Students' mathematical communication skills by applying the round club type of cooperative learning model in terms of linguistic intelligence

Dira Utami Mulia, Ruhban Masykur, Rany Widyastuti

Abstract


The purpose of this research is to determine the effect of the Round Club Type of Cooperative Learning model on mathematical communication skills in terms of linguistic intelligence. This research is a type of Quasy Experimental Design research with a  factorial research design. The population in this research were all 7th grade students of SMP Karya Bhakti Panaragan Tulang Bawang Barat. The sampling technique used is the Cluster Random Sampling technique with The Operation of Algebraic Form material. The sample consisted of two classes, namely the experimental class and the control class. Techniques in data collection used were mathematical communication skills tests and student linguistic intelligence questionnaires. The analytical technique used in this research is a two-way analysis of variance with unequal cells. Based on theoretical studies and calculations, it can be concluded that: there is an effect on students who use the Round Club type of cooperative learning model on mathematical communication skills, there is an influence of linguistic intelligence on mathematical communication skills, and there is no interaction between the Round Club type of Cooperative learning model and linguistic intelligence on mathematical communication skills.


Keywords


Mathematical Communication, Round Club, Linguistic Intelligence

Full Text:

PDF

References


A.N, S., Bayu, Rani, & Meidawati. (2019). Persepsi siswa dalam studi pengaruh daring learning terhadap minat belajar IPA. Jurnal Pendidikan Islam Dan Multikulturalisme, 1(2), 30–38.

Anwar, M. K. (2017). Pembelajaran mendalam untuk membentuk karakter siswa sebagai pembelajar. Tadris: Jurnal Keguruan Dan Ilmu Tarbiyah, 2(2), 97. https://doi.org/10.24042/tadris.v2i2.1559

Ariawan, R., & Nufus, H. (2017). Hubungan kemampuan pemecahan masalah matematis dengan kemampuan komunikasi matematis siswa. Theorems (The Original Research of Mathematics), 1(2), 82–91.

Dewi, E. K., & Yulia, P. (2018). Efektivitas penerapan model pembelajaran TAI dan PBI terhadap hasil belajar matematika siswa kelas VIII. PYTHAGORAS: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 7(2), 42–48. https://doi.org/10.33373/pythagoras.v7i2.1318

Feriyanti, L., & Kuswono. (2018). Pengaruh model pembelajaran cooperative learning tipe round club (keliling kelompok) terhadap kemampuan menganalisis materi sejarah. Jurnal Swarnadwipa, 2(1), 27–46.

Fitri, R., & Oktri Yani. (2017). Penerapan model pembelajaran round club terhadap kemampuan komunikasi matematis siswa. Mathematics Education and Science, 2(2), 52–58.

Fitriani, U., Aunurrohman, A., & Cahyono, B. (2018). Pengaruh kecerdasan linguistik terhadap kemampuan koneksi matematis dalam menyelesaikan masalah open ended materi. Jurnal Phenomenon, 8(1), 101–113.

Hamalik, O. (2017). Kurikulum dan pembelajaran. Bumi Aksara.

Iryanti, E. (2019). Upaya meningkatkan hasil belajar PKn melalui model pembelajaran kooperatif tipe round club peserta didik kelas IVA SD negeri 64/IV kota jambi. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 19(2), 264. https://doi.org/10.33087/jiubj.v19i2.644

Isrok’atun, & Rosmala, A. (2018). Model-model pembelajaran matematika. Bumi Aksara.

Lutfiyah, F., & Wardani, D. K. (2019). Relevansi teori multiple intelligences dengan pendidikan agama islam menurut zakiah daradjat di ra “terpadu” pojok klitih. JoEMS (Journal of Education and Management …, 2(6), 49–52.

Maulidina, S., & Bhakti, Y. B. (2020). Pengaruh media pembelajaran online dalam pemahaman dan minat belajar siswa pada konsep pelajaran fisika. ORBITA: Jurnal Kajian, Inovasi Dan Aplikasi Pendidikan Fisika, 6(2), 248. https://doi.org/10.31764/orbita.v6i2.2592

Mufidah, S. N. A., & Mukhlisin. (2020). Pembentukan kecerdasan linguistik dan keterampilan membaca alquran siswa madrasah tsanawiyah. Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 59–78.

Musfiroh, T. (2018). Pengembangan kecerdasan majemuk. CV. Beringin Indah.

Mutmainah, N. L., Gembong, S., & Apriandi, D. (2016). Profil komunikasi matematis siswa sekolah menengah pertama dalam memecahkan masalah matematika ditinjau dari kecerdasan linguistik. Jurnal LPPM, 4(3), 129–139.

Nganus, R., Asrawati, N., & Ramadhana, R. (2021). Efektivitas model pembelajaran round club dengan pendekatan saintifik pada pembelajaran matematika siswa kelas X SMKN 8 makassar. Journal Pendidikan Matematika, 1(1), 49–62.

Novalia, & Syazali, M. (2014). Olah data penelitian pendidikan. Anugrah Utama Raharja (AURA).

Novela, M., Bahar, A., & Amir, H. (2017). Perbandingan hasil belajar siswa dengan metode index card match dan bamboo dancing. Alotrop, 1(2), 123–126.

Pujianto, E., & Masrukan. (2016). Analisis kemampuan komunikasi matematis model round club dengan self assesment bernuansa etnomatematika berdasarkan gaya kognitif. Unnes Journal of Mathematics Education Research, 5(1), 81–89.

Purnama, I. L., & Afriansyah, E. A. (2016). Melalui model pembelajaran kooperatif tipe complete sentence dan team quiz imas layung purnama dan ekasatya aldila afriansyah STKIP garut. Jurnal Pendidikan Matematika, 10(1).

Purwati, R. (2020). Potensi pengembangan komunikasi matematis siswa sekolah dasar melalui pendekatan realistic mathematic education. Edubase: Journal of Basic Education, 1(2), 1–12.

Rachman, A., Prasetyo, B. E., Arief, R., & Ferdiansyah, M. A. (2019). Pengembangan aplikasi game pembelajaran matematika “ momon math run ” berbasis desktop menggunakan model waterfall. Seminar Nasional Sains Dan Teknologi Terapan VII 2019, 433–438.

Robiana, A., & Handoko, H. (2020). Pengaruh penerapan media unomath untuk meningkatkan kemampuan komunikasi matematis dan kemandirian belajar siswa. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(3), 521–532.

Sabeth, N. (2013). Pengaruh penerapan model pembelajaran kooperatif belajar matematika siswa sekolah menengah pertama negeri 4 minas kecamatan minas kabupaten siak. Universitas Islam Negeri Sultan Syarief Kasim Riau.

Sari, D. L. K., & Mintohari. (2018). Pengaruh media scrapbook terhadap hasil belajar IPA materi sumber energi siswa kelas IV SDN lidah kulon IV surabaya. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(5), 693–702.

Setyowati, E., Kristin, F., & Anugraheni, I. (2018). Penggunaan model pembelajaran discovery learning untuk meningkatkan kreativitas dan hasil belajar siswa kelas 5 SD negeri mangunsari 07. Justek : Jurnal Sains Dan Teknologi, 1(1), 76. https://doi.org/10.31764/justek.v1i1.408

Suparman, T., & Zanthy, L. S. (2019). Analisis kemampuan beripikir kreatif matematis siswa SMP. Jurnal On Education, 1(2), 503–508.

Swasti, N. M., Candiasa, I. M., & Warpala, W. S. (2013). Pengaruh model pembelajaran kontekstual dan kecerdasan linguistik terhadap keterampilan menulis dalam bahasa inggris bagi siswa kelas X di SMK negeri 1 abang. Jurnal Teknologi Pembelajaran Indonesia, 3(1).

Wahyuni, W. (2019). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe round club dalam meningkatkan motivasi dan hasil belajar PAI. TARBAWI : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 4(1), 20–37. https://doi.org/10.26618/jtw.v4i01.2129

Widyastuti, R. (2015). Proses berpikir siswa dalam menyelesaikan masalah matematika berdasarkan teori polya ditinjau dari adversity quotient tipe climber. Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 183–194. https://doi.org/10.24042/ajpm.v6i2.48

Wijaya, D. A. (2019). Kemampuan pemahaman matematis siswa menggunakan model pembelajaran diskursus multi represntasi (DMR) pada materi trapesium. Seminar Nasional Matematika Dan Sains, September, 48–52.

Winarko, E. (2017). Pembelajaran matematika berbasis TIK untuk meningkatkan literasi matematika: Peluang dan tantangan. Seminar Nasional Matematika Universitas Negeri Yogyakarta, 1–6.

Zagoto, M. M., & Dakhi, O. (2018). Pengembangan perangkat pembelajaran matematika peminatan berbasis pendekatan saintifik untuk siswa kelas XI sekolah menengah atas. Jurnal Review …, 1(1), 157–170.




DOI: http://dx.doi.org/10.24042/djm.v4i1.8514

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Desimal: Jurnal Matematika

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

  Creative Commons License
Desimal: Jurnal Matematika is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.