A Review of Solo Taxonomy on Students’ Errors in High Mathematical Abilities in Calculating Definite Integral of Trigonometric Functions

https://doi.org/10.24042/ajpm.v10i1.3858

Rosa Mery Christinove, Helti Lygia Mampouw

Abstract


The aim of this research is to review students’ error in calculating the definite integral of trigonometric functions using Solo Taxonomy. This research is descriptive qualitative research. The results of the study show that the most errors done by the students are at the multi-structural level caused by the addition errors and the lack of subjects’ accuracy. Errors at the pre-structural level are the errors done by the subjectswho do not understand the purpose of the problems given. At the uni-structural level, the subjects make mistakes by applying the concept from the beginning of the problem. At the relational level, the subject uses a concept that is not common to solve problems but it has passed through several steps of completion. The results of this study can be a reference to anticipate and reduce students’ errors in calculating the definite integral of trigonometric functions. 


Keywords


Error; Solo Taxonomy; Integral Trigonometry

Full Text:

PDF

References


Anggraini, N., & Masykur, R. (2018). Modul Matematika Berdasarkan Model Pembelajaran Problem Based Learning Materi Pokok Trigonometri. Desimal : Jurnal Matematika, 1(2), 217–228.

Arifudin, M., Wilujeng, H., & Utomo, R. B. (2016). Pengaruh Metode Discovery Learning Pada Materi Trigonometri Terhadap Kemampuan Penalaran Adaptif Siswa SMA. Kalamatika, I(2), 129–140.

Arvianto, I. R. (2017). Kesalahan Mahasiswa Dalam Menyelesaikan Soal Integral Berdasarkan Gaya Kognitif. Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 2(1), 36–47.

Azizah, F. R. (2015). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Berdasarkan Taksonomi SOLO pada Sub Pokok Bahasan Balok Siswa Kelas VIII H SMP Negeri 7 Jember.

Biggs, J.B., and Collis, K. . (1982). Biggs’ structure of the observed learning outcome (SOLO) taxonomy Teaching and Educational Development Institute Examples of different performances, xii + 245 pp.

Ghati, E. W. (2018). Dengan Model Pembelajaran Berbasis Masalah Berdasarkan Taksonomi Solo, 5(2), 209–216.

Hartono, W., & Noto, M. S. (2017). Pengembangan Modul Berbasis Penemuan Terbimbing untuk Meningkatkan Kemampuan Matematis pada Perkuliahan Kalkulus Integral. Jurnal JNPM ( Jurnal Nasional Pendidikan Matematika ), 1(2), 320–333.

Kuswana, W. S. (2012). Taksonomi Kognitif: Perkembangan Ragam Berfikir. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Lipianto, D., Budiarto, M. T., Matematika, J., Surabaya, U. N., Matematika, J., & Surabaya, U. N. (2013). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesakan soal yang berhubungan dengan persegi dan persegipanjang berdasarkan taksonomi solo plus pada kelas VII. Mathedunesa, 2(1).

Manibuy, R., Mardiyana, & Saputro, D. R. S. (2014). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Persamaan Kuadrat Berdasarkan Taksonomi Solopada Kelas X SMA Negeri 1 Plus Di Kabupaten Nabire – Papua. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 2(9), 933–945.

Misrianti, B. F., Sugiatno, & Hamdani. (2014). Wawancara Klinis Berbantuan Alat Peraga untuk Mengatasi Kesulitan Siswa Dalam Materi Perbandingan Trigonometri Di Sma. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Untan, 3(4), 1–11.

Nurhikmah, S., Menurut, K. K., & Tentu, I. T. (2016). Menyelesaikan Permasalahan Integral Tak Tentu. Jurnal Tatsqif, 14(2), 218-237.

Pesona, R. I. dan T. N. H. Y. (2018). Deskripsi Kemampuan Matematika Siswa Dalam Pemecahan Masalah Sistem Persamaan Linear Dua Variabel Berdasarkan Level. Jurnal Genta Mulia, 9(1), 99–109.

Pratiwi, N. D. (2015). Pengembangan Instrumen Evaluasi Berbasis Taksonomi Structure of The Observed Learning Outcome (SOLO) Untuk Menentukan Profil Kemampuan Siswa Dalam Memecahkan Masalah Fluida Statis. Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika (JIPF), 4(3), 45–49.

Putra, R. W. Y., & Anggraini, R. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Materi Trigonometri Berbantuan Software iMindMap Pada Siswa SMA. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 39–47.

Rosyida Ekawati dkk. (2013). Studi Respon Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Pemecahan Masalah Matematika Berdasarkan Taksonomi SOLO. Journal of Mathematics Education Research, 2(2), 103.

Rumasoreng, M. I., & Sugiman, S. (2017). Analisis Kesulitan Matematika Siswa Sma/Ma dalam Menyelesaikan Soal Setara Un Di Kabupaten Maluku Tengah. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 1(1), 22. https://doi.org/10.21831/jrpm.v1i1.2661

Salmina, M. (2017). Analisis Kekeliruan Dalam Menyelesaikan Soal Kalkulus Pada Mahasiswa Pendidikan Matematika. STKIP Bina Bangsa Getsempena, 4(2).

Sunarno, & Hartono, A. (2009). Perkembangan Peserta Didik. Jakarta: Rineka Cipta.

Susilo, Y., & Khabibah, S. (2013). Peningkatan Motivasi Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together ( Nht ) Materi Ajar Perbandingan Dan Fungsi Trigonometri Pada Siswa Kelas X. MATHEdunesa, 2(2), 1–8.

Tarigan, D. (2014). Taksonomi Solo dalam Analisis Kesalahan Menyelesaikan Soal Geometri Bagi Mahasiswa PGSD. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 20(75), 34–39.

Widyawati, A., Afifah, D. S. N., & Resbiantoro, G. (2018). Analisis Kesalahan Siswa dalam Memecahkan Masalah Lingkaran Berdasarkan Taksonomi SOLO pada Kelas VIII. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Sains, VI(1), 1–9.




DOI: https://doi.org/10.24042/ajpm.v10i1.3858

Article Metrics

Abstract views : 129 | PDF downloads : 109

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Creative Commons License
Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.