–210.

Rizkiah, A. W., Nasir, & Komarudin. (2018). LKPD Discussion Activity Terintegrasi Keislaman dengan Pendekatan Pictorial Riddle pada Materi Pecahan. Desimal : Jurnal Matematika, 1(1), 39–47.

Rudiono, T., Dafik, & Wahyuningrum, E. (2015). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Rme Berorientasi Terciptanya Berfikir Tingkat Tinggi Materi Perbandingan Kelas VII. Pancaran, 4(1), 45–54.

Sari, A. U., Farida, & Putra, F. G. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbantuan Web Dengan Pendekatan Etnomatematika Pada Pokok Bahasan Bangun Ruang Sisi Datar. In Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika (pp. 209–214). Lampung.

Sari, F. K., Farida, & Syazali, M. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran (Modul) berbantuan Geogebra Pokok Bahasan Turunan. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 135–151.

Sulistyowati, Y., & Sugiman. (2014). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Bangun Ruang di SMP dengan Pendekatan Creative Problem Solving. Phytagoras, 9(2), 219–232.

Supiyati, & Jailani. (2014). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Bangun Ruang SMP dengan Pendekatan SAVI ( Somatik, Auditori, Visual, Intelektual). Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 175–185.

Supriadi, N., Farida, & Lestari, B. D. (2018). Pengembangan Modul Kalkulus Pada Materi Turunan Bernuansa Keislaman dengan Pendekatan Penemuan Terbimbing. In YSSTEE International Conference (pp. 1–11).

Susanti, Musdi, E., & Syarifuddin, H. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Materi Statistik Berbasis Penemuan Terbimbing Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Materi Statistika. Jurnal JNPM ( Jurnal Nasional Pendidikan Matematika ), 1(2), 305–319.

Syahputra, E. (2013). Peningkatan Kemampuan Spasial Siswa Melalui Penerapan Pembelajaran Matematika Realistik. Cakrawala Pendidikan, 32(3), 353–364.

Wibowo, A. (2017). Pengaruh Pendekatan Matematika Realistik dan Saintifik Terhadap Prestasi Belajar, Kemampuan Penalaran Matematis dan Minat Belajar. Jurnal Riset Penelitian Matematika, 4(1), 1–10.

Widyoko, & Puto, S. E. (2009). Evaluasi Program Pembelajaran:Panduan Praktis bagi Guru dan Calon Pendidik. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Wijaya, A. (2012). Pendidikan Matematika Realistik: Suatu Alternatif Pendekatan Pembelajaran Matematika. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Wijayanti, S., & Sungkono, J. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran mengacu Model Creative Problem Solving berbasis Somatic, Auditory, Visualization, Intellectually. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 101–110.

Yuliana, R. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Dengan Pendekatan PMRI Pada Materi Bangun Ruang Sisi Lengkung untuk SMP Kelas IX. Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 60–67.

Yusnita, R., & Subanti, S. (2014). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Penemuan Terbimbing (Guided Discovery) Dengan Pendekatan Somatic, Auditory, Visual, Intellectual (SAVI) Pada Materi Pokok Peluang Kelas IX SMP Tahun Pelajaran 2013/2014. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 2(4), 379–388.




DOI: http://dx.doi.org/10.24042/ajpm.v10i1.3614

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

Creative Commons License
Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.