Aplikasi Wingeom dan Camtasia Studio untuk Pembuatan Media Pembelajaran Audio Visual

Desta Evira Nosa, Farida Farida

Abstract


The purpose of this research is to produce the product in the form of audio-visual learning media using Wingeom and Camtasia Studio and to know the learner's response to audiovisual learning media using Wingeom and Camtasia Studio. This research uses research and development method. Learning media development procedure is done through several stages: (1) Analysis in the form of curriculum analysis, characteristic analysis of learners and technology analysis. (2) Design  in the form in the media and the preparation of instruments. (3) Development in the form of media creation process until media validation. (4) Implementation in the form of product testing to learners. (5) Evaluation. This research produces a mathematics learning media that has been declared valid and suitable to be used as a medium of mathematics learning by material experts, media experts, and linguists. From the results of validation by experts, then obtained average percentage of 91% with very good criteria. In the test results the average learner responded well with a percentage of 86%. So it can be concluded that the resulting audiovisual media is considered feasible to be used as a medium of learning mathematics.


Keywords


Camtasia Studio, Audio visual media, Wingeom

Full Text:

PDF

References


Agustiana, E., Putra, F. G., & Farida. (2018). Pengaruh Auditory, Intellectually, Repetition ( AIR) dengan Pendekatan Lesson Study terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Desimal : Jurnal Matematika, 1(1), 1–6.

Aripin. (2011). Membuat Video Klip Super dengan Camtasia Studio. Bandung: Super Computer Publishing.

Asmara, A. P. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Audio Visual Tentang Pembuatan Koloid. Jurnal Ilmiah Didaktika, 15(2), 156. https://doi.org/10.22373/jid.v15i2.578

Febryanto, F. N. (2015). Pembelajaran Lay Up Shoot Menggunakan Media Audio Visual Basic Lay Up Shoot Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Lay Up Shoot Pada Siswa Kelas VIII A SMP Kanisius Pati Tahun 2013/2014. Journal Active, 4(1), 1509–1521.

Ikhsanudin. (2014). Pengaruh Penggunaan Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Berbantuan Wingeom Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Geometri Siswa SMA. Jurnal Aksioma, 3(1), 40–49.

Masykur, R., Nofrizal, N., & Syazali, M. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika dengan Macromedia Flash. Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 177–185.

Pratiwi, M., & Septia, T. (2016). Efektivitas Modul Aplikasi Komputer Dengan Program Wingeom Pada Materi Geometri. Jurnal Lemma, III(1), 97–107.

Putra, F. G. (2017). Eksperimentasi Pendekatan Kontekstual Berbantuan Hands On Activity (HoA) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik. Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika, 8(1), 73–80. https://doi.org/10.24042/ajpm.v8i1.1148

Sari, A. U., Farida, & Putra, F. G. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbantuan Web Dengan Pendekatanangun Ruang Sisi Datar. In Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika 2017 (pp. 209–214).

Subekti, E. E., Cahyadi, F., & Fajriah, K. (2017). Multimedia Pembelajaran Berbasis Camtasia Studio Dalam Mata Kuliah Matematika 1 Untuk Mahasiswa PGSD. Journal of Medives, 1(2), 134–140.

Sumiyati, W., Netriwati, & Rakhmawati, R. (2018). Penggunaan Media Pembelajaran Geometri Berbasis Etnomatematika. Desimal : Jurnal Matematika, 1(1), 15–21.

Supriadi, N. (2015). Mengembangkan Kemampuan Koneksi Matematis Melalui Buku Ajar Elektronik Interaktif (BAEI) yang Terintegrasi Nilai-Nilai Keislaman. Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 63–73.

Tegeh, I. M., Jampel, I. N., & Ketut Pudjawan. (2014). Model Penelitian Pengembangan (1st ed.). Yogyakarta: Graha Ilmu.

Wati, E. R. (2016). Ragam Media Pembelajaran. Yogyakarta: Kata Pena.

Widyastuti, R. (2015). Proses Berpikir Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Matematika berdasarkan Teori Polya ditinjau dari Adversity Quotient Tipe Climber. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 183–194.

Wirasasmita, Rasyid Hardi, Y. K. P. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Video Tutorial Interaktif Menggunakan Aplikasi Camtasia Studio Dan Macromedia Flash. Jurnal Educatio, 10(2), 262–279.




DOI: http://dx.doi.org/10.24042/djm.v1i2.2272

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 
Creative Commons License
Desimal: Jurnal Matematika is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.