PEMIKIRAN A. CHAEDAR ALWASILAH TENTANG PENDEKATAN LITERASI (GENRE-BASED APPROACH) DAN PEMBELAJARAN BAHASA ARAB

Fatimah Azzahra Mutmainah

Abstract


Abstract: Chaedar Alwasilah is a scholar who often voiced the importance of writing. He proposed two terms as an implication of discourse studies, the literacy literacy approach and the genre-based approach. This is the main point in writing this article, whether these two terms have the same or different implications in language learning. By using descriptive analysis method, the author tries to connect the two terms with Arabic learning. The results show that literacy and genre based approach are different. However, these two terms have the same intentions, such as the emphasis on the importance of writing skills. In relation to Arabic, although the term literacy approach is less well known, this article shows that the concept has also existed in Arabic learning.

 

Keywords: Chaedar Alwasilah, Literacy Approach, Genre-Based Approach

Full Text:

PDF

References


Alwasilah, Chaedar dan Senny Suzanna Alwasilah. Pokoknya Menulis. Bandung: Kiblat. 2013.

Alwasilah, Chaedar. Pokoknya Rekayasa Literasi. Bandung: Kiblat. 2012.

Arsyad, Azhar. Bahasa Arab dan Metode Pengajarannya. Yogyakarta: Pustaka Pelajar. 2004.

Asyrofi, Syamsuddin. Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Yogyakarta: Idea Press. 2010.

Atmazaki. “Implementasi Kurikulum 2013 Mata Pelajaran Bahasa Indonesia”. Dalam Proceeding of the International Seminar on Language and Arts. FBS Universitas Negeri Padang, 2013.

Iskandarwassid dan Dadang Sunendar. Strategi Pembelajaran Bahasa. Bandung: Remaja Rosydakarya. 2013.

Kutha Ratna, Nyoman, Metodologi Penelitian: Kajian Ilmu Budaya dan Ilmu Sosial Humaniora pada Umumnya, Yogyakarta: Pustaka Pelajar. 2010.

M. Natsir “Pendekatan Terpadu Meningkatkan Kemampuan Menulis dalam Bahasa Inggris Mahasiswa Teknik Mesin Politeknik Negeri Lhokseumawe”. http://jurnal.pnl.ac.id/wp-content/plugins/Flutter/files_flutter/1395032169PolinesNasir-jadi.pdf. Diakses pada 26 Desember 2017

Mujib, Fathul. Rekonstruksi Pendidikan Bahasa Arab. Yogyakarta: Pedagogia. 2010.

Mukminatien, Nur, dkk. Language Teaching Method. Tangerang Selatan: Universitas Terbuka. 2016

Muna, Wa. Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Yogyakarta: Teras. 2011.

Muradi, Ahmad. “Pendekatan Komunikatif dalam Pembelajaran Bahasa Arab, Jurnal Arabiyat”. Vol. 1, No. 1, 2014 .

Natsir, Muhammad. ” Pendekatan Analisis Morfologi dalam Pembelajaran Bahasa Arab”. Jurnal Albayan. Vol. 9, No. 1, 2017

Nur Edi, Relit. “Pendekatan Komunikatif (Al Madkhol Al-ittisholi) dalam Pembelajaran Bahasa Arab”. Jurnal Albayan. Vol.4, No.2 2012.

Setiawan, Ebta. KBBI offline versi 1.1, 2010

Syamsi, Kastam. “Model Perangkat Pembelajaran Menulis Berdasarkan Proses Genre bagi Siswa SMP”. Litera. Vol. 11. No. 2. Oktober 2012.

Toha, Mohammad. “Pembelajaran bahasa Arab dengan Pendekatan Manajemen Sekolah”. Okara: Jurnal Bahasa dan Sastra. Vol. 6, No. 1, 2012.

Yunus, Mahmud. Metodik Khusus Bahasa Arab (Bahasa Al-Qur’an). Jakarta: Hidakarya Agung. 1983.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Editorial Office:
Jurusan Pendidikan Bahasa Arab, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung 

Jalan Endro Suratmin 1 Sukarame, Bandar Lampung, Indonesia 35131 
Email: jurnalalbayan@radenintan.ac.id
Phone: (0721) 703260

Creative Commons License

Jurnal Al Bayan: Jurnal Jurusan Pendidikan Bahasa Arab is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. Copyright © UIN Raden Intan LampungAll rights reserved. p-ISSN 2086-9282 | e-ISSN 2549-1229

 

 

 

View My Stats