EKSISTENSI PENDIDIKAN ISLAM DALAM UPAYA PENURUNAN TINGKAT KRIMINALITAS PADA DAERAH RAWAN KRIMINAL DI LAMPUNG TIMUR

Uswatun Hasanah, Dewi Masitoh, Uswatun Khasanah, Muhammad Akmansyah

Abstract


East Lampung as one of the crime-prone areas has shown a very rapid decline in crime rates in the last three years, followed by an increase in community enthusiasm and participation in Islamic education. This study aims to determine the extent of Islamic education in reducing crime rates in crime-prone areas in East Lampung. The research method used is descriptive qualitative with a case study approach by selecting the four most crime-prone areas in East Lampung. The sources of data of this research are several religious counselors, local religious leaders, and the surrounding community by selecting samples by purposively using the interview as the main instrument, observation and documentation as secondary intrument. The results of the study found out that East Lampung experienced a drastic reduction in the crime rate due to the development of Islamic informal education, namely Majlis Taklim, Qur’anic schools, Madrasah Diniyah and Islamic Boarding Schools that encourage the drastic changes in attitudes and behavior to be more religious and better. Besides, that able to strengthen community relations and can be a medium for various conflict resolutions between residents so that crime rates can be optimally reduced and the quality of social life in the community can be continually optimized.

Keywords: Islamic Education, Criminalism, Crime-Prone Areas


References


Arianto, Febri, “Tingkat Kriminalitas di Lampung Timur.” Lampung Pro. 2020.

Badriah, Ai. “Bimbingan Islam melalui Living Values Education Untuk Meningkatkan Sikap Toleransi.” Jurnal Al Isyraq, Vol. 2, No. 2. 2019.

Chandra, Pasmah, “Peran Pondok Pesantren dalam Membentuk Karakter Bangsa Santri di Era Disrupsi.” Belajea: Jurnal Pendidikan Islam, Vol. 5, No. 3. 2020.

Dachlan, Muhammad, “Membangun Harmoni melalui Penyuluh Agama.” Mimikri, Vol. 3, No. 1. 2017.

Fadillah, Nur, and Salmiati, “Efektifitas Taman Pendidikan Al Qur’an dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca dan Menulis Al Qur’an Pada Anak.” Al Athfal, Vol. 2, No. 2. 2020.

Indrajaya, Pajar Hatma, “Revitalisasi Peran Penyuluh Agama dalam Fungsinya Sebagai Konselor dan Pendamping Masyarakat.” Konseling Religi, Vol. 8, No. 2. 2017.

Ismail, “Madrasah Diniyah dalam Multi Perspektif.” Kabilah, Vol. 2, No. 2. 2017.

Lukman, Saeful, Yusuf Zaenal Abidin, and Asep Shodiqin, “Peranan Majelis Taklim dalam Meningkatkan Pemahaman Keagamaan Masyarakat.” Tabligh: Jurnal Komunikasi dan Penyiaran Islam, Vol. 4, No. 1. 2019.

Mariam, “Pemberdayaan Masyarakat Berbasis Majlis Taklim: Penguatan dan Peranannya dalam Membentuk Kepribadian Muslimah.” Lembaran Masyarakat, Vol. 5, No. 1 2019: 141–55.

Moleong, Lexy. Metodoligi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosda Karya, 2013.

Muhria, Lanlan, “Peran Madrasah Diniyah Takmiliyah dalam Pembentukan Mental Anak yang Berakhlakul Karimah.” Jendela Bunda, Vol. 8, No. 1. 2020.

Mujahidin, “Urgensi Majelis Taklim Sebagai Lembaga Dakwah di Masyarakat.” Jurnal Alhadharah, Vol. 17, No. 33. 2018.

Mukzizatin, Siti, “Kompetensi Penyuluh Agama Islam dalam Memelihara Harmoni Kerukunan Umat Beragama di Jakarta Selatan.” Jurnal Andragogi, Vol. 8, No. 1. 2020.

Musliamin. “Peranan Penyuluh Agama dalam Meningkatkan Pemahaman Keagamaan Bagi Masyarakat Kecamatan Tanete Riattang Timur Kabupaten Bone.” Jurnal Al Din, Vol. 5, No. 2. 2020.

Prasanti, Ditha, and Dinda Rakhma Fitrianti. “Pembentukan Karakter Anak Usia Dini: Keluarga, Sekolah, dan Komunitas.” Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, Vol. 2, No. 1. 2018.

Putra, Yudha Manggala. “Empat Kabupaten di Lampung Rawan Kejahatan.” Republika, 2016.

Retnasari, Lisa, Suyitno, and Yayuk Hidayah. “Penguatan Peran Taman Pendidikan Alquran TPQ Sebagai Pendidikan Karakter Religius.” Jurnal Solma, Vol. 8, No. 1. 2019.

Rohman, Nur. “Pelaksanaan dan Pengawasan Pendidikan Islam dalam Pembinaan Perilaku Keagamaan: Studi Kasus di Daerah Rawan Konflik di Lampung Tengah.” Ijtimaiyya: Jurnal Pengembangan Masyarakat Islam, Vol. 11, No. 2. 2018. https://doi.org/10.24042/ijpmi.v11i2.3774.

Sudarsono, Nono, Yoga Handoko Agustin, and Ricky Pratama. “Pemetaan Daerah Rawan Kriminal Berbasis Web di Wilayah Hukum Pengadilan Negeri Tasikmalaya.” Prosiding Konferensi Nasional Sistem & Informatika, 2017.

Suyitno. “Peranan Taman Pendidikan Al Qur’an dalam Pendidikan Karakter.” Edukasi Edisi Khus 2018.

Syafe’i, Imam. “Pondok Pesantren: Lembaga Pendidikan Pembentukan Karakter.” At Tadzkiyah, Vol. 8, No. 1. 2017.

Syah, Hidayat. “Penelitian Deskriptif.” Int J Qual Health Care Metode Penelitian Bisnis. Edisi Terjemahan. Jakarta: Penerbit Erlangga, 2014.

Syahr, Zulfia Hanum Alfi. “Membentuk Madrasah Diniyah sebagai Alternatif Lembaga Pendidikan Elite Muslim bagi Masyarakat.” Intizar, Vol. 22, No. 2. 2016.

Syamsudin. “Pembinaan Agama Islam dalam Upaya Mencegah Kriminalitas di Desa Pandai.” Fitrah 10, No. 1. 2019.

Ulum, Miftachul. “Pembentukan Karakter Sisa melalui Pendidikan Berbasis Pesantren.” Evaluasi, Vol. 2, No. 2. 2018.

Unayah, Nunung, and Muslim Sabarisman. “Fenomena Kenakalan Remaja dan Kriminalitas.” Sosio Informa, Vol. 1, No. 2. 2015.

Zamzami, Akhmad Baktiyar. “Karakter Anak Usia Dini di Lingkungan Sekitar Pondok Pesantren.” Thufula, Vol. 4, No. 2. 2016


Full Text: PDF

DOI: 10.24042/ijpmi.v14i2.10268

Refbacks

  • There are currently no refbacks.