Learning Outcomes and Reading Literacy Improvements through the Android Application "My Biotech" on Biology Technology Innovation Material

Wildan Sa'id Sonda Raistanto, Dewi Kartika Sari, Ali Usman

Abstract


This study is a classroom action research conducted at SMA Negeri A Bondowoso, specifically in class XC with a total of 36 students, during the second semester of the academic year 2022/2023. In this research, both quantitative and qualitative data were collected. The results of a questionnaire completed by students and teachers in observation sheets during learning were used to generate quantitative data. Qualitative data was collected through observations and interviews with students and teachers. Data collection techniques include observation and testing. Two colleagues were involved as student activity observers. The results improved significantly between cycles I and II. The results of student activity in asking questions during learning were as high as 45% in cycle I to 49% in cycle II. The increase in reading literacy leads to increased listening skills from 51% in cycle I to 58% in cycle II. The increase in students' posttest results was 71% in cycle I and 84% in cycle II. Finally, according to the results of student responses, students who liked biotechnology material increased their acquisition from 47% in cycle I to 52% in cycle II.

ABSTRAK: Penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas yang dilaksanakan di SMA Negeri A Bondowoso yaitu pada kelas XC dengan jumlah siswa 36 dan dilakukan pada semester genap tahun ajaran 2022/2023. Jenis data yang digunakan dalam penelitian ini, yaitu data kuantitatif dan data kualitatif. Data Kuantitatif didapat dari hasil angket yang diisi oleh siswa dan guru dalam lembar observasi selama pembelajaran. Data Kualitatif diperoleh dari hasil Observasi dan Wawancara kepada siswa dan guru. Teknik pengumpulan data dengan cara observasi dan tes. Observer aktivitas siswa melibatkan dua orang teman sejawat. Terdapat hasil peningkatan yang signifikan antara siklus I dan siklus II. Pada penilaian aktivitas siswa, Hasil keaktifan siswa dalam bertanya selama pembelajaran pada siklus I sebanyak 45%, selanjutnya dihasilkan peningkatan sebesar 49% pada siklus II.  Kemudian peningkatan dari hasil literasi membaca, pada aspek keterampilan menyimak pada siklus I sebesar 51% menjadi 58% pada siklus II. Peningkatan hasil post test siswa pada siklus I sebesar 71% dan siklus II sebesar 84%.  Terakhir, pada hasil respon siswa, siswa yang menyukai materi bioteknologi mengalami peningkatan dari yang sebelumnya diperoleh sebesar 47% pada siklus I, naik secara signifikan dengan perolehan 52% pada siklus II.


Keywords


Biotechnology;Learning Outcomes;My Biotech Android App;Reading Literacy.

Full Text:

PDF

References


Andriani, R. &. (2019). Motivasi belajar sebagai determinan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 4(1), 80. doi:https://doi.org/10.17509/jpm.v4i1.14958

Arikunto, S. (2017). Pengembangan Instrumen Penelitian dan Penilaian Program. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Aripin, U. S. (2020). ASGAR (Animasi software Geogebra dan alat peraga) untuk mendukung proses pembelajaran matematika di kelas . Jurnal SOLMA, 9(2), 354–360.

Asikin, N. N. (2020). Aplikasi Blood Smart: Media Pembelajaran Biologi Berbasis Android di Era Revolusi Industri 4.0. Edubiotik: Jurnal Pendidikan, Biologi Dan Terapan, 5(02), 103–113.

Aspi, M. &. (2022). Profesional Guru Dalam Menghadapi Tantangan Perkembangan Teknologi Pendidikan. Adiba: Journal of Education,2(1), 64-73.

Aulia, A., Hefni, & Mellia, Y. (2023). Pengaruh Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Kelas X. Jambura Sports Coaching Academic Journal (JSCAJ) Vol 2(2), 20-30.

BSKAP, B. S. (2022). Kajian Akademik Kurikulum untuk Pemulihan Pembelajaran. Jakarta: Kementrian Pendidikan Kebudayaan Riset dan Teknologi.

Cahyani, Y. &. (2019). Pengembangan media pembelajaran berbasis android dengan software construct 2 pada kompetensi dasar modal usaha kelas x bisnis daring dan pemasaran SMK Negeri 2 Blitar. Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN), 7(3). doi:https://doi.org/10.26740/jptn.v7n3.p%p

Gunawan, V. A. (2021). Desain Fitur Aplikasi E-Learning Penunjang Pembelajaran Berbasis Android. JEPIN (Jurnal Edukasi dan Penelitian Informatika), 7(3), 1-10.

Hartati. Marni, N. (2021). Pengembangan Instrumen Penilaian Berbasis Literasi Membaca. . Jakarta: Direktorat Sekolah Menengah Atas KEMENDIKBUDRISTEK.

Haryani, M. N. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Pjok Materi Pergaulan Sehat Menggunakan Metode Pembelajaran Pendekatan Saintifik. Riyadhoh : Jurnal Pendidikan Olahraga, 5, 71–77.

Haka, N. B., Suri, M., Supriyadi, S., Handoko, A., & Ningrum, M. C. (2023). Diagnosing students’ biology misconceptions using an android-based four-tier multiple choice test. Atrium Pendidikan Biologi, 8(1), 1–7. https://doi.org/10.1016/s0167-0115(01)00338-x

Jabaliah, J., Adlim, M., Syukri, M., & Evendi, E. (2021). Learning of Multimedia-Based Physics Concept Applications to Improve Students’ Motivation and Science Process Skills. Jurnal Ilmiah Peuradeun, 9(3), 681. https://doi.org/10.26811/peuradeun.v9i3.557

Kartini, K. S. (2020). Respon Siswa TerhadapPengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Android. Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia,4(1), 12-19.

Matondang, A. (2018). Pengaruh Antara Minat Dan Motivasi Dengan Prestasi Belajar. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(2), 24– 32.

Muliaman, A. &. ( 2020). Peningkatan Hasil Belajar Menggunakan Model Project Based Learning Pada Materi Laju Reaksi. . Journal of Chemsitry in Education, 9(2), 1–5.

Murdani, M. H. (2022). Pengaruh Model Problem Based Learning dan Motivasi Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(3), 1745– 1753. doi: https://doi.org/10.29303/jipp.v7i3c.775

Murtiyawati, G. (2013). Rancang Bangun Aplikasi Pembelajaran Budaya Indonesia Untuk Anak Sekolah Dasar Berbasis Android. Jurnal Ilmiah Komputasi, 1(2), 45-55.

Mellisa, M., & Saputri, D. (2023). Development of interactive e-books in tissue culture learning for class xi science. Biosfer: Jurnal Tadris Biologi, 16(2), 272–285.

Mukhoyyaroh, Q., Miharja, J., Baldah, B., & Yuniarti, A. (2022). Development of P3D Learning Strategy Using Google Sites to Support 21st-Century Skills. Biosfer : Jurnal Tadris Biologi, 13(2), 135–147. https://doi.org/10.24042/biosfer.v13i2.14164

Naik, G. C. (2020). Impact of use of technology on student learning outcomes: Evidence from a large-scale experiment in India. World Development, 127(1), 104736. doi:https://doi.org/10.1016/j.worlddev.2019.104736

Nazar, M. Z. (2020). Pengembangan Aplikasi Pembelajaran Interaktif Berbasis Android untuk Membantu Mahasiswa dalam Mempelajari Materi Larutan Elektrolit dan Nonelektrolit. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia (Indonesian Journal of Science Education), 8(1), 39-54. doi:doi:https://doi.org/10.24815/jpsi.v8i1.16047

Novaliendrya, D. D. (2020). Smart Learning Media Based on Android Technology. International Journal of Innovation, Creativity and Change. 12(11), 20-30.

Nugroho, T. N. (2022). Kurikulum 2013, kurikulum darurat, dan kurikulum prototipe (2020-2021) atau kurikulum merdeka (2022) mata pelajaran bahasa inggris: suatu kajian bandingan. Sinastra, 1(2), 373-382.

Nurvitasari, N. J. (2022). Pengaruh model pembelajaran problem based learning terhadap hasil belajar siswa. . Edusaintek: Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi, 8(1), 257-267.

Novitasari, A., & Dian Tiara, A. (2022). Pengembangan E-Modul SETS Berbasis Flipbook Maker Alternatif Pembelajaran Masa Pandemi Covid -19. Jurnal Bioshell, 11(1), 11–18. https://doi.org/10.56013/bio.v11i1.1330

Pratama, R., Handoko, A., & Anwar, C. (2020). Association of physical body-kinesthetic (Multiple Intelligences) mobility with learning results biology in SMA Negeri A bandar lampung. Journal of Physics: Conference Series, 1521(4), 0–7. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1521/4/042001

Prabowo, R. A. (2023). Pengaruh Motivasi Terhadap Hasil Belajar Dribbling Permainan Bola Basket. Journal on Education, 05(04), 12648–12658.

Pulungan, K. A. (2022). Peningkatan Kemampuan Guru dalam Mengajarkan Tanggung Jawab pada Pembelajaran Pendidikan Jasmani , Olahraga dan Kesehatan. SPRINTER: Jurnal Ilmu Olahraga, 3(3), 245–253.

Puspita, L., Firdaos, R., & Istiqomah, C. (2019). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis: Dampak Model Pembelajaran Creative Problem Solving dan Roundhouse. Biosfer: Jurnal Tadris Biologi, 10(2), 121–130. https://doi.org/10.24042/biosfer.v10i2.5443

Putri, N. E. (2019). Hubungan kondisi lingkungan keluarga dengan hasil belajar siswa sekolah menengah atas. JPGI (Jurnal Penelitian Guru Indonesia), 3(2), 98-105. doi:https://doi.org/10.29210/02268jpgi0005

Rahayu, I. P. (2019). Penerapan Model Discovery Learning Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa. Diklabio J. Pendidik. dan Pembelajaran Biol. 3(2), 193–200. doi:https://doi.org/10.33369/diklabio.2.1.15-20

Suece, I. N. (2023). Kemampuan Literasi Siswa dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Berbasis Multimodal di Kelas X SMA N 2 Bangli. Jurnal Pendidikan Deiksis. 5(1), 30-42

Rasmi, D. P., Hendri, M., & Azriyanti, R. (2023). Analysis of the Need for Development of Teaching Materials in the Form of STEM-Based Electronic Modules. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 9(6), 4135–4141. https://doi.org/10.29303/jppipa.v9i6.2683

Resa, A. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka Berdasarkan Pendekatan Understanding By Design. Journal Primary, 4(1), 1–8.

Syara, Y., Anggoro, B. S., Handoko, A., Haka, N. B., Kesumawardani, A. D., & Hidayah, N. (2020). The Use of Moodle-based Learning Management System (LMS) on MATE (Media Ajar Teori Evolusi). Journal of Physics: Conference Series, 1467(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1467/1/012016

Windari, M. R., Prihatin, J., & Fikri, K. (2023). The Effectiveness of Digital Textbooks on Brain-based Learning assisted by Animated Videos and Maze Chase-Wordwall on Science Literacy Skills and Student Learning Outcomes. Biosfer: Jurnal Tadris Biologi, 14(1), 79–88. https://doi.org/10.24042/biosfer.v14i1.16891

Wulandari, E., & Djukri. (2022). The Effectivity of Biology Learning Method through Online Platform by Senior High School Teachers in Lampung. AIP Conference Proceedings, 2468(December). https://doi.org/10.1063/5.0102687

Yolida, B., Marpaung, R. R. T., Priadi, M. A., Sulika, A., & Prajoko, S. (2022). The Effect of the Edmodo-Assisted Discovery Learning Model on Students ’ Scientific Literacy Ability. Biosfer : Jurnal Tadris Biologi, 13(2), 125–134. https://doi.org/10.24042/biosfer.v13i2.14191

Zhai, X., Chu, X., Chai, C. S., Jong, M. S. Y., Istenic, A., Spector, M., Liu, J. B., Yuan, J., & Li, Y. (2021). A Review of Artificial Intelligence (AI) in Education from 2010 to 2020. Complexity, 8812542(1), 1–18. https://doi.org/10.1155/2021/8812542




DOI: http://dx.doi.org/10.24042/biosfer.v14i2.17008

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2023 Biosfer: Jurnal Tadris Biologi

License URL: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0