The Effectiveness of Somatic, Auditory, Visualization, and Intellectually and Numbered Head Together Learning Models Against Students' Mathematical Problem Solving Capabilities

Syahfitri Purnama, Siswadi Siswadi, Anggun Pitaloka, Intan Putri Maharani

Abstract


This study aims to examine the effectiveness of the Somatic, Auditory, Visualization and Intellectualy (SAVI) and Numbered Head Together (NHT) learning models on students' mathematical problem solving abilities. This research is included in the type of quantitative research. The research sampling technique uses the random sample method. Using the T-Test as a data processing analysis technique with a significance level α = 0,05. Obtained research results indicate that there are very significant differences in students' mathematical problem solving abilities. Students who use the NHT learning model have problem-solving abilities that are superior to students who use the SAVI learning model. This is evident from the mean value of descriptive data that is 80.88 for the NHT learning model and the SAVI learning model obtained a mean value of 68.24, in addition from the T test also concluded that there are significant values for both models.


Keywords


Somatik, Auditory, Visuallizationn And Intellectualy; Numbered Head Together; problem solving.

Full Text:

PDF

References


Amir, M. F. (2015). Proses Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar Dalam Memecahkan Masalah Berbentuk Soal Cerita Matematika Berdasarkan Gaya Belajar. Jurnal Math Educator Nusantara, 1(2), 159–170.

Anas, N., & Syafitri, K. (2019). Pengaruh model savi (somatic, auditory, visual intellectual) terhadap hasil belajar. Nizhamiyah, 9(1), 37–47.

Arif, M. (2018). Model Pembelajaran Mandiri Dalam Mengembangkan Kemampuan Belajar Siswa Sekolah Dasar. Journal of Islamic Elementary School, 3(2), 1–7.

Aryansyah, F. (2015). Optimalisasi Penggunaan Menggunakan Metode Pembelajaran Double Loop Problem Solving (DLPS) Pada Pembelajaran Ekonomi Di SMA. Jurnal Ilmiyah EDUKASI, 2(5), 137–142.

Atiyah, N., Usodo, B., & C, H. E. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together (Nht) Dengan Pendekatan Quantum Learning Untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Matematika Siswa Kelas VIIG Smp Negeri 1 Ngawen Klaten. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika (JPMM) Solusi, 2(4), 307–314.

Basri, Z., Nursalam, N., & Suharti, S. (2018). Perbandingan penerapan model pembelajaran guided inquiry approach dan modified free inquiry approach terhadap pemecahan masalah the comparison of application learning model guided inquiry approach and modified free inquiry approach towards solution of stu. Auladunia:Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 5(1), 94–104.

Dewi, M. R. S., Murda, I. N., & Pudjawan, K. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran SAVI ( Somatic , Auditori , Visual dan Intektual ) Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis IPS Siswa Sekolah Dasar. Mimbar PGSD Undiksha, 7(1), 22–28.

ErminaSari, & Maryam, S. (2017). Pengaruh Pembelajaran Kooperatif Tipe Nht (Numbered Head Together) Berbasis Savi (Somatis, Auditori, Visual, Intelektual) Pada Materi Ciri-Ciri Makhluk Hidup Terhadap Hasil Belajar Siswa Di Kelas Viimts Guppi Sabak AUH KAB. SIAK T.A 2015/2016. Bio-Lectura: Jurnal Pendidikan Biologi, 4(2), 162–176.

Fajriyati, R., Supandi, S., & Rahmawati, N. D. (2019). Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation (GI) dan Numbered Head Together (NHT) terhadap Prestasi Belajar Matematika. Imajiner: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 1(4), 56–66. https://doi.org/10.26877/imajiner.v1i4.3882

Gunawan, G., Fitriana, U., Kushendri, K., Fatimah, F., Mustika, C. Z., & Hidayat, W. (2019). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Smp Melalui Pemberian Perlakuan Pembelajaran. Journal on Education, 1(3), 1–8.

Halim, S., Boleng, D. T., & Labulan, P. . (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Dan Number Head Together Terhadap Aktivitas, Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa. J. Pijar MIPA, 4(1), 55–61.

Hapsyah, R., Permana, N., & Zanthy, L. S. (2019). Pengaruh kecerdasan emosional siswa smp terhadap kemampuan pemahaman matematik dan pemecahan masalah. Jurnal On Education, 01(03), 119–127.

Hariawan, H., Kamalludin, K., & Wahyono, U. (2014). ISSN 2338 3240 Pengaruh Model Pembelajaran Creative Problem Solving Terhadap Kemampuan Memecahkan Masalah Fisika Pada Siswa Kelas Xi Sma Negeri 4. Jurnal Pendidikan Fisika Tadulako (JPFT), 1(2), 48–54.

Hendrawan, G., Suarjana, M., & Arini, N. W. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Savi Berbasis Mind. Ganesa, 20–30.

Herbawa, G. J. P., Adi, I. P. P., & Wijaya, I. M. K. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Nht Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Passing Bola Basket. E-Journal PJKR Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan, 1(2017), 32–39.

Jiaoyu, H., Gulo, W., & Fadillah, S. (2009). kemampuan pemecahan masalah matematis dalam pembelajaran matematika. Metode Penelitian, 11(2), 553–558. https://doi.org/10.16194/j.cnki.31-1059/g4.2011.07.016

Khasanah, A. N., Wahyuni, E. T., & Astuti, A. (2013). Upaya Peningkatan Prestasi Belajar Siswa Menggunakan Model Pembelajaran NHT ( Numbered Heads Together ). 43–50.

Kusumaningsih, W., Hidayah, F., & Sutrisno. (2019). Efektivitas Model Pembelajaran SAVI dan REACT Berbantuan LKS terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP. Journal of Medives : Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang Volume, 3(2), 197–206.

Muchlis, A., Komara, E. S., Kartiwi, W., Nurhayati, N., Hendriana, H., & Hidayat, W. (2018). Meningkatkan Koneksi Matematis Siswa Smp Melalui Pendekatan Open-Ended Dengan Setting Kooperatif Tipe Nht. KALAMATIKA Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 81–92.

Murti, E. D., Negara, H. S., & Nasir. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis : Dampak Model Pembelajaran SAVI ditinjau dari Kemandirian Belajar Matematis. Desimal: Jurnal Matematika, 1(1), 119–129.

Nio, T. H. (2016). Pendekatan Savi ( Somatis Auditori Visual Intelektual ) Untuk Meningkatkan Kreativitas, Kemandirian Belajar, Dan Kepercayaan Diri Dalam Pembelajaran Matematika. 509–522.

Nur, M. I., Salam, M., & Hasnawati. (2016). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together (Nht) Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas Vii Smp Negeri 1 Tongkuno. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika, 4(1), 99–112.

Palapasari, R., Kadir, & Anggo, M. (2017). Pengaruh Penerapan Konstruktivis Realistik Dan Kemampuan Dasar Matematika Terhadap Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa SMP. Jurnal Pendidikan Matematika, 8(1), 46–56.

Permatasari, K. I. (2017). Efektivitas Pendekatan Kontekstual Dengan Numbered Heads Together ( Nht ) Ditinjau Dari Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika, 0(0), 1–11.

Putra, F. G. (2017). Ekspereimentasi Pendekatan Konstektual Berbantuan Hands On Activity (HOA) Terhadap Kemampuan Pemecehan Matematik. Al-Jabar:Jurnal Pendidikan Matematika, 8(1), 73–80.

Rahayu, W., Wibowo, T., & Purwoko, R. Y. (2017). Pengaruh Model Nht Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Dan Kerjasama Belajar Pada Siswa SMP. Ekuivalen, 65–70.

Rahmawati, D., Nugroho, S. E., & Putra, N. M. D. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together Berbasis Eksperimen Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Siswa Smp. UPEJ (Unnes Physics Education Journal), 3(1), 41–45. https://doi.org/10.15294/upej.v3i1.3109

Roliyani, R. (2016). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran Solving Berbantuan Maple II Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah. Al-Jabar:Jurnal Pendidikan Matematika, 1(6), 91–98.

Rosdianawati, V., Dra. Yuliati, M. K., & Sabar Nurohman, S.Pd.Si., M. P. (2017). Peningkatan Sikap Tanggung Jawab Dan Hasil Belajar Siswa Kelas VIII Dalam Pembelajaran IPA Materi Zat Aditif Pada Makanan Dengan Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together (NHT) Di SMP Negeri 2 Berbah Tahun Ajaran 2016/2017. (20), 1–6.

Rosalina, E., & Pertiwi, harumi citra. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Savi (Somatic,Auditori,Visual, Dan Intelektual) Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematika Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika (Judika Education), 1(2), 71–82.

Ruseffendi, E. . (2006). pengantar kepada membantu guru mengembangkan kompetensinya dalam pengajaran matematika untuk meningkatkan CBSA. Bandung: Tarsito.

Sugesti, indri jati, Simamora, R., & Yarmayani, A. (2018). Perbandingan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Menggunakan Model Pembelajaran SAVI Kelas VIII SMPN 2 Kuala Tungkal. Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 129–139.

Sugesti, I. J., Simamora, R., & Yarmayani, A. (2018). Perbandingan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Menggunakan Model Pembelajaran Savi Dan Model Pembelajaran Langsung Siswa Kelas Viii Smpn 2 Kuala Tungkal. Jurnal Pendidikan Matematetika, 2(1), 14–22.

Suherman, E, et al. (2003). strategi pembelajaran matematika kontemporer. Bandung: pendidikan matematika FPMIPA UPI.

Sundayana, R., & Williams, B. (2019). Perbandingan Desain Pembelajaran ASSURE dan PPSI untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dan Kemandirian Belajar Mosharafa : Jurnal Pendidikan Matematika Mosharafa : Jurnal Pendidikan Matematika. 8, 143–154.

Ulvah, S., & Afriansyah, E. A. (2016). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa ditinjau melalui Model Pembelajaran SAVI dan Konvensional. Jurnal Riset Pendidikan, 2(2), 142–153.

Wati, W., & Fatimah, R. (2016). Effect Size Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together (Nht) Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa pada Pembelajaran Fisika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 5(2), 213–222. https://doi.org/10.24042/jpifalbiruni.v5i2.121




DOI: http://dx.doi.org/10.24042/djm.v3i2.6716

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Desimal: Jurnal Matematika

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

  Creative Commons License
Desimal: Jurnal Matematika is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.