Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis : Dampak Model Pembelajaran SAVI ditinjau dari Kemandirian Belajar Matematis

https://doi.org/10.24042/djm.v2i2.4072

Evi Dwi Murti, Nasir Nasir, Hasan Sastra Negara

Abstract


This writing aims to see the effect of using the SAVI learning model on students' problem solving abilities. The type of writing is quantitative writing. The sampling technique used was randomized class. The data collection technique used is the essay test technique. The data analysis technique used is the two jaur anava test. Based on the hypothesis test obtained, the results show that there are influences of students with treatment using the SAVI learning model to improve mathematical problem solving skills in algebraic factorization material better than students with the treatment of learning using conventional learning both in general and in each category. the independence of students' mathematical learning. There is interaction between mathematical problem solving abilities of students who have high mathematical learning independence better than students who have moderate and low mathematical learning independence. While students who have mathematical learning independence are better than students who have low mathematical learning independence. In addition, there is no interaction between the treatment of learning and the category of self-reliance on students 'mathematical learning towards improving students' mathematical problem solving abilities.


Keywords


Kemampuan Pemecahan Masalah, Model Pembelajaran SAVI, Kemandirrian Peserta didik

Full Text:

PDF

References


Afriawan, M., Binadjab, A., & Latifahb. (2012). Pengaruh Penerapan Pendekatan SAVI Bervisi Sets pada Pencapaian Kompetensi Terkait Reaksi Redoks. UNNES Science Education Journal, 1(2), 50–59.

Alfiani, D. A. (2016). Penerapan Model Pembelajaran SAVI (Somatis, Auditori, Visual, Intelektual) Terhadap Hasil Belajar Anak Usia Dini. Awlady : Jurnal Pendidikan Anak, 2(1).

Amir, M. F. (2015). Pengaruh Pembelajaran Kontekstual terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Sekolah Dasar. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan : Tema “Peningkatan Kualitas Peserta Didik Melalui Implementasi (Pp. 34–42).

Arsani, N. K., Suarni, N. K., & Kusmaryatni, N. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran SAVI Berbantuan Gerakan Literasi Sekolah terhadap Hasil Belajar PKN Siswa Kelas IV. Mimbar Pgsd, 5(2), 1–12.

Astuti, R. P. S., Yuanita, P., & Anggraini, R. D. (2018). Pengaruh Penerapan Pendekatan Pembelajaran Matematika Realistik (PMR) terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas VII SMP Muhammadiyah 1 Pekanbaru. Jurnal Online Mahasiswa (JOM) Bidang Keguruan dan Ilmu Pendidikan, 5(1), 1–13.

Ayuningtyas, A. D. (2015). Eksperimentasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share (TPS) ditinjau dari Kemandirian Belajar Siswa Kelas VIII SMP Negeri di Kota Yogyakarta. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 3(2), 452–466.

Dwi, I. M., Arif, H., & Sentot, K. (2013). Pengaruh Strategi Problem Based Learning Berbasis ICT Terhadap Pemahaman Konsep dan Kemampuan Pemecahan Masalah Fisika. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 9(5), 8–17.

Fahradina, N., Ansari, B. I., & Saiman. (2014). Peningkatan Kemampuan Komunikasi Matematis Dan Kemandirian Belajar Siswa Smp Dengan Menggunakan Model Investigasi Kelompok. Jurnal Didaktik Matematika, 1(1), 54–64.

Hakim, A. R. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Generatif terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Jurnal Formatif, 4(3), 196–207.

Haruminati, N. W. Y., Suarni, N. K., & Sudarma, I. K. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran SAVI terhadap Minat Belajar Matematika Siswa Kelas IV SD Mutiara Singaraja. Jurusan PGSD, 4(1), 1–11.

Indrawan, K. A., Kristiantari, M. G. R., & Negara, I. G. A. O. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Somatic Auditory Visualization Intellectualy Berbantuan Lingkungan Hidup Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 2(1), 59–67.

Irawan, D. (2015). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis dan Kemandirian Melalui Pembelajaran Model 4K ditinjau dari Gaya Belajar Siswa Kelas VII (PHD Thesis). Universitas Negeri Semarang.

Khery, Y., & Raodyatun, R. (2014). Respon Dan Aktivitas Siswa dan Guru pada Penerapan Perangkat Pembelajaran Asam Basa dengan Pendekatan Somatis Auditori Visual Intelektual (SAVI). Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia, 2(1), 161–165.

Kusumantara, K. S., Santyadiputra, G. S., & Sugihartini, N. (2017). Pengaruh E-Learning Schoology terhadap Hasil Belajar Simulasi Digital dengan Model Pembelajaran SAVI. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, 14(2), 126–135.

Maulaholo, D. V. L., & Haryudo, S. I. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran SAVI (Somatis, Auditori, Visual, Intelektual) pada Mata Pelajaran Instalasi Motor Listrik terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XI TIPTL SMKN 3 Surabaya. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 4(3), 1059–1065.

Muchlis, E. E. (2012). Pengaruh Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI) Terhadap Perkembangan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Kelas II SD Kartika 1.10 Padang. Jurnal Exacta, X(2), 136–139.

Muslim, S. R. (2015). Pengaruh Penggunaan Metode Student Facilitator and Explaining dalam Pembelajaran Kooperatif terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik Siswa SMK di Kota Tasikmalaya. Jurnal Penelitian Pendidikan dan Pengajaran Matematika, 1(1), 65–72.

Novianti, D. E. (2017). Profil Pemecahan Masalah Matematika dalam Menyelesaikan Permasalahan Pemrograman Linear Ditinjau dari Kemampuan Komunikasi Matematis Mahasiswa. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 6(1), 53–59.

Noviyana, H., & Fitriani, D. (2018). Pengaruh Model Realistic Mathematics Education (RME) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas VIII SMP. In Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika (Pp. 385–392).

Nurhayati, N., & Windayana, H. (2017). Pengaruh Pendekatan Pembelajaran Somatic, terhadap Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Sekolah Dasar. Antologi UPI, 5(1), 567–575.

Pratama, G. S., Nuryatin, A., Mardikantoro, H. B., & Artikel, I. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Menulis Deskriptif dengan Pendekatan SAVI Berbantuan Video Bagi Siswa SD, 6(1), 71–80.

Qohar, A. (2010). Mengembangkan Kemampuan Pemahaman, Koneksi dan Komunikasi Matematis serta Kemandirian Belajar Matematika Siswa SMP melalui Reciprocal Teaching (Phd Thesis). Universitas Pendidikan Indonesia.

Ramadhani, R. (2017). Peningkatan Kemampuan Pemahaman Konsep dan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematikasiswa SMA melalui Guided Discovery Learning Berbantuan Autograph. 10(2), 72–81.

Rosalina, E., & Pertiwi, H. C. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran SAVI. Jurnal Pendidikan Matematika (Judika Education), 1(2), 71–82.

Seruni. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah. JKPM: Jurnal Kajian Pendidikan Matematika, 4(1), 35–42.

Setiawan, R. H., & Harta, I. (2014). Pengaruh Pendekatan Open-Ended dan Pendekatan Kontekstual Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah dan Sikap Siswa terhadap Matematika. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 1(2), 240–256.

Suratman, N. H. (2015). Penerapan Model Pembelajaran SAVI (Somatis Auditori Visual Intelektual) untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa dalam Pembelajaran IPA Kelas III SD Negeri 1 Lebengjumuk Tahun 2015/2016 (S1). Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Susanti, S., & Nurfitriyanti, M. (2018). Pengaruh Model Realistic Mathematic Education (RME) terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. JKPM: Jurnal Kajian Pendidikan Matematika, 3(2), 115–122.

Sutarna, N. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran SAVI (Somatic Auditory Visual Intellectualy) Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Profesi Pendidikan Dasar, 5(2), 119–126.

Syazali, M. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Creative Problem Solving Berbantuan Maple II terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 91–98.

Wati, N. P. D. W., Darsana, I. W., & Suardika, I. W. R. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Somatic, Auditory, Visual, Intelectual (SAVI) Berbantuan Bahan Ajar terhadap Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V SD Gugus Raden Ajeng Kartini. Jurnal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha, 2(1).

Wati, N. P. D. W., & Darsana, W. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Somatic, Auditory, Visual, Intelectual (SAVI) Berbantuan Bahan Ajar terhadap Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V SD Gugus Raden Ajeng Kartini. Mimbar PGSD Undiksha, 2(1).

Wijayanti, T. F., & Prayitno, B. A. (2013). Pengaruh Pendekatan SAVI melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad terhadap Hasil Belajar pada Siswa Kelas VII SMP Negeri 14 Surakarta. Pendidikan Biologi, 5(1), 1–14.

Wulandari, P., Mujib, & Putra, F. G. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Investigasi Kelompok Berbantuan Perangkat Lunak Maple terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 101–107.

Zulfah. (2017). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share dengan Pendekatan Heuristik terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa MTS Negeri Naumbai Kecamatan Kampar. Journal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 1–12.




DOI: https://doi.org/10.24042/djm.v2i2.4072

Article Metrics

Abstract views : 737 | PDF downloads : 766

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Desimal: Jurnal Matematika

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

  Creative Commons License
Desimal: Jurnal Matematika is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.