The Validity of Integrated Islamic Ethnobotany Textbooks Based on the 3D PageFlip Application

https://doi.org/10.24042/biosfer.v11i2.7494

Isnaini Siwi Handayani, Ayatusa'adah Ayatusa'adah, Nanik Lestariningsih

Abstract


Based on the analysis of needs, it is known that Ethnobotany learning in the Biology Tadris study program at IAIN Palangka Raya has not used integrated Islamic teaching materials, lecturers and students need integrated Islamic Ethnobotany textbooks that are valid for use in learning. This study aims to describe the validity of the integrated Islamic Ethnobotany textbook based on the 3D PageFlip. This research is part of development research with the ADDIE development model. This study uses a quantitative descriptive method for feasibility assessment based on the expert review (including two material expert validators, two media expert validators, and two interpreter expert validators) using a questionnaire. The results of the study indicate that the assessment of the material expert is 94.5% (very valid), the assessment of the media expert is 90% (very valid), and the assessment of the interpreter is 90% (very valid). Thus, textbooks can be declared very valid and suitable for use in learning.

Keywords


Validity, Textbooks, Ethnobotany, Islamic Integrated, 3D PageFlip

Full Text:

PDF

References


Aditia, M. T., & Muspiroh, N. (2013). Pengembangan Modul Pembelajaran Berbasis Sains, Lingkungan, Teknologi, Masyarakat Dan Islam (Salingtemasis) Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Konsep Ekosistem Kelas X Di Sma NU (Nadhatul Ulama) Lemahabang Kabupaten Cirebon. Scientiae Educatia: Jurnal Pendidikan Sains, 2(2), 127–148.

Agustina, D. W., & Fitrihidajati, H. (2020). Pengembangan Flipbook Berbasis Problem Based Learning (Pbl) pada Submateri Pencemaran Lingkungan untuk Melatihkan Keterampilan Berpikir Kritis Peserta Didik Kelas X SMA. Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi (BioEdu), 9(2), 325–339.

Alifya, N. F. H., & Rahman, E. S. (2020). Efektivitas Penerapan Interaktif E-Book Mata Pelajaran Pemrograman Dasar Pada Siswa SMK. Jurnal Media Elektrik, 17(2), 14–18.

Alisyahbana, T. (2016). Membangun Mentalitas Cinta Melalui Mata Kuliah Ilmu Budaya Dasar Dengan Nilai-nilai Islam Normatif. EL-Ghiroh, 10(1), 1–23.

Amirudin, A., & Widiati, U. (2017). Pentingnya Pengembangan Bahan Ajar Tematik untuk Mencapai Pembelajaran Bermakna bagi Siswa Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional Mahasiswa Kerjasama Direktorat Jenderal Guru Dan Tenaga Kependidikan Kemendikbud 2016.

ANGGRAENI, R. (2019). Efektivitas Metode Pembelajaran Thinking Aloud Pair Problem Solving (Tapps) Berbantuan Media Audio-Visual Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Kelas VIII Smp Taman Siswa Teluk Betung. UIN Raden Intan Lampung.

Arfandi, A. (2019). Spiritualitas Kepemimpinan dalam Pengelolaan Pendidikan dan Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 4(1), 50–65.

Asmara, A. P. (2016). Kajian Integrasi Nilai-nilai Karakter Islami dengan Kimia dalam Materi Kimia Karbon. JURNAL PENDIDIKAN SAINS (JPS), 4(2), 1–11.

Badiah, Z. (2016). Peranan Orang Tua dalam Mengembangkan Kecerdasan Emosional dan Spiritual (ESQ) Anak dalam Perspektif Islam. MUDARRISA: Jurnal Kajian Pendidikan Islam, 8(2), 229–254.

Branch, R. M. (2009). Instructional design: The ADDIE approach (Vol. 722). Springer Science & Business Media.

Cholik, C. A. (2017). Pemanfaatan Teknologi Informasi Dan Komunikasi Untuk Meningkatkan Pendidikan Di Indonesia. Syntax Literate; Jurnal Ilmiah Indonesia, 2(6), 21–30.

Cita, K. D., & Hasibuan, R. S. (2019). Utilization of Food Plant by Sundanese Ethnic, in Nyangkewok Hamlet, Sukabumi Regency. Media Konservasi, 24(3), 303–313.

Diani, R., & Hartati, N. S. (2018). Flipbook berbasis literasi Islam: Pengembangan media pembelajaran fisika dengan 3D pageflip professional. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 4(2), 234–244.

FAHMI YAFI, M., & Hakim, L. (2019). Pengembangan Buku Teks Akuntansi Perbankan Syariah Berbasis Saintifik Pada Mata Pelajaran Akuntansi Perbankan Syariah Kelas XI Kompetensi Perbankan Syariah SMK Negeri 1 Lamongan. Jurnal Pendidikan Akuntansi (JPAK), 7(1).

Fatmiyati, F. (2020). Inovasi Pembelajaran Pendidikan Kreatif Menuju Profesionalisme Guru. Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas Pgri Palembang.

Ferdianto, F., & Setiyani, S. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Media Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal Mahasiswa Pendidikan Matematika. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 2(1), 37–47.

Hamdi, S. (2018). Integrasi Budaya, Pendidikan, dan Politik dalam Dakwah Nahdlatul Wathan (NW) di Lombok: Kajian Biografi TGH. Zainuddin Abdul Madjid. Jurnal Sosiologi Walisongo, 2(2), 105–122.

Hanif, H., Ibrohim, I., & Rohman, F. (2016). Pengembangan perangkat pembelajaran biologi materi plantae berbasis inkuiri terbimbing terintegrasi nilai islam untuk meningkatkan pemahaman konsep siswa sma. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 1(11), 2163–2171.

Hanifah, U. (2018). Islamisasi Ilmu Pengetahuan Kontemporer (Konsep Integrasi Keilmuan di Universitas-Universitas Islam Indonesia. TADRIS: Jurnal Pendidikan Islam, 13(2), 273–294.

Husain, C. (2014). Pemanfaatan teknologi informasi dan komunikasi dalam pembelajaran di SMA Muhammadiyah Tarakan. Jurnal Kebijakan Dan Pengembangan Pendidikan, 2(2).

Irwandani, I., & Juariyah, S. (2016). Pengembangan media pembelajaran berupa komik fisika berbantuan sosial media instagram sebagai alternatif pembelajaran. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 5(1), 33–42.

Iswandono, E., Zuhud, E. A. M., Hikmat, A., & Kosmaryandi, N. (2015). Pengetahuan etnobotani Suku Manggarai dan implikasinya terhadap pemanfaatan tumbuhan hutan di Pegunungan Ruteng. Jurnal Ilmu Pertanian Indonesia, 20(3), 171–181.

Kurniawan, W., Pujaningsih, F. B., Alrizal, A., & Latifah, N. A. (2018). Analisis Kebutuhan Mahasiswa terhadap Bahan Ajar sebagai Acuan untuk Pengembangan Modul Fisika Gelombang Bola dan Tabung. Edufisika: Jurnal Pendidikan Fisika, 3(01), 17–25.

Larasati, A. D., Lepiyanto, A., Sutanto, A., & Asih, T. (2020). Pengembangan E-Modul Terintegrasi Nilai-Nilai Islam Pada Materi Sistem Respirasi. Didaktika Biologi: Jurnal Penelitian Pendidikan Biologi, 4(1), 1–9.

Leo, L., Syamswisna, S., & Ariyati, E. (n.d.). Kelayakan Flipbook Materi Keanekaragaman Hayati Tumbuhan Obat Desa Seburing Kabupaten Sambas Kalimantan Barat. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 7(11).

Marganda, A., Netriwati, N., & Andriani, S. (2020). Media pembelajaran berbantuan 3D pageflip professional materi nilai mutlak. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika, 3(1), 25–32.

Maryati, I., & Priatna, N. (2017). Integrasi Nilai-Nilai Karakter Matematika melalui Pembelajaran Kontekstual. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(3), 333–344.

Masduki, Y. (2016). Pendidikan Kecerdasan Berbasis Keimanan. Jurnal Tarbiyatuna, 7(1), 53–81.

Mohammadi, J., Barati, H., & Youhanaee, M. (2019). The Effectiveness of Using Flipped Classroom Model on Iranian EFL Learners’ English Achievements and Their Willingness to Communicate. English Language Teaching, 12(5), 101–115. https://doi.org/10.5539/elt.v12n5p101

Mudlofir, A. (2016). Pendidikan Karakter: Konsep dan Aktualisasinya dalam Sistem Pendidikan Islam. Nadwa, 7(2), 229–246.

Mulyani, A. (2018). Integrasi Ilmu Pengetahuan Alam dan Nilai-Nilai Islam Untuk Pembangunan Karakter Peserta Didik di Madrasah Aliyah. JEMST: Journal of Education in Mathematics, Science, and Technology, 1(1), 16–19.

Priwantoro, S. W., Fahmi, S., & Astuti, D. (2018). Analisis Kebutuhan Pengembangan Multimedia Berbasis Kvisoft Dipadukan dengan Geogebra pada Matakuliah Program Linear. AdMathEdu, 8(1), 49–57.

Putra, I. E. (2014). Teknologi media pembelajaran sejarah melalui pemanfaatan multimedia animasi interaktif. Jurnal TeknoIf, 1(2).

Ramdhani, M. A. (2017). Lingkungan pendidikan dalam implementasi pendidikan karakter. Jurnal Pendidikan UNIGA, 8(1), 28–37.

Ristanto, R. H., Suryanda, A., Rismayati, A. I., Rimadana, A., & Datau, R. (2020). Etnobotani: Tumbuhan ritual keagamaan hindu-bali. JPBIO (Jurnal Pendidikan Biologi), 5(1), 96–105.

Rodiawati, H., & Komarudin, K. (2018). Pengembangan E-Learning Melalui Modul Interaktif Berbasis Learning Content Development System. Jurnal Tatsqif, 16(2), 172–185.

Rustaman, N. Y. (2011). Pendidikan dan Penelitian Sains dalam Mengembangkan Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi untuk Pembangunan Karakter. Proceeding Biology Education Conference: Biology, Science, Enviromental, and Learning, 8(1), 15–34.

Shanthi, R. V., & Izzati, M. (2014). Studi etnobotani pengobatan tradisional untuk perawatan wanita di masyarakat Keraton Surakarta Hadiningrat. Biosaintifika: Journal of Biology & Biology Education, 6(2), 61–69.

Simanjuntak, S. T., Supriyati, Y., & Fahdiran, R. (2019). Pengembangan Buku Elektronik Pengayaan Pengetahuan Tentang Aplikasi Gelombang Ultrasonik Untuk Siswa SMA. Prosiding Seminar Nasional Fisika (E-Journal), 8, SNF2019-PE-17–24.

Suhandri, S., & Sari, A. (2019). Pengembangan Modul Berbasis Kontekstual Terintegrasi Nilai Keislaman untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. Suska Journal of Mathematics Education, 5(2), 131–140.

Sulaiman, M., Al Hamdani, M. D., & Aziz, A. (2018). Emotional Spiritual Quotient (Esq) Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Kurikulum 2013. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam,[SL], 6(1), 77–110.

Syahrowardi, S., & Permana, A. H. (2016). Desain handout multimedia menggunakan 3D pageflip professional untuk media pembelajaran pada sistem android. Jurnal Penelitian & Pengembangan Pendidikan Fisika, 2(1), 89–96.

van den Ham, A.-K., & Heinze, A. (2018). Does the textbook matter? Longitudinal effects of textbook choice on primary school students’ achievement in mathematics. Studies in Educational Evaluation, 59, 133–140.

Wijaya, I., & Oktarina, O. (2014). Sumbangan Ilmu Etnobotani dalam Memfasilitasi Hubungan Manusia dengan Tumbuhan dan Lingkungannya [Contributions In Science Ethnobotany Facilitate Human Relations With Plants And Environment]. Agritrop: Jurnal Ilmu-Ilmu Pertanian (Journal of Agricultural Science), 12(1).

Wijayanti, M. (2019). Pengembangan E-book IPA Fisika Berbasis Program Sigil Peserta Didik SMPN 23 Simbang Kabupaten Maros. Prosiding Seminar Nasional Fisika PPs Universitas Negeri Makassar, 1.

Yuberti, Y. (2015). Online Group Discussion pada Mata Kuliah Teknologi Pembelajaran Fisika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 4(2), 145–153.

Zaenuddin, A. (2018). REVITALISASI PERPUSTAKAAN;(Upaya Menjadikan Perpustakaan Sebagai Sumber Pembelajaran Di Iain Sultan Amai Gorontalo). Madani: Jurnal Pengabdian Ilmiah, 1(1), 68–82.




DOI: https://doi.org/10.24042/biosfer.v11i2.7494

Article Metrics

Abstract views : 98 | PDF downloads : 48

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Biosfer: Jurnal Tadris Biologi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.