The Role of Habits of Mind (HOM) on Student's Mathematical Problem Solving Skills of Primary School

Indhira Asih Vivi Yandari, Supartini Supartini, Aan Subhan Pamungkas, Etika Khaerunnisa

Abstract


The research aims to describe the role of habits of minds on the student’s mathematical problem solving skills. Habits of mind studied are persisting, metacognition, thinking flexibly, and applying past knowledge to a new situation. The method used in this research is quantitative correlational. Samples were taken as much as 49 fifth grade students at SDN Walantaka 1. Data collection techniques using HOM scale and essay tests. Based on data analysis results obtained average habits of mind score of 68.26 including into medium category and problem solving skills of 53.68 in low category. The results of the regression test on a significant level of α = 0.05 obtained a conclusion that there is a significant influence between habits of mind on the mathematical problem solving, with a contribution of 67.40%. Based on the findings, the habits of mind plays an important role in problem solving and teachers should be able to develop that aspect.

 


Keywords


habits of mind, mathematical problem solving, primary school

Full Text:

PDF

References


Alba, F. M., Khotim, M., & Junaedi, I. (2013). Keefektifan Model Pembelajaran Generatif dan MMP Terhadap Kemmpuan Pemecahan Masalah. Kreano: Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 4(2), 131–137.

Ariani, S. (2017). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Pada Pembelajaran Matematika Menggunakan Strategi Abduktif-Deduktif di SMA Negeri 1 Indralaya Utara. Jurnal Elemen, 3(1), 1–10.

Bidari, I. (2016). Pengaruh Habits Of Mind Terhadap Kemampuan Generalisasi Matematika Siswa. Jakarta: UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.

Dewi, N. P. R., Ardana, I. M., & Sariyasa. (2019). Efektivitas Model ICARE Berbantuan Geogebra Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. JNPM ( Jurnal Nasional Pendidikan Matematika ), 3(1), 109–122.

Komala, E. (2012). Pembelajaran dengan Pendekatan Diskursif untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dan Self-Concept Siswa Sekolah Menengah Pertama. Tesis Pada SPS UPI. Tidak Dipublikasikan.

L, C. A., & Kallick, B. (2008). Leading and Learning with Habits of Mind 16 Essential Characteristic for Success. USA: Association for Supervision and Curriculum Development (ASCD).

Masni, E. D. (2017). Asosiasi Kemampuan Pemecahan Masalah dan Mathematical Habits of Mind Siswa SMP. Jurnal Penelitian Pendidikan INSANI, 20(1).

Miliyawati, B. (2017). Reformulasi Strategi Habits Of Mind Matematis Terhadap Kemampuan Mathematical Critical Thingking Dalam Mewujudkan Generasi Emas Berkarakter. JNPM ( Jurnal Nasional Pendidikan Matematika ), 1(1), 24–42.

Minarni, A. (2012). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Masalah Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. In Prosiding.

Muslim, S. R. (2017). Pengaruh Penggunaan Model Project Based Learning Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Peserta Didik SMA. Supremum Journal of Mathematics Education (SJME), 1(2), 88–95.

Nahadi, H, F., & Farina, J. (2015). Effect Of Feedback In Formative Assessment In The Student Learning Activities On Chemical Course To The Formation Of Habits Of Mind. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 4(1), 36–42.

Nurmaulita. (2014). Pembentukan Habits Of Mind Siswa Melalui Pembelajaran Saling Temas Pada Mata Pelajaran Fisika. Jurnal Pendidikan Fisika, 3(1), 53–58.

Putra, F. G. (2017). Eksperimentasi Pendekatan Kontekstual Berbantuan Hands On Activity (HoA) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(1), 73–80.

Rahmatin, D. N. (2013). Profil berpikir kritis mahasiswa pendidikan matematika dalam memecahkan masalah nilai dan vektor eigen ditinjau dari pemetaan kemampuan aljabar. Gamatika, 3(2), 101–109.

Ramadhani, R. (2017). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa SMA Melalui Guided Discovery Learning Berbantuan Autograph. JPPM, 10(2), 72–81.

Riduwan. (2015). Belajar Mudah Penelitian Untuk Guru-Karyawan dan Peneliti Pemula. Bandung: Alfabeta.

Ristiani, M., Ratu, N., & Yunianta, T. N. H. (2015). Strategi Pemecahan Masalah Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Pada Materi Persamaan Dan Pertidaksamaan Linier Satu Variabel. Satya Widya, 31(1), 8–16.

Sriyati, S., Rustaman, & Zainul, A. (2010). Kontribusi Asesmen Formatif Terhadap Habits of Mind Mahasiswa Biologi. Jurnal Pengaajaran MIPA, 15(2), 77–86.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Methods). Bandung: Alfabeta.

Susanti, Musdi, E., & Syarifuddin, H. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Materi Statistik Berbasis Penemuan Terbimbing Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Materi Statistika. Jurnal JNPM ( Jurnal Nasional Pendidikan Matematika ), 1(2), 305–319.

Syazali, M. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Creative Problem Solving Berbantuan Maple II Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Al-Jabar, 6(1), 91–98.

Yurniati, & Wahyuningrum, E. (2015). Pembelajaran Berbasis ICARE Dalam Tutorial Online Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Mahasiswa UT. Infinity, 4(2), 182–189.

Zhok, A. (2016). Habit and Mind. On The Teleology of Mental Habits. Phenomenology and Mind, 0(6), 90–99.




DOI: http://dx.doi.org/10.24042/ajpm.v10i1.4018

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

Creative Commons License
Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.