Students 'Critical Thinking Profile To Solve The Problem Of Analytical Geometry Viewed From Gender

Muhammad Ridlo Yuwono, Udiyono Udiyono, Dimas Himawan Maarif, Sulistiana Sulistiana

Abstract


This study aims to describe the profile of students' critical thinking in solving analytical geometry problems that are viewed from gender. This research is a qualitative study with case studies. Data analysis technique used are Miles and Huberman analysis, namely data reduction, data presentation, and presented conclusions. The results of this study are male students and female students who have met the standard eight intellectual critical thinking standards of analytical geometry, namely clarity, precision, accuracy, relevance, consistency, logical correctness, completeness, and fairness. On the intellectual standard of precision, male students were more careful in giving reasons for taking problem solving strategies to female students. At the intellectual standard of fairness, male students are able to provide two alternative solutions to problems, while female students only provide one initial solution to problem solving.

 


Keywords


Critical Thinking; Gender; Geometry; Solution to problem

Full Text:

PDF

References


Adiwijaya, H., Suarsini, E., & Lukiati, B. (2016). Penerapan Pembelajaran Reciprocal Teaching Berbantuan Peta Konsep Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pembelajaran Biologi. Jurnal Pendidikan, 1(12), 2379–2387.

Agustina, I. W., & Amin, S. M. (2013). Profil Pengajuan Soal Matematika Siswa Kelas VII SMP Pada Materi Perbandingan Ditinjau Dari Perbedaan Kemampuan Matematika Dan Perbedaan Jenis Kelamin. MATHEdunesa, 2(2), 1–8.

Alfi, C., Sumarmi, & Amirudin, A. (2016). Pengaruh Pembelajaran Geografi Berbasis Masalah Dengan Blended Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMA. Jurnal Pendidikan : Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 1(4), 597–602.

Anita, I. W. (2015). Pengaruh Motivasi Belajar Ditinjau Dari Jenis Kelamin terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Mahasiswa. Jurnal Ilmiah UPT P2M STKIP Siliwangi, 2(2), 246–251.

Anita, I. W. (2015). Pengaruh Motivasi Belajar Ditinjau Dari Jenis Kelamin Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Mahasiswa. Jurnal Ilmiah UPT P2M STKIP Siliwangi, 2(2), 246–251.

Bassham, G., Irwin, W., Nardone, H., & Wallace, J. M. (2010). Critical Thinking: A Student’s Introduction. New York: McGraw-Hill.

Dewanti, S. S. (2018). Profil Berpikir Kritis Mahasiswa PGMI dalam Memecahkan Masalah Matematika Dasar. Matematika dan Pembelajaran, 6(1), 11–22. https://doi.org/10.33477/mp.v6i1.451

Fitriani, Y., Jalmo, T., & Yolida, B. (2015). Hubungan Antara Gender Dengan Kemampuan Memecahkan Masalah. Jurnal Bioterdidik: Wahana Ekspresi Ilmiah, 3(5), 1–11.

Haryani, D. (2012). Profil Proses Berpikir Kritis Siswa SMA dengan Gaya Kognitif Field Independen dan Berjenis Kelamin Perempuan dalam Memecahkan Masalah Matematika. In Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika (pp. 175–182). Yogyakarta: Jurusan Pendidikan Matematika FMIPA UNY.

Huda, M. M., Susilo, H., & Sa’dijah, C. (2017). Penerapan Pembelajaran Reciprocal Teaching Dipadu Think Pair Share Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan, 2(20), 1356–1368.

Hudojo, H. (2003). Pengembangan kurikulum dan pembelajaran matematika. Malang: Jurusan Matematika Universitas Negeri Malang.

Imawan, O. R. (2015). Perbandingan Antara Keefektifan Model Guided Discovery Learning dan Project-Based Learning pada Matakuliah Geometri. PYTHAGORAS: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(2), 179–188.

Irvaniyah, I., & Oktaviana Akbar, R. (2014). Analisis Kecerdasan Logis Matematis dan Kecerdasan Linguistik Siswa Berdasarkan Jenis Kelamin. EduMa, 3(1), 138–159.

Polya, G. (1973). How to solve it. Princeton (New Jersey): Princeton University Press.

Pratama, H., & Prastyaningrum, I. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Project Based Learning Berbantuan Media Pembelajaran Pembangkit Listrik Tenaga Mikrohidro Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis. Jurnal Penelitian Fisika Dan Aplikasinya (JPFA), 6(2), 44–50.

Rahayuningsih, S., & Feriyanto. (2018). Analisis Proses Berpikir Mahasiswa dalam Memecahkan Masalah Grup Ditinjau dari Gender. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 3(12), 1672–1681.

Rahmatin, D. N. (2013). Profil berpikir kritis mahasiswa pendidikan matematika dalam memecahkan masalah nilai dan vektor eigen ditinjau dari pemetaan kemampuan aljabar. Gamatika, 3(2), 101–109.

Rohmatin, D. N. (2013). Profil Berpikir Kritis Mahasiswa Pendidikan Matematika dalam Memecahkan Masalah Nilai dan Vektor Eigen Ditinjau dari Pemetaan Kemampuan Aljabar. Gramatika, 3(2), 101–109.

Subarinah. (2013). Profil Berpikir Kreatif Siswa dalam Memecahkan Masalah Tipe Investigasi Matematik Ditinjau dari Perbedaan Gender. In Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika UNY (pp. 541–548). Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Sukayasa. (2014). Karakteristik Penalaran Siswa Smp Dalam Memecahkan Masalah Geometri Ditinjau Dari Perbedaan Gender. AKSIOMA : Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 81–90.

Syutharidho, & M, R. R. (2015). Pengembangan Soal Berpikir Kritis Untuk Siswa Smp Kelas VIII. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 219–227.

Widodo, S. (2016). Pengembangan Keterampilan Berpikir Kritis Peserta Didik dengan Menggunakan Model Pembelajaran Berbasis Masalah (Problem Based Learning) Melalui Isu-Isu Sosial Ekonomi Pasca Penggenangan Waduk Jatigede Dalam Pembelajaran IPS di SMPN 2 Wado Kabupaten Sumeda. International Journal Pedagogy of Social Studies, 1(2), 1–14.

Yusmanto, & Herman, T. (2015). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Dan Self Confidence Siswa Kelas V Sekolah Dasar. EduHumaniora, 7(2), 140–151.




DOI: http://dx.doi.org/10.24042/ajpm.v10i1.3768

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

Creative Commons License
Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.