PENERAPAN METODE KRAPYAK DALAM PEMBELAJARAN SARAF DI PESANTREN

Eka Safitri

Abstract


Abstract: The research is effort to look how to study saraf with book of krapyak method. The writer do this research with field research is collect information with direct research from place of research. As for kind of research is descriptif research that purpose to explore of condition or etc and then analysis the result of research and expalained in the report of research. Researcher give illustration about the reality of object researched as objective. The research to bring closer on the one variabel about study of saraf  krapyak method. The kind of research method are interview methode, observation and documentation. Latter is analysis fact to get result of research. The result of research adduce that study of saraf in Islamic School Class 2 of Pesantren Mahasiswa (PESMA) An Najah  Purwokerto use eclectic method is integration methods of study saraf in Islamic Studies Class 2 Pesantren Mahasiswa (PESMA) An Najah Purwokerto such as reading method, memorize, demonstratation, dictatation, quetion and answer, discussion, drill and sorogan. This method make student easier for understand about saraf and avoid the students from boredom. Therefore eclectic method right for saraf  learning.

 

Keywords: Pembelajaran saraf, metode krapyak


Full Text:

PDF

References


DAFTAR PUSTAKA

Ainin, M. Dkk. Evaluasi dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Malang: MISYKAT, 2006.

Ahmad Amin, Dhuha Al Isla, Mesir: Maktabah Al-Nahdah Al Mishriyah, 1974.

Ahmad Khalil ‘Amariyah,Fi al-Tahlil al-Lughawi, Kairo: Maktabah AL Manar, 1984.

Anas, A. Idhoh. Ilmu Shorof Lengkap (Morphologie Bahasa Arab). Pekalongan: STAIN PRESS Pekalongan, 2007.

Anshor, Ahmad Muhtadi. Pengajaran Bahasa Arab (Media dan Metode - Metodenya). Yogyakarta: TERAS, 2009.

Arsyad, Azhar. Bahasa Arab dan Metode Pengajarannya (Beberapa Pokok Pikiran) . Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2010.

Arsyad, Azhar. Bahasa Arab dan Metode Pengajarannya. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2010.

Amirullah, Khidmat. Metode Pengajaran Fiil Mujarrad. Purwokerto: STAIN Purwokerto, 2009.

Anwar, Moch. Ilmu Shorof Terjemahan Matan Kailani dan Nadzam Almaqsud berikut Penjelasannya). Bandung: Sinar Baru Algensindo, 2010.

‘Ali, Abil Khasan. Al Kailanĩ. Semarang: Pustaka al-‘Alawiyah, t.t.

Al-Ghalayini, Mustafa. Jami’u Ad-Durusu Al-Arabiyah. Libanon: dar Al-Kotob Al-Ilmiyah, 2009.

Arifin, Zaenal “Rationalization of the Pesantren World: The Absolute Authory of The Kyai in Weber Percpective” International Journal of Pesantren Studies. 2007, Vol. 1, Number 1.

Baharudin, Ismail “Pesantren dan Bahasa Arab” dalam Jurnal Thariqah Ilmiah Vol. 01 No.1 Januari 2014.

Busyro, Muhtarom. Shorof Praktis “Metode Krapyak”. Jogjakarta: Menara Kudus, 2005.

Dahlan, Juwairiyah. Metode Belajar Mengajar Bahasa Arab. Surabaya: Al Ikhlas, 1992.

Dodi, Limas “Metode Pengajaran Nahwu Shorof (Berkaca dari Pengalaman Pesantren)” dalam Jurnal Tafaqqah Vol. 01 No. 1 Mei 2013

Effendy, Ahmad Fuad. Metodologi Pengajaran Bahasa Arab.Malang: Misykat, 2009.

Fathur, Rohman,”Strategi Pengelolaan Komponen Pembelajaran Bahasa Arab” Jurnal Arabiyat Vol. 1 No. 1 Juni 2014.

Hamizy. “Terjemah Tashrif al-Izzy” diakses pada tanggal 19 Maret 2013 pukul 12.46 dalam nahwusaraf.wordpress.com.

Hamid, M. Abdul Manaf. Pengantar Ilmu Shorof Istilahi – Lughowi (Edisi Revisi). Jawa Timur: PP. Fathul Mubtadiin, 1995.

Hermawan, Acep. Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2011.

Ibnu ‘Aqil, Bahaud in Abdullah. Terjemah Alfiyah Syarah Ibnu ‘Aqil 2. Bandung: Sinar Baru Algensindo, 2011.

Istiqomah,”Eksperimentasi Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Scrabble”, Jurnal Al Mahara Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, Vol.2. No.1, Juni 2016/1437H.

Jama’ah Warattabah at-Tarbiyah al-Islamiyah al-Salafiyah Al Huda Kebumen.Al Amtsilah at-Taşrifiyah (at-Tarbiyah al-Islamiyah al-Salafiyah). Kebumen: Al Huda, 1996.

Misbahussurur. Cara Mudah Belajar Ilmu Nahwu (Terjemah Berikut Penjelasan Kitab al-Jurumiyyah). Cilacap: Ihya Media, 2009.

Moleong, Lexy J. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2012

Ma’sum bin ‘Ali. Al Amtsilah at-Taşrifiyah. Surabaya: Maktabah Wa Matba’ah Sālim Nabhān, t.t.

Mu’minin, Iman Saiful. Kamus Ilmu Nahwu dan Saraf. Jakarta: Amzah, 2009.

Muhammad, Abubakar. Methode Khusus Pengajaran Bahasa Arab. Surabaya: Usaha Nasional, 1981.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Editorial Office:
Jurusan Pendidikan Bahasa Arab, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung 

Jalan Endro Suratmin 1 Sukarame, Bandar Lampung, Indonesia 35131 
Email: jurnalalbayan@radenintan.ac.id
Phone: (0721) 703260

Creative Commons License

Jurnal Al Bayan: Jurnal Jurusan Pendidikan Bahasa Arab is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. Copyright © UIN Raden Intan LampungAll rights reserved. p-ISSN 2086-9282 | e-ISSN 2549-1229

 

 

 

View My Stats