Mathematical Representation Ability of Middle School Students through Model Eliciting Activities with STAD Type

Zairisma Zairisma, Vina Apriliani, Johan Yunus

Abstract


The ability of mathematical representation is one of the abilities that must be possessed by students in learning mathematics. In fact, students 'mathematical representation ability is still relatively low, so we need a learning model that can improve students' mathematical representation abilities, namely Model Eliciting Activities (MEA) with STAD type. The purpose of this study is to compare the mathematical representation ability of students taught using MEA with STAD type and those taught with conventional learning. The approach to be used is a quantitative approach with a quasi-experimental research method and using a control group pretest-posttest design. The population in this study were all VII grade students. Sampling was done using simple random sampling, which consisted of two classes, class VII1 as the experimental class and class VII2 as the control class. Data collection is used by using a mathematical representation ability test sheet. The data analysis technique used is independent t-test. Based on these analysis it can be concluded that the mathematical representation ability of students taught using MEA with STAD type is better than conventional learning.


Keywords


mathematical representation ability; model eliciting activities; STAD type

Full Text:

PDF

References


Afri, L. D., & Widyastuti. (2019). Penerapan pembelajaran model-eliciting activities (MEAs) terhadap kemampuan representasi siswa SMP. Jurnal Ilmiah Edu Research, 8(1), 22–28.

Alvanisa, P. (2019). Analisis Kemampuan Representasi Matematika Siswa pada Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD di MTs Negeri 2 Medan. (Doctoral Dissertation, Universitas Negeri Medan).

Dewi, A. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD untuk Meningkatkan Kemampuan Representasi Matematik di MTs Swasta Cerdas Murni Tembung. (Doctoral Dissertation, UNIMED).

Effendi, L. A. (2012). Pembelajaran matematika dengan metode penemuan terbimbing untuk meningkatkan kemampuan representasi dan pemecahan masalah matematis siswa SMP. Jurnal Penelitian Pendidikan, 13(2), 1–10.

Farhan, M., & Retnawati, H. (2014). Keefektifan PBL dan IBL ditinjau dari prestasi belajar, kemampuan representasi matematis, dan motivasi belajar. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 1(2), 227–240.

Hanifah, H. (2015). Penerapan pembelajaran model eliciting activities (MEA) dengan pendekatan saintifik untuk meningkatkan kemampuan representasi matematis siswa. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 6(2), 191–198.

Hernawati, F. (2016). Pengembangan perangkat pembelajaran matematika dengan pendekatan PMRI berorientasi pada kemampuan representasi matematis. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 3(1), 34–44.

Hutagaol, K. (2013). Pembelajaran kontekstual untuk meningkatkan kemampuan representasi matematis siswa sekolah menengah pertama. Infinity Journal, 2(1), 85–99.

Lestari, I. A., & Hanifah. (2018). Peningkatan kemampuan representasi matematis serta self confidence siswa SMP dengan menggunakan model eliciting activities (MEA). In Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika (Sesiomadika) (pp. 459–468).

Maesaroh, E. (2013). Peningkatan Kemampuan Representasi dan Komunikasi Matematik melalui Pembelajaran Kooperatif Student Teams Achievement Divisions (STAD) Berbantuan Program Cabri 3D pada Siswa Sekolah Menengah Atas. (Doctoral Dissertation, UNPAS).

Mufidati, L. I. (2019). Efektivitas Coopertaive Learning Tipe STAD untuk Meningkatkan Kemampuan Representasi Matematis Peserta Didik di Kelas V MI Ma’Arif NU 01 Karangklesem, Pekuncen, Banyumas. (Doctoral Dissertation, IAIN Purwokerto).

Muhamad, N. (2017). Pengaruh metode discovery learning untuk meningkatkan representasi matematis dan percaya diri siswa. Jurnal Pendidikan UNIGA, 10(1), 9–22.

Murni, A. (2014). Peningkatan kemampuan representasi matematis siswa SMP melalui pembelajaran metakognitif dan pembelajaran metakognitif berbasis soft skill. Jurnal Pendidikan, 4(2), 96–107.

Nahdi, D. S. (2017). Implementasi model pembelajaran collaborative problem solving Untuk meningkatkan kemampuan representasi matematis siswa sekolah dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 3(1).

Pratiwi, D. E. (2013). Penerapan Pendekatan Model Eliciting Activities (MEAs) untuk Meningkatkan Kemampuan Representasi Matematis Siswa SMP. (Doctoral Dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia).

Rianti, R., Arcat, & Afri, L. E. (2016). Pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe student teams achievement divisions (STAD) terhadap kemampuan representasi matematis siswa kelas VIII SMP Muhamadiyah Pasir Pengaraian. Jurnal Ilmiah Mahasiswa FKIP Universitas Pasir Pengaraian, 2(2), 1–4.

Sabirin, M. (2014). Representasi dalam pembelajaran matematika. Jurnal Pendidikan Matematika IAIN Antasari, 1(2).

Sanjaya, W. (2013). Penelitian Pendidikan: Jenis, Metode dan Prosedur. Jakarta: Kencana.

Subchan, A. (2019). Model pembelajaran kooperatif tipe student team achievement divisions (STAD) terhadap kemampuan representasi matematis siswa kelas VIII SMPN 2 Tambusai Utara. Jurnal Absis, 2(1), 104–111.

Sugiono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: CV Alfabeta.

Sulastri, S., Marwan, M., & Duskri, M. (2017). Kemampuan representasi matematis siswa SMP melalui pendekatan pendidikan matematika realistik. Beta: Jurnal Tadris Matematika, 10(1), 51–69.

Suprapto. (2015). Pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe STAD terhadap peningkatan kemampuan representasi dan pemecahan masalah matematis siswa. Indonesian Digital Journal of Mathematics and Education, 2(3), 154–164.

Surya, E., & Yulia, N. (2017). Kemampuan Representasi Matematis Siswa pada Pembelajaran Matematika. Medan: State University of Medan.

Trianto. (2012). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif : Konsep, Landasan, dan Implementasinya pada Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Wahyuni, S. (2012). Peningkatan Kemampuan Representasi Matematis dan Self Esteem Siswa Sekolah Menengah Pertama dengan Menggunakan Model Pembelajaran ARIAS. (Doctoral Dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia).

Wardani, T., Jamiah, Y., & Ijuddin, R. (2015). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe STAD untuk meningkatkan kemampuan representasi matematis materi program linear. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 4(1).

Yusnita, I., Maskur, R., & Suherman, S. (2016). Modifikasi model pembelajaran Gerlach dan Ely melalui integrasi nilai-nilai keislaman sebagai upaya meningkatkan kemampuan representasi matematis. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 29–38.




DOI: http://dx.doi.org/10.24042/djm.v3i2.5751

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Desimal: Jurnal Matematika

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

  Creative Commons License
Desimal: Jurnal Matematika is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.