Asosiasi Antara Kemampuan Analogi Dengan Komunikasi Matematik Siswa SMP

https://doi.org/10.24042/ajpm.v8i1.902

Memen Permata Azmi

Abstract


This research is a quantitative research with cross-sectional design that aims to examine the association between students 'mathematical analogy abilities with students' mathematical communication abilities. The subject of this research is 33 students of class VII in one of Junior High School of Kampar Regency of Riau Province. The instrument used is a essay test about the problem of mathematical analogy and mathematical communication. Data analysis techniques to test the association of both capabilities based on the category of contingency association test (Pearson Chi Square test and contingency coefficient). The results showed that this study was an association between students' mathematical analogy abilities with students' mathematical communication abilities. The degree of association between students 'mathematical analogy abilities with students 'mathematical communication abilities is high.

Keywords


Analog; association; communication

Full Text:

PDF

References


Asikin, M. (2002). Menumbuhkan Kemampuan Komunikasi Matematika melalui Pembelajaran Matematika Realistik. Prosiding Konferensi Nasional Matematika XI.

Dahlan, J. A. (2011). Analisis Kurikulum Matematika. Jakarta: Universitas Terbuka.

Darkasyi, M., Johar, R., & Ahmad, A. (2014). Peningkatan Kemampuan Komunikasi Matematis dan Motivasi Siswa dengan Pembelajaran Pendekatan Quantum Learning pada Siswa SMP Negeri 5 Lhokseumawe. Jurnal Didaktik Matematika, 1(1), 21–34.

Departemen Pendidikan Nasional. (2006). Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Depdiknas.

English, L. D. (1999). Reasoning by Analogy, pada Stiff, L.V, & Curcio, F. R. Developing Mathematical Reasoning in Grades K-12. Reston: NCTM.

English, L. D. (2004). Mathematical and Analogical Reasoning of Young Learners. London: Lawrence Erlbaum Associates.

Isoda, M., & Katagiri, S. (2012). Mathematical Thingking How to Develop it in Classroom. Singapore: World Scientific.

Kariadinata, R. (2012). Menumbuhkan Daya Nalar ( Power Of Reason ) Siswa Melalui Pembelajaran Analogi Matematika. Infinity, 1(1).

Loc, N. P., & Uyen, B. P. (2014). Using Analogy in Teaching Mathematics : An Investigation of Mathematics Education Students in School of Education - Can Tho University. International Journal of Education and Research, 2(7), 91–98.

Mikrayanti. (2012). Meningkatkan Kemampuan Penalaran dan Komunikasi Matematis Siswa Sekolah Menengah Atas melalui Pembelajaran Berbasis Masalah. Tesis: Sekolah Pasacasarjana Universitas Pendidikan Indonesia Bandung.

NCTM. (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston: NCTM.

Nurjaman, A. (2015). Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematik Siswa SMP melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share (TPS). DIDAKTIK, 9(1), 1–9.

Rachmayani, D. (2014). Penerapan Pembelajaran Reciprocal Teaching untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis dan Kemandirian Belajar Matematika Siswa. JURNAL PENDIDIKAN UNSIKA, 2(1), 13–23.

Ruseffendi, E. T. (1998). Statistika Dasar untuk Penelitian Pendidikan. Bandung: IKIP Bandung Press.

Shadiq, F. (2013). Penalaran dengan Analogi? Pengertiannya dan Mengapa Penting? Widyaiswara PPPPTK Matematika, 1–7.

Soekardijo, G. R. (1999). Logika Dasar Tradisional, Simbolik dan Induktif. Jakarta: Gramedia.

Sumarmo, U. (2013). Kumpulan Makalah Berpikir dan Disposisi Matematik serta Pembelajarannya. Bandung: Fakultas Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam Universitas Pendidikan Indonesia Bandung.

Suryadi, D. (2005). Penggunaan Pendekatan Pembelajaran Tidak Langsung serta Pendekatan Gabungan Langsung Dan Tidak Langsung dalam Rangka Meningkatkan Kemampuan Berpikir Matematik Tingkat Tinggi Siswa SLTP (DISERTASI). Bandung: Sekolah Pasacasarjana Universitas Pendidikan Indonesia Bandung.

Turmudi. (2008). Landasan Filosofis dan Teoritis Pembelajaran Matematika. Jakarta: Leuser Cita Pustaka.

Turmudi. (2009). Taktik dan Strategi Pembelajaran Matematika Referensi untuk Guru SMK, Mahasiswa, dan Umum. Jakarta: Leuser Cita Pustaka.

Umar, W. (2012). Membangun Kemampuan Komunikasi Matematis dalam Pembelajaran Matematika. Infinity, 1(1).

Walle, J. A. V. (2006). Matematika Sekolah Dasar dan Menengah Jilid I (Edisi terjemahan oleh Suyono). Jakarta: Erlangga.




DOI: https://doi.org/10.24042/ajpm.v8i1.902

Article Metrics

Abstract views : 628 | PDF downloads : 472

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika



 

Creative Commons License
Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.