Pengembangan Modul Matematika dengan Pendekatan Science, Technology, Engineering, And Mathematics (STEM) pada Materi Segiempat

Taza Nur Utami, Agus Jatmiko, Suherman Suherman

Abstract


This study aims to determine the feasibility of mathematical modules with STEM approach and the response of learners and teachers to the attractiveness of the module. The research and development procedure used is the Borg and Gall development model modified by sugiyono. The data collection instruments used are questionnaires given to experts to know the feasibility of the products and questionnaires given to learners and teachers to know the attractiveness of the product. The results of the study indicate that the assessment of the experts is very reasonable (87% of material experts, 89% of media experts and 92% of linguists), the response of learners and teachers is very interesting (89% small group trial, 87% field trials and 90% teacher test).

Keywords


Pengembangan; Modul; Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM); Segiempat; Development; Module; Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM); Quadrilateral

Full Text:

PDF

References


Becker, K., & Park, K. (2011). Effects of integrative approaches among science, technology, engineering, and mathematics ( STEM ) subjects on students ’ learning : A preliminary meta-analysis. Journal of STEM Education, 12(5), 23–37.

Diana, M., Netriwati, & Suri, F. I. (2018). Modul pembelajaran matematika bernuansa Islami dengan pendekatan inkuiri. Desimal, 1(1), 7–13.

Fadholi, T., Waluya, B., & Mulyono. (2015). Analisis pembelajaran Matematika dan kemampuan literasi serta karakter siswa SMK. Unnes Journal of Mathematics Education Research, 4(1), 42–48.

Fitri, R., Helma, & Syarifuddin, H. (2014). Penerapan Strategi The Firing Line pada Pembalajaran Matematika Siswa Kelas XI IPS SMA Negeri 1 Batipuluh. Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 18–22.

Fitriasari, P. (2017). Pemanfaatan Software Geogebra Dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika RAFA, 3(1), 57–69.

Gustiani, I., Widodo, A., & Suwarma, I. R. (2017). Development and validation of science, technology, engineering and mathematics (STEM) based instructional material. In AIP Conference Proceedings (pp. 1–7).

Haryanto, Try Sevita, Dwiyogo, Wasis Djoko, Sulistyorini. (2015). Pengembangan Pembelajaran Permainan Bolavoli Menggunakan Media Interaktif Di SMP Negeri 6 Kabupaten Situbondo. Pendidikan Jasmani , 25 (1), 123-128.

Ismayani, A. (2016). Pengaruh penerapan STEM project- based learning terhadap kreativitas matematis siswa SMK. Indonesian Digital Journal of Mathematics and Education, 3(4), 264–272.

Milaturrahmah, N., Mardiyana, M., & Pramudya, I. (2017). Mathematics Learning Process with Science, Technology, Engineering, Mathematics ( STEM ) Approach in Indonesia. In International Conference on Mathematics and Science Education (ICMScE) (pp. 1–7).

Novianti, D. A. (2015). Pengembangan Modul Akuntansi Aset Tetap Berbasis Pendekatan Saintifik Sebagai Pendukung Implementasi K-13 di SMKN 2 Buduran. Jurnal Pendidikan , 3 (1), 1-9.

Pratiwi, P. H., Hidayah, N., & Martiana, A. (2017). Pengembangan modul mata kuliah penilaian pembelajaran sosiologi berorientasi HOTS. Cakrawala Pendidikan, 36(2), 201–208.

Putra, R. W. Y., & Anggraini, R. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Materi Trigonometri Berbantuan Software iMindMap pada Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 39–47.

Sari, F. K., Farida, & Syazali, M. (2016). Pengembangan media pembelajaran (modul) berbantuan geogebra pokok bahasan turunan. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 135–151.

Saparwadi, L. (2016). Efektivitas Metode Pembelajaran Drill dengan Pendekatan Peer Teaching Ditinjau dari Minat dan Prestasi Belajar Matematika Siswa. Jurnal Didaktik Matematika, 3(1), 39–46.

Septiani, A. (2016). Penerapan Asesmen Kinerja Dalam Pendekatan STEM (Sains teknologi engiineering matematika) untuk Mengungkap keterampilan Proses Sains. Isu-Isu Kontemporer Sains, Lingkungan, dan Inovasi Pembelajarannya (pp. 654-659). Surakarta: Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Suherman. (2015). Kreativitas Siswa Dalam Memecahkan Masalah Matematika Materi Pola Bilangan dengan Pendekatan Matematika Realistik (PMR). Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 81–90.

Tjiptiany, E. N., As’ari, A. R., & Muksar, M. (2016). Pengembangan Modul Pembelajaran Untuk Membantu Siswa Sma Kelas X Dalam Memahami Materi Peluang. Jurnal Pendidikan, 1(10), 1938–1942.

Winarni, J., Zubaidah, S., & Koes, S. (2016). STEM: Apa, Mengapa, Dan Bagaimana. Prosiding Semnas Pend IPA Pascasarjana UM.

Yusnita, I., Masykur, R., & Suherman. (2016). Modifikasi Model Pembelajaran Gerlach dan Ely Melalui Integrasi Nilai-Nilai Keislaman Sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Representasi Matematis. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 29–38.




DOI: http://dx.doi.org/10.24042/djm.v1i2.2388

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Desimal: Jurnal Matematika

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

  Creative Commons License
Desimal: Jurnal Matematika is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.