Analisis Miskonsepsi Matematis: Dampak Strategi Pembelajaran Predict Discuss Explain Observe Discuss Explain

https://doi.org/10.24042/djm.v2i3.4862

Ernawati Ernawati, Siska andriani, Farida Farida, Bambang Sri Anggoro

Abstract


This study aims to determine the effect of PDEODE learning strategies on students' misconceptions. This research is a quantitative research type Quasi Design Experiment using PDEODE learning strategies there are 6 stages in this learning namely 1) Predict 2) Discuss 3) Explain 4) Observe 5) Discuss 6) Explain. The population in this study were all students of class VIII at MTs Al-Hikmah Kedaton Bandar Lampung in the 2019/2020 school year. The sample in this study was class VIII D (Control Class using conventional methods) and VIII E (Experiment Class using the PDEODE learning strategy). Data collection instruments used were RPP, multiple choice test instruments accompanied by a scale of confidence given to material experts and question experts to determine the feasibility of the learning instrument and given to students (Pretest and Posttest). Based on the results of mathematics learning research using the PDEODE strategy for students' misconceptions is more effective than mathematics learning using conventional methods.


Keywords


Miskonsepsi, Strategi Pembelajaran PDEODE.

Full Text:

PDF

References


Ardiyan, F. Rahmat, & Rusimamto, P. W. (2015). Pengaruh Strategi Pembelajaran PDEODE (Predict–Discuss – Explain– Observe – Discuss - Explain) Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X Pada Kompetensi Dasar Menerapkan Macam-Macam Gerbang Dasar Rangkaian Logika Di Smk Negeri 2 Surabaya. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 04(03), 681–686.

Arikunto, S. (2012). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan Edisi 2. Jakarta: Bumi Aksara.

Dewi, S. Z., Suhandi, A., & Indonesia, U. P. (2016). Penerapan Strategi Predict, Discuss, Explain, Observe, Discuss, Explain (PDEODE) Pada Pembelajaran Ipa Sd Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Dan Menurunkan Kuantitas Siswa Yang Miskonsepsi Pada Materi Perubahan Wujud Benda Di Kelas V. Eduhumaniora: Jurnal Pendidikan Dasar, 8(1), 12–21.

Dimyati, & Mujiono. (2013). Belajar Dan Pembelajaran. Jakarta: Pt Renika Cipta.

Dipalaya, T., Susilo, H., & Corebima, A. D. (2016). Pengaruh Strategi Pembelajaran PDEODE (Predict-Discuss-Explain-Observe-Discuss- Explain) Pada Kemampuan Akademik Berbeda Terhadap Keterampilan Komunikasi Siswa. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 1(9), 1713–1720.

Fauziah, N. H., Yanthi, N., & Yuniarti, Y. (2016). Peningkatan Keterampilan Proses Sains Melalui Penerapan Strategi Predict Discuss Explain Observe Discuss Explain. Jurnal Pgsd Kampus Cibiru, 4(4).

Kusnadi, Hamdiyati, Y., & Azkya, A. (2018). Penerapan Model Belajar PDEODE (Predict-Discuss-Explain- Observe-Discuss-Explain) Untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Siswa Sma Pada Materi Pencemaran Lingkungan. Bioeduin : Jurnal Program Studi Pendidikan Biologi, 8(2), 1–5.

Lyanda Fitriani Chaniarosi. (2014). Identifikasi Miskonsepsi Guru Biologi Sma Kelas Xi Ipa Pada Konsep Sistem Reproduksi Manusia. Jurnal Edubio Tropika, 2(1998), 187–191.

Mas’udah, U., Surahmat, & Nursit, I. (2019). Pemahaman Konsep Matematika Siswa Menggunakan Model Pembelajaran PDEODE (Predict, Discuss, Explain, Observe, Discuss, Explain) Pada Materi Pola Bilangan Kelas Viii Mts Al-Ihsan. Jp3, 14(2), 291–299.

Maulana, P. (2010). Usaha Mengurangi Terjadinya Miskonsepsi Fisika Melalui Pembelajaran Dengan Pendekatan Konflik Kognitif. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 6, 98–103.

Maulida, E. L., & Abdullah, A. A. (2013). Pengaruh Pendekatan Konflik Kognitif Dengan Metode Demonstrasi Terhadap Miskonsepsi Siswa Ditinjau Dari Hasil Belajar Dalam Bahasan Pemantulan Cahaya Pada Cermin Di Kelas Viii Smp Negeri 2 Buduran Sidoarjo. Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika, 02(03), 126–130.

Ngurah, D., Laksana, L., Studi, P., Guru, P., & Dasar, S. (2016). Miskonsepsi Dalam Materi Ipa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Indonesia, 5(2), 166–175.

Noviani, M. W., & Istiyadji, M. (2017). Miskonsepsi Ditinjau Dari Penguasaan Pengetahuan Prasyarat Untuk Materi Ikatan Kimia Pada Kelas X. Quantum, Jurnal Inovasi Pendidikan Sains, 8(1), 63–77.

Nurul, F., Samsudin, A., & Gina, M. (2017). Identifikasi Miskonsepsi Dan Penyebab Miskonsepsi Siswa Menggunakan Four-Tier Diagnostic Test Pada Sub- Materi Fluida Dinamik: Azas Kontinuitas. Jpppf - Jurnal Penelitian & Pengembangan Pendidikan Fisika, 3(2), 175–180.

Pratiwi, A., & Wasis. (2013). Pembelajaran Dengan Praktikum Sederhana Untuk Mereduksi Miskonsepsi Siswa Pada Materi Fluida Statis Di Kelas Xi Sma Negeri 2 Tuban. Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika, 02(03), 117–120.

Putra, F. G. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Reflektif Dengan Pendekatan Matematika Realistik Bernuansa Keislaman Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 203–210.

Rahayu, A. D. P., & Nasrudin, H. (2014). Penerapan Strategi Konstruktivis Untuk Mereduksi Miskonsepsi Level Sub-Mikroskopik Siswa Pada Materi Kesetimbangan Kimia Kelas Xi Sma Hang Tuah 2 Sidoarjo. Unesa Journal Of Chemical Education, 3(02), 88–98.

Resbiantoro, G., & Nugraha, A. W. (2017). Miskonsepsi Mahasiswa Pada Konsep Dasar Gaya Dan Gerak Untuk Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Sains (Jps), 5(2), 80–87.

Sanjaya, W. (2013). Penelitian Pendidikan Jenis, Metode Dan Prosedur. Jakarta: Pramedia Group.

Suartini, L., Kusmariyatni, N., & Japa, I. G. N. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Predict-Discuss-Explain- Obsereve-Discuss-Explain Berorientasi Masalah Terbuka Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Dalam Mata Pelajaran Ipa. E-Journal Pgsd Universitas Pendidikan Ganesha, 4(1), 1–11.

Subijakto, F. (2015). Pengaruh Strategi Pembelajaran Konstruktivisme Dengan Pendekatan Konflik Kognitif Dan Miskonsepsi Fisika Siswa Terhadap Hasil Belajar Fisika. Prosiding Seminar Nasional Fisika (E-Journal) Snf2015, Iv, 117–122.

Suniati, N. M. S., Sadia, W., & Suhandana, A. (2013). Pengaruh Implementasi Pembelajaran Kontekstual Berbantuan Multimedia Interaktif Tehadap Penurunan Miskonsepsi (Studi Kuasi Eksperimen Dalam Pembelajaran Cahaya Dan Alat Optik Di Smp Negeri 2 Amlapura). E-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha, 4(1).

Trianto. (2012). Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta: Pt. Bumi Aksara.

Utami, R. D., Agung, S., & Bahriah, E. S. (2017). Analisis Pengaruh Gender Terhadap Miskonsepsi Siswa Sman Di Kota Depok Dengan Menggunakan Tes Diagnostik Two-Tier. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Fkip Untirta 2017, 93–102.

Yuliati, Y. (2017). Miskonsepsi Siswa Pada Pembelajaran Ipa Serta Remediasinya. Jurnal Bio Educatio, 2(2), 50–58.

Zulvita, R., Halim, A., & Elisa. (2017). Identifikasi Dan Remediasi Miskonsepsi Konsep Hukum Newton Dengan Menggunakan Metode Eksperimen Di Man Darussalam. Jurnal Ilmiah Mahasiswa (Jim) Pendidikan Fisika, 2(1), 128–134.




DOI: https://doi.org/10.24042/djm.v2i3.4862

Article Metrics

Abstract views : 297 | PDF downloads : 149

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Desimal: Jurnal Matematika

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

  Creative Commons License
Desimal: Jurnal Matematika is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.