A The Description Of The Ninth Grade Junior High School Students’ Cognitive Ability In Completing The Two Linear Variables Equation Viewed From Solo Taxonomy

https://doi.org/10.24042/ajpm.v10i1.3743

Sesilia Intan Kusuma Nuringtyas, Tri Nova Hasti Yunianta

Abstract


This research is qualitative descriptive research which aims to describe ninth grade students' cognitive abilities in solving the problem of two-variable linear equations (PLDV) through Solo Taxonomy. The techniques of data collection were tests, interviews, and documentation. The credibility of the data in this research is guaranteed using the triangulation method. The results of this research, based on five levels of Solo Taxonomy, show the students' understanding and problem-solving abilities based on their cognitive abilities. In this case, the subject of high cognitive ability (DW) was able to reach five levels of the Solo Taxonomy and the subject of moderate cognitive ability (RN) was able to reach three levels of the Solo Taxonomy. So that it can be said that the two subjects were able to understand and solve the problem of two-variable linear equations (PLDV). The subject of low cognitive ability (AB) was able to reach one level of Solo Taxonomy so that it can be said that the subject has not been able to understand and solve PLDV problems.

 


Keywords


Cognitive Ability; Problem Solving; Two-Variable Linear Equations (PLDV), Solo Taxonomy.

Full Text:

PDF

References


Azizah, F. R. (2015). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Berdasarkan Taksonomi Solo pada Sub Pokok Bahasan Balok Siswa Kelas VIII-H SMP, 1–241.

Christiyanto, D. Y., Sulandra, I. M., & Rahardi, R. (2018). Proses Berfikir Kritis Siswa Reflektif dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Pada Materi Sistem Persamaan Linier Dua Variabel. Jurnal Pendidikan : Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 3(10), 1–12.

Ghati, E. W. (2018). Dengan Model Pembelajaran Berbasis Masalah Berdasarkan Taksonomi Solo, 5(2), 209–216.

Irfan, M. (2018). Proses Berpikir Siswa Yang Mengalami Math-Anxiety Dalam Menyelesaikan Masalah Sistem Persamaan Linier Dua Variabel. Kalamatika, 3(1), 27–38.

Lipianto, D., Budiarto, M. T., Matematika, J., Surabaya, U. N., Matematika, J., & Surabaya, U. N. (2013). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesakan soal yang berhubungan dengan persegi dan persegipanjang berdasarkan Taksonomi Solo plus pada kelas vii. Mathedunesa, 2(1).

Manibuy, R., Mardiyana, & Saputro, D. R. S. (2014). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Persamaan Kuadrat Berdasarkan Taksonomi Solopada Kelas X SMA Negeri 1 Plus Di Kabupaten Nabire – Papua. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 2(9), 933–945.

Meriyana, Tandiayuk, M. B., & Paloloang, B. (2016). Profil Berpikir Siswa Kelas VIII SMP Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Aljabar Berpandu PadaTaksonomi Solo Ditinjau Dari Tingkat Motivasi Belajar Matematik. Aksioma : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 1–13.

Pesona, R. I. dan T. N. H. Y. (2018). Deskripsi Kemampuan Matematika Siswa Dalam Pemecahan Masalah Sistem Persamaan Linear Dua Variabel Berdasarkan Level. Jurnal Genta Mulia, 9(1), 99–109.

Rismawati, M., Irawan, E. B., & Susanto, H. (2017). Struktur Koneksi Matematis Siswa Kelas X Pada Materi Sistem Persamaan Linier Dua Variabel. Jurnal Pendidikan : Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 2(4), 1–5.

Ristiani, M., Ratu, N., & Yunianta, T. N. H. (2015). Strategi Pemecahan Masalah Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Pada Materi Persamaan Dan Pertidaksamaan Linier Satu Variabel. Satya Widya, 31(1), 8–16.

Rosyida Ekawati dkk. (2013). Studi Respon Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Pemecahan Masalah Matematika Berdasarkan Taksonomi Solo. Journal of Mathematics Education Research, 2(2), 103.

Suhaeni, Tandiayuk, M. B., & Rizal, M. (2016). Analisis Pemecahan Masalah Siswa Berkemampuan Matematika Tinggi Dalam Menyelesaikan Masalah Sistem Persamaan Linear Dua Variabel Dikelas VII SMP Negeri 12 Palu. Aksioma, 5(1).

Tarigan, D. (2014). Taksonomi Solo dalam Analisis Kesalahan Menyelesaikan Soal Geometri Bagi Mahasiswa PGSD. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 20(75), 34–39.

Widyawati, A., Afifah, D. S. N., & Resbiantoro, G. (2018). Analisis Kesalahan Siswa dalam Memecahkan Masalah Lingkaran Berdasarkan Taksonomi Solo pada Kelas VIII. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Sains, VI(1), 1–9.




DOI: https://doi.org/10.24042/ajpm.v10i1.3743

Article Metrics

Abstract views : 106 | PDF downloads : 94

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Creative Commons License
Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.