An Implementation of Rotating Trio Exchange (RTE) Assisted by Coup Card toward Biology Learning Outcome

https://doi.org/10.24042/biosfer.v12i2.9913

Rizki Amalia Nur, Nurhidayah Nurhidayah

Abstract


This research aims at finding the effect of the Rotating Trio Exchange (RTE) model assisted by the couple card media on the biology learning outcomes of SMAS DDI Maros. The research method was quantitative with a quasi-experimental and non-equivalent group pretest-posttest design. The research results were obtained through hypothesis testing. The pretest value in the control and the experimental classes was 0.138, where Sig. was higher than α. Therefore, there was no significant learning outcomes difference in the pretest values in both classes. Furthermore, the obtained posttest value was 0.000, where Sig. was lower than α. Therefore, there were significant learning outcomes differences between the two classes.

Keywords


Couple Card; Learning outcomes; Rotating Trio Exchange.

Full Text:

PDF

References


Asmawati, A. (2016). Peranan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Rotating Trio Exchange (RTE) Terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa Kelas VIIB SMP Negeri 13 Makassar. Jurnal Pendidikan Fisika Unismuh, 4(3), 121630.

Dewanti, R. A., Prihatin, J., H, S. A., Mipa, J. P., Keguruan, F., & Unej, U. J. (2014). Penerapan Metode Mnemonik dengan Media Kartu Berpasangan untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Pada Pelajaran Biologi Kelas VII SMP Negeri 1 Arjasa Jember (Implementation Methods of Mnemonics with Couple Card Media to Increase Motivation an. Artikel Ilmiah Mahasiswa, VOL 1, NO, 1–6.

Durrouwi, I., Saptaningrum, E., & Siswanto, J. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Rotating Trio Exchange Pada Pokok Bahasan Tekanan Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Tanggungharjo. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 5(2). https://doi.org/10.26877/jp2f.v5i2.2572

Hake, R. R. (1999). Analyzing change/gain scores. Unpublished. [online] URL: http://www. physics. indiana. edu/~ sdi/AnalyzingChange-Gain. pdf, 16(7).

Heliyandari, Y., Rohmadi, M., & Yuliani, H. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Rotating Trio Exchange Terhadap Keterampilan Kooperatif dan Hasil Belajar Siswa pada Materi Momentum dan Impuls. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 9(1). https://doi.org/10.26877/jp2f.v9i1.2310

Isjoni. (2014). Cooperative Learning efektifitas pembelajaran kelompok. Dalam Bandung: Alfabeta. PT Alfabeta.

Komarudin, K., Rosmawati, N., & Suherman, S. (2020). The Effect of Algebra Finger-Based Brain Gym Method to Improve Student Learning Outcomes. Eduma: Mathematics Education Learning and Teaching, 8(2), 80–88.

Muharomah, A., Farida, F., & Putra, R. W. Y. (2020). Peningkatan Pemahaman Konsep Matematis Melalui Model Pembelajaran Rotating Trio Exchange (RTE). J-PiMat : Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2). https://doi.org/10.31932/j-pimat.v2i2.864

Oktaviani, N., & Fitri, R. (2020). Pengaruh Penerapan Model Rotating Trio Exchange (RTE) Berbantuan Media Couple Card terhadap Kompetensi Belajar Peserta Didik. Pedagogi Hayati, 4(1). https://doi.org/10.31629/ph.v4i1.2124

Rahmi, M., Fitriani, F., & Kurniasih, D. (2018). Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Rotating Trio Excnhange (Rte) Berbantuan Media Couple Card Pada Sub Materi Tata Nama Senyawa Hidrokarbon Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas Xi Ipa Sma Adisucipto Sungai Raya. AR-RAZI Jurnal Ilmiah, 6(1). https://doi.org/10.29406/arz.v6i1.945

Sabrun. (2017). Penerapan Model Rotating Trio Exchange Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Pokok Bahasan Lingkaran Pada Siswa Kelas VIII SMP Muhammadiyah Mataram Tahun Pelajaran 2016/2017. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 3(2).

Sadikin, A. (2017). Pengaruh Penerapan Strategi Pembelajaran Rotating Trio Exchange Terhadap Hasil Belajar Mata Kuliah Dasar-Dasar dan Proses Pembelajaran Biologi. BIODIK, 3(2). https://doi.org/10.22437/bio.v3i2.5502

Sahril, S., Fajriah, N., & Sumartono, S. (2018). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Rotating Trio Exchange Terhadap Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2).

Sugiono, P. D. (2014). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif.pdf. Dalam Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D.

Sujana, I. W. C. (2019). Fungsi Dan Tujuan Pendidikan Indonesia. Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1). https://doi.org/10.25078/aw.v4i1.927

Utami, A. T., Rusdi, R., & Agustinsa, R. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Rotating Trio Exchange Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Kelas VIII Di SMP Negeri 3 Kota Bengkulu. Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah (JP2MS), 3(1). https://doi.org/10.33369/jp2ms.3.1.21-30

Wahyuni, T., Komarudin, K., & Anggoro, B. S. (2019). Pemahaman Konsep Matematis Melalui Model WEE Dengan Strategi QSH Ditinjau Dari Self Regulation. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 8(1), 65–72.

Yahya, A., & Bakri, N. W. (2020). Pembelajaran kooperatif tipe rotating trio exchange untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar matematika siswa. Jurnal Analisa, 6(1), 69–79.

Yuliati, Y., Baharuddin, & Rafiqah. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Rotating Trio Exchange (RTE) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran Fisika. Jurnal Pendidikan Fisika, 4(2), 100–103.




DOI: https://doi.org/10.24042/biosfer.v12i2.9913

Article Metrics

Abstract views : 590 | PDF downloads : 68

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Biosfer: Jurnal Tadris Biologi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.