Proses Berpikir Matematis Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Matematika di tinjau dari Tipe Kepribadian Keirsey

Khusnul Hamidah, Suherman Suherman

Abstract


This study aims to describe the process of mathematical thinking of students in solving mathematical problems in terms of Keirsey's personality type. This research is a qualitative-descriptive research. Research subjects taken are MAN 2 Tulang Bawang Barat class XI students by purposive sampling. Research subjects amounted to 2 people from each personality type. Data collection is done by observation, interview, and documentation. Data validity using technique triangulation. Data analysis techniques used are the concept of Miles and Huberman, namely data reduction, data presentation, and conclusion. The results showed that each of Keirsey's students in solving mathematical problems was more likely to be a student of a Guardian personality type. In solving mathematical problems begins with the acceptance of information marked by understanding the problem involves knowing what is known (M1), knowing what is being asked (M2), knowing the required requirements in problem solving (M3), as well as making the model of math from the problem with its own understanding (M4). Then proceed with the processing of information marked by implementing the problem-solving plan (R1) and proceed with executing the plan to get the answer (P1), but the steps are not complete. While in rechecking the answer (C1) students do re-check, then in drawing a conclusion (C2), students draw conclusions only on some tests.

Keywords


Mathematical; Keirsey; Thinking

Full Text:

PDF

References


Agustina, R. (2014). Proses Berpikir Siswa SMA Dalam Penyelesaian Masalah Aplikasi Turunan Fungsi Ditinjau dari Tipe Kepribadian Choleris. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 3(1), 50–54.

Agustina, R., & Farida, N. (2015). Proses Berpikir Siswa SMK Dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Ditinjau dari Tipe Kepribadian Phlegmatis. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 4(1), 1–8.

Argarini, D. F. A., Budiyono, & Sujadi, I. (2014). Karakteristik Berpikir Kreatif Kelas VII SMP N 1 Kragan dalam Memecahkan dan Mengajukan Masalah Matematika Materi Perbandingan Ditinjau dari Gaya Kognitif. JMEE, IV(2005), 1–12.

Astuti, R., Budiyono, & Usodo, B. (2014). Eksperimentasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TAPPS dan TSTS Terhadap Kemampuan Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Ditinjau Dari Tipe Kepribadian Robia. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 2(4), 399–410.

Aziz, A., Kusmayadi, T. A., & Sujadi, I. (2014). Proses Berpikir Kreatif dalam Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau dari Tipe Kepribadian Dimensi Myer-Briggs Siswa Kelas VIII MTs Nw Suralaga Lombok Timur Tahun Pelajaran 2013/2014. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika ISSN: 2339-1685, 2(10), 1079–1093.

Dewiyani. (2012). The Thinking Process Profile The Students of Informatics System Departement in Solving The Mathematics Problem Based on The Personality Type and Gender. Proceeding. STIKOM Surabaya.

Dewiyani, M. J. S. (2011). Menanamkan Pendidikan Karakter Berbasis Perbedaan Tipe Kepribadian pada Mata Kuliah Matriks dan Transformasi Linear di STIKOM Surabaya. Edumatica, 1(2), 25–34.

Dodi, Hudiono, B., & Suratman, D. (2015). Analisis Keterampilan Berpikir Kritis siswa pada Materi Limit Fungsi Aljabar di Kelas X SMA. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(8), 1–15.

Effendi, L. A. (2012). Pembelajaran Matematika Dengan Metode Penemuan Terbimbing Untuk Meningkatkan Kemampuan Representasi Dan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Smp. Jurnal Penelitian Pendidikan, 1–10.

Fatmawati, H., Mardiyana, & Triyanto. (2014). Analisis Berpikir Kritis Siswa Dalam Pemecahan Masalah Matematika Berdasarkan Polya pada Pokok Bahasan Persamaan Kuadrat (Penelitian pada Siswa Kelas X SMK Muhammadiyah 1 Sragen Tahun Pelajaran 2013/2014). Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 2(9), 911–922.

Fauziyah, I. N. L., Usodo, B., & Ch., H. E. (2013). Proses Berpikir Kreatif Siswa Kelas X dalam Memecahkan Masalah Geometri Berdasarkan Tahapan Wallas Ditinjau dari Adversity Quotient (AQ) Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika Solusi, 1(1), 75–90.

Fitria, C., & Siswono, T. Y. E. (2014). Profil Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa Dalam Memecahkan Masalah Matematika Ditinjau dari Tipe Kepribadian (Sanguinis, Koleris, Melankolis, dan Phlegmatis). MATHEdunesa, 3(3), 23–32.

Hasanah, N., Mardiyana, & Sutrima. (2013). Analisis Proses Berpikir Siswa Dalam Memecahkan Masalah Matematika Ditinjau dari Tipe Kepribadian Extrovert-Introvert dan Gender. Jurnal Pembelajaran Matematika, 1(4), 422–435.

Hidayah, S. R., Trapsilasiwi, D., & Setiawani, S. (2016). Proses Berpikir Kritis Siswa Kelas VII F Mts . Al-Qodiri 1 Jember dalam Pemecahan Masalah Matematika Pokok Bahasan Segitiga dan Segi Empat ditinjau dari Adversity Quotient. Jurnal Edukasi UNEJ, 3(3), 21–26.

Hidayatulloh, Usodo, B., & Riyadi. (2013). Proses Berpikir Kreatif Siswa SMP dalam Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau dari Tipe Kepribadian Siswa. Pembelajaran Matematika, 1(5), 445–456.

Ismaimuza, D. (2011). Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Ditinjau dari Pengetahuan Awal Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 11–20.

Lestari, S., & Wijayanti, P. (2013). Proses Berpikir Kritis Siswa Dala Memecahkan Masalah Matematika Open Ended Ditinjau dari Kemampuan Matematika Siswa dan Perbedaan Jenis Kelamin pada Materi Kubus dan Balok. MATHEdunesa, 3(2).

Lestudy, Imran, & Yunitaningrum, W. (2013). Kepribadian dan Hasil Belajar Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan Di SMKN 3 Pontianak. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(2).

Marfuah, I., Mardiyana, & Subanti, S. (2016). Proses Berpikir Kritis Peserta Didik Dalam Dua Variabel Ditinjau Dari Gaya Belajar Kelas Ix B Smp Negeri 2 Surakarta Tahun Pelajaran 2015/2016. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 4(7), 622–632.

Nugroho, R. A., Sutinah, & Setianingsih, R. (2013). Proses Berpikir Siswa Dengan Kecerdasan Linguistik dan Logis Matematis Dalam Memecahkan Masalah Matematika. MATHEdunesa, 3(2)., 3(2).

Rakhmawati, T. Y., Rachmadiarti, F., & Budiono, J. D. (2015). Analisis Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SMA Adiwiyata dan SMA Non- Adiwiyata di Tuban. BioEdu, 4(3), 978–984.

Ramalisa, Y. (2013). Proses Berpikir Kritis Siswa SMA Tipe Kepribadian Thinking Dalam Memecahkan Masalah Matematika. Edumatica, 3(1), 42–47.

Rasiman. (2012). Penelusuran Proses Berpikir Kritis Dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Bagi Siswa Dengan Kemampuan Matematika Tinggi. AKSIOMA, 3(1).

Retnowati, D., Sujadi, I., & Subanti, S. (2016). Proses Berpikir Kritis Siswa Kelas XI Farmasi SMK Citra Medika Sragen Dalam Pemecahan Masalah Matematika. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 4(1), 105–116.

Rohati. (2014). Proses Berpikir Kritis Siswa SMP Tipe Influence Dalam Memecahkan Masalah Matematika. Edumatica, 4(1), 44–50.

Utaminingsih, S., & Setyabudi, I. (2012). Tipe Kepribadian dan Prokrastinasi Akademik pada Siswa SMA ” X ” Tangerang. Jurnal Psikologi Volume, 10(1), 48–57.

Widyastuti, R. (2015). Proses Berpikir Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Berdasarkan Teori Polya Ditinjau dari Adversity Quotient Tipe Climber. Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 120–132.

Wijayanti, D. A. I., Pudjawan, K., & Margunayasa, I. G. (2015). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas V Dalam Pembelajaran IPA di 3 SD Gugus X Kecamatan Buleleng. MIMBAR PGSD Undiksha, 3(1).

Zetriuslita, Ariawan, R., & Nufus, H. (2016). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Mahasiswa Dalam Menyelesaikan Soal Uraian Kalkulus Integral Berdasarkan Level Kemampuan Mahasiswa. Infinity, 5(1), 56–65.




DOI: http://dx.doi.org/10.24042/ajpm.v7i2.38

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

Creative Commons License
Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.