PENDIDIKAN ISLAM MULTIKULTURAL DAN DERADIKALISASI DI KALANGAN MAHASISWA

Supardi Supardi

Abstract


This study aims to describe the level of multicultural education and deradicalization,  and analyze the influence of Islamic education multicultural to de-radicalization  of religion. The research was conducted students  of teaching primary Faculty Eduacation  and Teaching IAIN SMH Banten. The methodology used is quantitative correlation;  using a Likert  scale questionnaire  with five choice. The results show: First, the level multicutural  Islamic education and de-radicalization  of the religion were high and satisfactory. Secondly  there  is positive  and significant  multicultural Islamic education    to   the   deradicalization   of   religion   among   the students. The influence of multicultural Islamic education to de- radicalization of religion by 39.69 %. The higher the multicultural education Islamic the higher the de-radicalization of religion. De- radicalization  of religion on students  can be improved  through multicultural islamic education.  Therefore the university  should implement multiculturalism in all aspects of campus life that de- radicalization  religion among students higher.


Keywords


pendidikan Islam; multikulturalisme; deradikalisasi agama; humanis; predejuice.

References


Abdullah, Amin. “Pengajaran Kalam dan Teologi dalam Era Kemajemukan di Indonesia: Sebuah Tinjauan Materi dan Metode”. Th.Sumartana (ed.). Pluralisme, Konflik dan Pendidikan Agama di Indonesia. Yogyakarta: Pustaka Pelajar dan Interfidei, 2001.

Abdullah, M.H. Said. Membangun Masyarakat Multikultural.

Jakarta: Taman Pustaka, 2006.

Ahmed, Akbar S. Posmodernisme: Bahaya dan Harapan bagi

Islam. terj. M. Sirozi. Bandung: Mizan, 1993.

Aziz, Asman. “Multikulturalisme: Wawasan Alternatif Mengelola Kemajemukan Bangsa”. Jurnal Titik-Temu, Volume 2, Nomor 1. 2009.

Baidhawy, Zakiyudin. Pendidikan Berwawasan Multikultural.

Jakarta: Penerbit Erlangga, 2005.

Banks, C.A.M and Banks J.A. Multicultural Education: Issues and

Perspectives. Boston: Allyn and Bacon, 1989.

Dawam, Ainurrofiq. Kekuasaan dan Pendidikan. Magelang: IndonesiaTera, 2003

Gollnick, M. Donna and Philip Chinn. Multicultural Education in a Pluralistic Society. New York: Prentice Hall, 1998

Golose, Petrus Reinhard. Deradikalisasi Terorisme; Humanis, Soul Approach dan Menyentuh Akar Rumput. Jakarta: Yayasan

Pengembangan Kajian Ilmu, 2009.

Hidayat, Komaruddin. “Merawat Keragaman Budaya”. Tonny D.

Widiastono (ed.), Pendidikan Manusia Indonesia. Jakarta: Buku Kompas, 2004

Internasitional Crisis Group. “Deradicalisation And Indonesian

Prisons ”. Asia Report, No. 142, 19 November 2007.

Juergensmeyer, Marx. Teror Atas Nama Tuhan: Kebangkitan

Global Kekerasan Agama. Jakarta-Magelang: Nizam Press

& Anima Publishing: 2002.

Kartanegara, Mulyadhi. Mengislamkan Nalar: Sebuah Respons terhadap Modernitas. Jakarta: Erlangga, 2007.

Kasdi, Abdurahman. “Pendidikan Multikultural di Pesantren Membangun Kesadaran Keberagamaan yang Inklusif”. Jurnal Ad-Din, Vol. 4, No. 2, Juli-Desember 2012.

Keddie, Nikki R. “Islam and Society in Minangkabau and in the Middle East: Coparative Reflections”. Sojourn, Volume 2, No. 1 Tahun 1987.

Kurzman, Charles. Liberal Islam: A Sourcebook. New York: Oxford University, 1998.

Machali, Imam. “Peran FPUB dalam Upaya Deradikalisasi Agama”. http://www.imammachali.com/berita-133-peace- education--dalam-rangka-deradikalisasi-umat-beragama- studi-kasus-di-forum-persaudaraan-umat-b.html. Diakses12 Juli 2013.

Nizar, Samsul. Filsafat Pendidikan Islam. Jakarta: Ciputat Press,

Ribereu, J. “Pendidikan Agama dan Tata Nilai”. Sindhunata (ed.).

Pendidikan: Kegelisahan Sepanjang Zaman. Yogyakarta: Kanisius, 2001.

Septian, Farid. “Pelaksanaan Deradikalisasi Narapidana Terorisme di Lembaga Pemasyarakatan Kelas I Cipinang”. Jurnal Kriminologi Indonesia, Vol. 7 No.I Mei 2010.

Setio, Robert. “Kekerasan dalam Apokaliptisisme”. Alef Theria Wasim, dkk. (ed.). Harmoni Kehidupan Beragama: Problem, Praktik dan Pendidikan. Yogyakarta: Oasis Publisher, 2005.

Syam, Noor. “Masih tentang Arah Baru Radikalisme”. http:// nursyam.sunan-ampel.ac.id/?p=2623http://nursyam. sunan-ampel.ac.id/?p=2623. Diakses 2 September 2013.

Taufiqurrahman, “Dari Pesantren untuk Indonesia: Pengalaman Pesantren dalam Pribumisasi Nilai-Nilai Multikultural untuk Membangun Keharmonisan di Tengah Perbedaan”.

Prosiding Presentasi Finalis Lomba, Harmoni di Mata Kaum Muda Selusin Naskah Lomba Sosial Budaya, Pusat Penelitian dan Pengembangan Kebudayaan, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. 2013.

Tilaar, H.A.R. Kekuasaan dan Pendidikan. Magelang: IndonesiaTera, 2003.

Ulya. “Mengembangkan Nalar Plural dalam Pendidikan Agama”.

Jurnal Ad-Din, Vol. 4, No. 2, Juli-Desember 2012.

Yaqin, M. Ainul. Pendidikan Multikultural: Cross-Cultural Understanding untuk Demokrasi dan Keadilan. Yogyakarta: Nuansa Aksara, 2005

Zamroni. Pendidikan dan Demokrasi dalam Transisi. Jakarta: PSAP, 2007.

Zuhdi, Muhammad Harfin. “Fundamentalisme dan Upaya Deradikalisasi Ayat al-Qur’an dan Hadis”. Jurnal Religia, Vol. 13, No. 1, April 2010.

“BNPT: “Hati-hati radikalisme di kalangan Mahasiswa capai angka 20,3%”. (http://diktis.kemenag.go.id/index. php?berita=detil&jd=162). Diakses 25 November 2013.

“Dua Sekolah Larang Siswa Hormat Bendera”. www.metrotvnews. com. Dimuat 6 Juni 2011.

“Menag Minta Rektor PTAIN Tingkatkan Pengawasan”. http://

kemenag.go.id/index.php?a=berita&id=85134. Diakes 20

September 2013

“Menag Tolak PTAIN Sarang Radikalisme” http://poskota.co.id/ berita-terkini/2011/04/29/menag-tolak-ptain-sarang- radikalisme) Diakses 15 Juli 2013.

“Peran Guru dalam Deradikalisasi Agama”. http://solihinutjok. blogspot.com/2011/10/peran-guru-dalam-deradikalisasi- agama.html. Diakses 10 Agusutus 2013.




DOI: http://dx.doi.org/10.24042/ajsk.v13i2.700

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2017 Analisis: Jurnal Studi Keislaman

License URL: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0

Analisis: Jurnal Studi Keislaman Indexed by:

    

   

   

 

ANALISIS: Jurnal Studi Keislaman [p-ISSN: 2088-9046, e-ISSN:2502-3969] published by Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Office: Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung. Jl. Letkol H. Endro Suratmin, Sukarame, Bandar Lampung, Lampung, INDONESIA, KP. 35131. Website: http://ejournal.radenintan.ac.id/index.php/analisis, email: analisis@radenintan.ac.id