Analisis Hasil Belajar: Dampak Pembelajaran Berbantuan Software pada Pembelajaran Statistika

Novalia Novalia

Abstract


This study aims to determine the effect of using Excel and SPSS on student learning outcomes in advanced statistics courses. This type of research is quantitative research with experimental research designs. The action taken is an effort to develop learning technology, namely the constructivism learning approach that is packaged in statistical learning through the use of Excel and SPSS. Based on the analysis of learning outcomes data from statistical learning without the help of programs, with the help of Excel and SPSS programs, there is no significant effect of using Excel and SPSS programs on student learning outcomes. There are several things that cause the use of Excel and SPSS programs do not affect student learning outcomes, namely (1) Inadequate infrastructure, (2) students 'basic statistical skills are still low and (3) students' interest in learning statistics is still low.

Keywords


Statistika, Excel dan SPSS.

Full Text:

PDF

References


A.T.Setiawan. (2016). Pengaruh Pembelajaran Kooperatif Two Stay Two Stray Berpendekatan Ansets Terhadap Hasil Belajar Kimia Siswa SMA N 1 Comal. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 6(1).

Amalia, F. (2011). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Statistika Dasar Bermuatan Pendidikan Karakter Dengan Metode Problem Based Learning. Jurnal PP, 1(2), 1–7.

Dirgantoro, K. P. S., Saragih, M. J., & Listiani, T. (2019). Analisis Kesalahan Mahasiswa Pgsd Dalam Menyelesaikan Soal Statistika Penelitian Pendidikan Ditinjau Dari Prosedur Newman [An Analysis Of Primary Teacher Education Students Solving Problems In Statistics For Educational Research Using The Newman Procedure. Johme: Journal Of Holistic Mathematics Education, 2(2), 1–14.

Fitri, A. (2011). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Statistika Dasar Bermuatan Pendidikan Karakter Dengan Metode Problem Based Learning. Jurnal PP, 1(2), 159–165.

Fitriana, M., & Ismah. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Auditory Intellectually Repetition Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Ditinjau Dari Kedisiplinan Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 2(1), 59–68.

Frey, A. J. R. G., & Loots, M. T. (2014). Statistical Software (R, SAS, SPSS, and Minitab) for Blind Student and Practitioners. Journal Of Statistical Software, 58(1), 1–25.

Jagantara, I. M. W., Prof. Dr. Putu Budi Adnyana, M. S., & Dr. Ni Luh Putu Manik Widiyanti, S. S. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Proyek (Project Based Learning) Terhadap Hasil Belajar Biologi Ditinjau Dari Gaya Belajar Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran IPA Indonesia, 4(1).

Kania, N., Kartimi, & Mulyani, A. (2013). Penerapan Pembelajaran Biologi Berbasis Sains Lokal Melalui Budaya Paraji Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Pokok Bahasan Sistem Reproduksi Kelas XI di SMA Negeri Jatiwangi. Jurnal Scientiae Educatia, 2(2), 1–18.

Lipianto, D., Budiarto, M. T., Matematika, J., Surabaya, U. N., Matematika, J., & Surabaya, U. N. (2013). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesakan soal yang berhubungan dengan persegi dan persegipanjang berdasarkan taksonomi solo plus pada kelas vii. Mathedunesa, 2(1).

Maryati, I., & Priatna, N. (2017). Analisis Kesulitan dalam Materi Statistika Ditinjau dari Kemampuan Penalaran dan Komunikasi Statistis. Jurnal Prisma, 6(2).

Niati, A., Soelistiyono, A., & Ariefiantoro, T. (2019). Pengembangan Kemampuan Sumber Daya Manusia Melalui Pelatihan Komputer Microsoft Excel Untuk Meningkatkan Kinerja Perangkat Desa Mranggen. E-Dimas, 10(1), 105–110.

Prihartini, & Mediatati, N. (2013). Perbedaan Pengaruh Metode Pembelajaran Kooperatif Tioe TSTS ( Two Stay Two Stray) Dan Metode Ceramah Terhadap Hasil Belajar. Satya Widya, 29(2), 127–133.

Santi, W. (2016). Eksperimentasi Model Pembelajaran Student Facilitator and Explaining (SFE) Terhadap Hasil Belajar ditinjau dari Kecerdasan Linguistik. Al-Jabar, 7(2), 267–274.

Sari, E. N., Ridlo, S., & Utami, N. R. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Dengan Mind Mapping Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi SEL di SMA. Unnes Science Education Journal, 5(3), 1403–1407.

Septiono, D., & Darminto, B. P. (2014). Perbandingan Pembelajaran Matematika Dengan Hypnoteaching Dan Ekspositori Terhadap Hasil Belajar Pada Materi Limit Fungsi. Ekuivalen, 12(2), 214–219.

Susanti, Musdi, E., & Syarifuddin, H. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Materi Statistik Berbasis Penemuan Terbimbing Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Materi Statistika. Jurnal JNPM ( Jurnal Nasional Pendidikan Matematika ), 1(2), 305–319.

Syaifulloh, A. (2016). Pengaruh Strategi Problem-Based Learning (PBL) terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran Fiqih di MA Khozinatul ‘Ulum Blora Jawa Tengah. Wahana Akademika, 3(2), 121–136.

Tayeb, T., Idris, R., & Andi. (2014). Peranan Mata Kuliah Statistika Dalam Memahami Mata Kuliah Metodologi Penelitian Bagi Mahasiswa Jurusan Pendidikan Matematika Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan Uin Alauddin Makassar. Mapan : Jurnal Matematika Dan Pembelajaran, 2(1), 1–18.

Yenni. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Statistika Untuk Mengembangakan Kemampuan Pemahaman Matematis Mahasiswa Pendidikan Anak Usia Dini Pada Mata Kuliah Statistika. Journal Of Mathematics Education, Science And Technology, 2(1), 90–102.




DOI: http://dx.doi.org/10.24042/djm.v2i3.4866

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Desimal: Jurnal Matematika

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

  Creative Commons License
Desimal: Jurnal Matematika is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.