Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis : Dampak Metode Drill ditinjau dari Gaya Belajar

Cici Fransiska, Ruhban Masykur, Fredi Ganda Putra

Abstract


This study aims to determine the differences in the Drill method of mathematical problem solving abilities of participants, differences in students with visual, auditory or kinesthetic learning styles on problem solving abilities and interactions between learning methods and learners' learning styles on mathematical problem solving abilities. The method used is the Quasy Experiment method, this study uses analysis of variance (ANAVA) two ways with unequal cells. Data collection techniques are carried out by observation, interviews, documentation and questionnaire methods. The results showed that there were differences in the Drill Method towards students 'mathematical problem solving abilities, there was no difference in visual, auditory and kinesthetic learning styles towards mathematical problem solving abilities and there was no interaction between learning methods and learners' learning styles towards mathematical problem solving abilities, p. this is because learning methods (Drill methods and direct learning) and learning styles of students have the same effect on mathematical problem solving abilities.


Keywords


Kemampuan Pemecahan Masalah; Metode Drill; Gaya Belajar

Full Text:

PDF

References


Afryany, L., & Masrukan. (2015). Pembelajaran DSCI Dengan Asesmen Polya Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Kelas VIII Materi Lingkaran. Unnes Journal of Mathematics Education, 4(1), 15–21.

Agoestanto, Arief, & Safitri, S. N. (2013). Keefektifan Pembelajaran Matematika Mengacu Pada Missouri Mathematics Project Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah. Prosiding Seminar Nasional Matematika VII UNNES, 71–77.

Astriyani, A. (2016). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Peserta Didik Dengan Penerapan Model Pembelajaran Problem Posing. Fibonacci : Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 2(1), 23–30.

B. Uno, H. (2012). Model Pembelajaran Menciptakan Proses Belajar Mengajar yang Kreatif dan Efektif. Jakarta: PT Bumi Aksara.

De Porter, B., & Hernacki, M. (1999). Quantum Learning: Membiasakan Belajar Nyaman dan Menyenangkan. Bandung: Kaifa.

Erlinda, Y. (2016). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Perkalia Bersusun Kesamping Melalui Metode Drill Bagi Anak Tunagrahita Ringan. Jurnal Konseling Dan Pendidikan, 4(3), 18–23.

Faelasofi, R., Arnidha, Y., & Istiani, A. (2015). Metode Pembelajaran Mind Mapping untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematik Siswa Dalam Pemecahan Masalah Matematika. Jurnal E-DuMath, 1(2), 122–137.

Fitri, A. (2011). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Statistika Dasar Bermuatan Pendidikan Karakter Dengan Metode Problem Based Learning. Jurnal PP, 1(2), 159–165.

Imamah, F. U., & Toheri. (2014). Pengaruh Penggunaan Kombinasi Metode Pembelajaran Discovery Learning Dan Brain Storming Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Pada Pokok Bahasan Himpunan. EduMa, 3(1), 120–137.

Jauhariyah, D., & Dardiri. (2017). Pengaruh Penggunaan Metode Drill pada Materi Kalor Terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa. Al-Biruni : Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika, 6(1), 37–45.

Komala, E. (2012). Pembelajaran dengan Pendekatan Diskursif untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dan Self-Concept Siswa Sekolah Menengah Pertama. Tesis Pada SPS UPI. Tidak Dipublikasikan.

Kusumawati, S. W. (2014). Penerapan Model Pembelajaran SAVI Untuk Meningkatkan Keterampilan Pemecahan Masalah di Sekolah Dasar. JPGSD, 2(2), 1–10.

Laksana, R. A. T., Rochmad, & Kharis, M. (2014). Keefektifan Model Pembelajaran STAD Disertai Permainan MAM Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Kelas X Materi Logaritma. Unnes Journal of Mathematics Education, 3(2), 126–131.

Mariya, D., Mastur, Z., & Pujiastuti, E. (2013). Keefektifan Pembelajaran SAVI Berbantuan Alat Peraga Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah. Unnes Journal of Mathematics Education, 2(2), 41–47.

Muslim, S. R. (2017). Pengaruh Penggunaan Model Project Based Learning Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Peserta Didik SMA. Supremum Journal of Mathematics Education (SJME), 1(2), 88–95.

Ngaeni, E. N., & Saefudin, A. A. (2017). Menciptakan Pembelajaran Matematika yang Efektif Dalam Pemecahan Masalah Matematika Dengan Model pembelajaran Problem Posing. Jurnal Aksioma, 6(2), 264–274.

Pambudi, P. S., & Pramudana, J. (2016). Penerapan Pembelajaran Drill dan Bermain Terhadap Hasil Belajar Servis Bawah Dalam Permainan Bolavoli Pada Siswa Kelas VII SMPN 2 Banyuwangi. Jurnal Sportif, 2(2), 98–110.

Purnamasari, M., Isman, J., Damayanti, A., & Ismah. (2017). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Terhadap Konsep Bangun Ruang Materi Luas dan Volume Balok dan Kubus Menggunakan Metode Drill Sekolah SMP Islam Al-Ghazali Kelas VIII. Fibonacci : Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 3(1), 45–52.

Putra, F. G. (2017). Eksperimentasi Pendekatan Kontekstual Berbantuan Hands On Activity (HoA) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(1), 73–80.

Rachmawati, N., Dwiantoro, L., & Warsito, B. E. (2017). Pengaruh Metode Drill dalam Supervisi Klinis Terhadap Spiritual Care Perawat. Jurnal Ners Dan Kebidanan Indonesia, 5(2), 115–122.

Ramadhani, R. (2017). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa SMA Melalui Guided Discovery Learning Berbantuan Autograph. JPPM, 10(2), 72–81.

Susanti, Musdi, E., & Syarifuddin, H. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Materi Statistik Berbasis Penemuan Terbimbing Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Materi Statistika. Jurnal JNPM ( Jurnal Nasional Pendidikan Matematika ), 1(2), 305–319.

Syazali, M. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Creative Problem Solving Berbantuan Maple II Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Al-Jabar, 6(1), 91–98.

Yustianingsih, R., Syarifuddin, H., & Yerizon. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Berbasis Problem Based Learning (Pbl) Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Peserta Didik Kelas VII. Jurnal JNPM ( Jurnal Nasional Pendidikan Matematika ), 1(2), 258–274.




DOI: http://dx.doi.org/10.24042/djm.v2i2.4147

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Desimal: Jurnal Matematika

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

  Creative Commons License
Desimal: Jurnal Matematika is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.