Developing an Interactive Mathematics Multimedia Learning Based on Ispring Presenter in Increasing Students’ Interest in Learning Mathematics

M Saidun Anwar, Choirudin Choirudin, Eka Fitria Ningsih, Triana Dewi, Andino Maseleno

Abstract


The purpose of this study is to develop a multimedia learning based on iSpring Presenter to increase students' interest in learning in mathematics. This study uses the ADDIE development model which consists of five stages, namely analysis, design, development, implementation, and evaluation. The data analysis technique used is descriptive quantitative. The results showed that the interactive mathematics multimedia learning based on iSpring Presenter has fulfilled the requirements to be considered feasible to be used in the learning process and is feasible to be used as learning support media to increase students' interest in learning through varied learning activities.

 


Keywords


iSpring Presenter, Interactive Mathematics Multimedia, Interest in Learning Mathematics.

Full Text:

PDF

References


Afandi, A. (2017). Media ICT pembelajaran matematika menggunakan power point interaktif dan iSpring Presenter. Abdimas : Jurnal Terapan, 2(0), 1–8.

Andari, T., & Lusiana, R. (2014). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Dengan Menggunakan Pendekatan Quantum Learning Berbasis Needs Assesment Pada Materi Ruang-n Euclides. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 3(1), 1–10.

Aprilia, F. (2012). Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Minat Berwirausaha Pada Siswa Kelas XII SMK Negeri 1 Kandeman Kabupaten Batang Tahun 2011/2012. Economic Education Analysis Journal, 1(2), 1–5.

Asmawati, R., & Wuryanto. (2014). Keefektifan Model Pembelajaran LC 5E Dan TSTS Berbantuan LKPD Terhadap Hasil Belajar. Jurnal Kreano, 5(1), 26–32.

Azmidar, A., Darhim, D., & Dahlan, J. A. (2017). Enhancing Students’ Interest through Mathematics Learning. Journal of Physics: Conference Series, 895, 12072.

Cahyanti, A. D., Farida, F., & Rakhmawati, R. (2019). Pengembangan Alat Evaluasi Berupa Tes Online/Offline Matematika dengan Ispring Suite 8. Indonesian Journal of Science and Mathematics Education, 2(3), 363–371.

Choirudin, C. (2017). Efektivitas Pembelajaran Berbasis Schoology. NUMERICAL: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 101–126.

Febriana, L. C., Sulur, & Yudyanto. (2014). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Fisika Materi Tekanan Mencakup Ranah Kognitif, Afektif dan Psikomotor Sesuai Kurikulum 2013 untuk Siswa SMP/MTs. Jurnal Universitas Negeri Malang, 2(1), 1–12.

Fitri, A. (2011). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Statistika Dasar Bermuatan Pendidikan Karakter Dengan Metode Problem Based Learning. Jurnal PP, 1(2), 159–165.

Fitri, H., & Wardi, Y. (2026). Pengaruh Model Pembelajaran Type Two Stay Two Stray dan Minat Belajar terhadap Hasil Belajar Ekonomi pada Siswa kelas X SMA Dian Andalas Padang. Jurnal Ilmiah Mahasiswa (JIM) Pendidikan Fisika, 1(4).

Harsyad, F., Afif, A., & Abrar, A. I. P. (2016). Studi Komparasi Penggunaan Ice Breaking Dan Brain Gym Terhadap Minat Belajar Matematika Siswa Kelas VII SMP Negeri 21 Makassar. Jurnal Matematika Dan Pembelajaran, 4(2), 184–197.

Hartono, W., & Noto, M. S. (2017). Pengembangan Modul Berbasis Penemuan Terbimbing untuk Meningkatkan Kemampuan Matematis pada Perkuliahan Kalkulus Integral. Jurnal JNPM ( Jurnal Nasional Pendidikan Matematika ), 1(2), 320–333.

Himmah, F. (2017). Pengembangan Multimedia Interaktif Menggunakan Ispring Suite 8 Pada Sub Materi Zat Aditif Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SMP Kelas VIII. Pendidikan Sains, 5(2).

Indraningtias, A., Diah, & Ariyadi Wijaya. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Pendekatan Matematika Realistik Materi Bangun Ruang Sisi DatarBerorientasi Pada Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas VIIISMP. Jurnal Pendidikan Matematika, 6(5), 1–10.

Kinta Marini, C., & Hamida, S. (2014). Pengaruh Self Efficacy , Lingkungan Keluarga, Dan Lingkungan Sekolah Terhadap Minat Berwirausaha Siswa SMK Jasa Boga. Jurnal Pendidikan Vokasi, 4(2), 195–207.

Melisa. (2016). Pengembangan Modul Berbasis Penemuan Terbimbing Yang Valid Pada Perkuliahan Kalkulus Peubah Banyak 1. LEMMA, 1(2), 21–27.

Munir. (2015). Multimedia Konsep & Aplikasi dalam Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Nazir, M. (2010). Metode Penelitian. Bogor: Penerbit Ghalia Indonesia.

Nisak, K. (2013). Pengembangan Perangkat Pembelajaran IPA Terpadu Tipe Connected pada Materi Pokok Sistem Ekskresi kelas IX SMP. Jurnal Pendidikan Sains, 1(1), 81–84.

Nurwijayanti, A., Budiyono, & Fitriana, L. (2019). Combining google sketchup and ispring suite 8: A breakthrough to develop geometry learning media. Journal on Mathematics Education, 10(1).

Pritakinanthi, A. S. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Menggunakan iSpring untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran Bahasa Inggris Kelas VIII SMP Negeri 37 Semarang. Universitas Negeri Semarang.

Rizkiah, A. W., Nasir, & Komarudin. (2018). LKPD Discussion Activity Terintegrasi Keislaman dengan Pendekatan Pictorial Riddle pada Materi Pecahan. Desimal : Jurnal Matematika, 1(1), 39–47.

Rudiono, T., Dafik, & Wahyuningrum, E. (2015). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Rme Berorientasi Terciptanya Berfikir Tingkat Tinggi Materi Perbandingan Kelas VII. Pancaran, 4(1), 45–54.

Sari, A. U., Farida, & Putra, F. G. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbantuan Web Dengan Pendekatan Etnomatematika Pada Pokok Bahasan Bangun Ruang Sisi Datar. In Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika (pp. 209–214). Lampung.

Sari, F. K., Farida, & Syazali, M. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran (Modul) berbantuan Geogebra Pokok Bahasan Turunan. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 135–151.

Sastrakusumah, E. . (2018). Pengaruh Media Pembelajaran Interaktif Berbantuan Aplikasi Ispring Presenter Terhadap Kemampuan. Teknologi Pembelajaran, 3(1).

Siagian, R.E.F. (2015). Pengaruh Minat dan Kebiasaan Belajar Siswa Terrhadap Prestasi Belajar Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 2(2).

Subandi, S., Choirudin, C., Mahmudi, M., Nizaruddin, N., & Hermanita, H. (2018). Building Interactive Communication with Google Classroom. International Journal of Engineering & Technology, 7(2.13), 460–463.

Sugiyono. (2011). Statistik untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Methods). Bandung: Alfabeta.

Sulistyowati, Y., & Sugiman. (2014). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Bangun Ruang di SMP dengan Pendekatan Creative Problem Solving. Phytagoras, 9(2), 219–232.

Supiyati, & Jailani. (2014). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Bangun Ruang SMP dengan Pendekatan SAVI ( Somatik, Auditori, Visual, Intelektual). Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 175–185.

Supriadi, N., Farida, & Lestari, B. D. (2018). Pengembangan Modul Kalkulus Pada Materi Turunan Bernuansa Keislaman dengan Pendekatan Penemuan Terbimbing. In YSSTEE International Conference (pp. 1–11).

Susanti, Musdi, E., & Syarifuddin, H. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Materi Statistik Berbasis Penemuan Terbimbing Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Materi Statistika. Jurnal JNPM ( Jurnal Nasional Pendidikan Matematika ), 1(2), 305–319.

Vikulova, L. ., Makarova, I., & Gerasimova, S. . (2018). Features of iSpring suite learningplatform for teaching foreignlanguages. Revista ESPACIOS, 39(2).

Wagino, N. ., & Zaenuddin. (2015). Pembuatan Media Pembelajaran Interaktif Dengan Perangkat Lunak Ispring Presenter Di Sman 4 Banjarmasin. Al-Ikhlas Jurnal Pengabdian, 1(1).

Wijayanti, S., & Sungkono, J. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran mengacu Model Creative Problem Solving berbasis Somatic, Auditory, Visualization, Intellectually. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 101–110.

Yeh, C. Y. C., Cheng, H. N. H., Chen, Z.-H., Liao, C. C. Y., & Chan, T.-W. (2019). Enhancing achievement and interest in mathematics learning through Math-Island. Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 14(1).

Yusnita, R., & Subanti, S. (2014). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Penemuan Terbimbing (Guided Discovery) Dengan Pendekatan Somatic, Auditory, Visual, Intellectual (SAVI) Pada Materi Pokok Peluang Kelas IX SMP Tahun Pelajaran 2013/2014. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 2(4), 379–388.




DOI: http://dx.doi.org/10.24042/ajpm.v10i1.4445

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

Creative Commons License
Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.