The practicality of the 7e learning cycle LKS model with a scientific approach to facilitate students’ mathematical connection abilities

Azizah azizah, Zuhri D, Maimunah Maimunah

Abstract


This study aims to describe the practicality of the 7e learning cycle LKS model with a scientific approach to facilitate students' mathematical connection abilities. The research and development with the ADDIE model consist of the stages of analysis, design, development, implementation and evaluation. The practicality test of the LKS was carried out for small group trials of 9 students at the implementation stage. The method used is descriptive statistics to get the average value and percentage. Learning tools are said to be practical if their minimum level of practicality is practical. Based on the analysis of the results of student response questionnaires, the average percentage of student response questionnaires was 91.59% and was categorized as very practical. This means that this LKS is easy to use and useful for students.


Keywords


7e Learning Cycle; practicality; scientific.

Full Text:

PDF

References


Agustyaningrum, N. (2011). Implementasi model pembelajaran learning cycle 5E untuk meningkatkan kemampuan komunikasi matematis siswa kelas IX B SMP negeri 2 sleman. Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika.

Anggraini, W., Anwar, Y., & Madang, K. (2016). Pengembangan lembar kerja peserta didik (LKPD) berbasis learning cycle 7E materi sistem sirkulasi pada manusia untuk kelas XI SMA. Jurnal Pembelajaran Biologi: Kajian Biologi Dan Pembelajarannya.

Kusmanto, H., & Marliyana, I. (2014). Pengaruh pemahaman matematika terhadap kemampuan koneksi matematika siswa kelas VII semester genap SMP negeri 2 kasokandel kabupaten majalengka. Eduma : Mathematics Education Learning and Teaching. https://doi.org/10.24235/eduma.v3i2.56

Laelasari, L., Subroto, T., & Karimah, N. I. (2014). Penerapan model pembelajaran learning cycle 7E dalam kemampuan representasi matematis mahasiswa. Euclid. https://doi.org/10.33603/e.v1i2.347

Meylinda, D., & Surya, E. (2017). Kemampuan koneksi dalam pembelajaran matematika di sekolah. Jurnal Pendidikan Matematika.

Muchlis, A., Komara, E. S., Kartiwi, W., Nurhayati, N., Hendriana, H., & Hidayat, W. (2018). Meningkatkan koneksi matematis siswa SMP melalui pendekatan open-ended dengan setting kooperatif tipe NHT. KALAMATIKA Jurnal Pendidikan Matematika. https://doi.org/10.22236/kalamatika.vol3no1.2018pp81-92

Permendikbud. (2014). Peraturan mentri pendidikan dan kebudayaan RI Nomor 58 tahun 2014 tentang kurikulum 2013 SMP.

Permendikbud. (2016). Peraturan mentri pendidikan dan kebudayaan RI nomor 22 tahun 2016 tentang standar proses pendidikan dasar dan menengah.

Rawa, N., Sutawidjaja, A., & Sudirman, S. (2016). Pengembangan perangkat pembelajaran berbasis model learning cycle 7E pada materi trigonometri untuk meningkatkan kemampuan koneksi matematis siswa. Jurnal Pendidikan - Teori, Penelitian, Dan Pengembangan.

Riduwan. (2013). Belajar mudah penelitian untuk guru karyawan dan peneliti pemula. In Belajar Mudah Penelitian Untuk Guru Karyawan dan Peneliti Pemula.

Romli, M. (2016). Profil koneksi matematis siswa perempuan SMA dengan kemampuan matematika tinggi dalam menyelesaikan masalah matematika. MUST: Journal of Mathematics Education, Science and Technology. https://doi.org/10.30651/must.v1i2.234

Rosliana, I. (2019). Pengembangan LKPD matematika dengan model learning cycle 7E berbantuan mind mapping. Jurnal Pengembangan Pembelajaran Matematika (JPPM).

Sholekah, L. M., Anggreini, D., & Waluyo, A. (2017). Analisis kesulitan siswa dalam menyelesaikan soal matematika ditinjau dari koneksi matematis materi limit fungsi. WACANA AKADEMIKA: Majalah Ilmiah Kependidikan. https://doi.org/10.30738/wa.v1i2.1413

Sudjiono, A. (2011). Pengantar evaluasi pendidikan. In Pengantar Evaluasi Pendidikan. Raja Grafindo Persada.

Sugiyono. (2014). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D. In METODE PENELITIAN ILMIAH.

Sujudi, M. S., Idris, T., Suryanti, & Handayani, P. H. (2020). Profil kemampuan literasi sains siswa SMP islam as-shofa kota pekanbaru berdasarkan PISA. 3, 58–69.




DOI: http://dx.doi.org/10.24042/djm.v4i1.7348

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Desimal: Jurnal Matematika

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

  Creative Commons License
Desimal: Jurnal Matematika is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.