Modul Matematika Berdasarkan Model Pembelajaran Problem Based Learning Materi Pokok Trigonometri

Nia Angraini, Rubhan Masykur

Abstract


The purpose of this study is to develop a mathematic module based on Problem Based Learning method trigonometry lessons for Senior High School. In this study use R&D (Research and Development) Borg and Gall modified from sugiyono, the procedure used as follows: (1) potential and problems, (2) data collection, (3) product design, (4) product validation, (5) product revision, (6) product trial, (7) product revision. Data collection techniques used areinterview, kuisioner, observation, and document. Validaton is done by material experts, media experts, and linguists. Trials are conducted through two stages is small group trials and field trials. Validation results material experts, media experts, and linguists obtained the average value with valid criteria. On field trials determine the response of learners in Senior High School Muhammadiyah 2 Bandar Lampung, in Senior High School AL-AZHAR 3, and in Senior High School Muhammadiyah 2 Bandar Lampung obtained average value of 3,58 with criteria very interesting.

Keywords


Modul, PBL, Trigonometri

Full Text:

PDF

References


Aji, S., Hudha, M. N., & Rismawati, A. (2017). Pengembangan Modul Pembelajaran Fisika Berbasis Problem Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Fisika. SEJ (Science Education Journal), 1(1), 36–51. https://doi.org/10.21070/sej.v1i1.830

Citroresmi, N., Sugiatno, S., & Suratman, D. (2016). Pengembangan Modul Matematika Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Kemampuan Penyelesaian Masalah dan Berpikir Kreatif Matematis Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(4).

Ismail, A. D., Jamil, A. F., & Putri, O. R. U. (2017). Pengembangan Modul Trigonometri Bercirikan Open-Ended Problem. AdMathEdu : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Ilmu Matematika Dan Matematika Terapan, 7(1), 1–8.

Khayati, F., Sujadi, I., & Sari Suprapto, R. (2016). Pengembangan Modul Matematika untuk Pembelajaran Berbasis Masalah (Poblem Based Learning) pada Materi Pokok Persamaan Garis Lurus Kelas VIII SMP. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 4(7), 613–618.

Nurhayati, F., Widodo, J., & Soesilowati, E. (2015). Pengembangan LKS Berbasis Problem Based Learning (PBL) Pokok Bahasan Tahap Pencatatan Akutansi Perusahaan Jasa. Journal of Economic Education, 4(1), 14–19.

Nurwani, Rizki Wahyu Yunian Putra, Fredi Ganda Putra, N. W. P. (2017). Pengembangan Desain Didaktis Bahan Ajar Materi Pemfaktoran Bentuk Aljabar pada Pembelajaran Matematika SMP. Numerical, 1(2), 193–206.

Partasiwi, N., Hasyim, A., & Sutiarso, S. (2017). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Trigonometri Dengan Model Problem Based Learning. Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan (Old), 5(1).

Putra, R. W. Y., & Anggraini, R. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Materi Trigonometri Berbantuan Software iMindMap pada Siswa SMA. Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 39–47.

Rhosyida, N., & Jailani, J. (2014). Pengembangan Modul Matematika SMK Bidang Seni, Kerajinan, dan Pariwisata Berbasis Open-Ended Problem sebagai Implementasi KTSP. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 1(1), 35–47.

Sari, F. K., Farida, F., & Syazali, M. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran (Modul) berbantuan Geogebra Pokok Bahasan Turunan. Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 135–151.

Semadiartha, I. kadek S. (2012). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Komputer dengan Microsoft Excel yang Berorientasi Teori Van Hiele pada Bahasan Trigonometri Kelas X SMA untuk Meningkatkan Prestasi dan Motivasi Belajar Matematika Siswa. Universitas Pendidikan Ganesha.

Sugiyono, M. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Kombinasi. Bandung: Alfabeta.

Sulistyaningrum, Karyanto, P., & Sunarno. (2015). Pengembangan Modul Berbasis Model Pembelajaran Arias untuk Memberdayakan Motivasi dan Berfikir Kritis Siswa pada Materi Ekosistem. INKUIRI Jurnal, 1(4), 116.

Syahrir, S., & Susilawati, S. (2015). Pengembangan Modul Pembelajaran Matematika Siswa SMP. Jurnal Ilmiah Mandala Education (JIME), 1(2), 162–171.

Syarifah, S. (2017). Pengembangan LKPD Berorientasi Nilai-nilai Islam Melalui Pendekatan Inkuiri Terbimbing Materi Trigonometri. Lampung.

Wenno, I. H. (2010). Pengembangan Modul IPA Berbasis Problem Solving Method Berdasarkan Karakteristik Siswa dalam Pembelajaran di SMP/MTs. Cakrawala Pendidikan, 2(2), 176–188.




DOI: http://dx.doi.org/10.24042/djm.v1i2.2558

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Desimal: Jurnal Matematika

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

  Creative Commons License
Desimal: Jurnal Matematika is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.