Politics of Anies Baswedan in the Presidential Candidate Video Bicara Gagasan: Study of Persuasive Messages

Hanifah Nurdin, Hasrat Efendi Samosir, Katimin .

Abstract


 

As the 2024 presidential election approaches, political campaigning is beginning in the Republic of Indonesia. One candidate who has not escaped the spotlight is Anies Rasyid Baswedan. In attracting sympathisers, Anies Rasyid Baswedan makes use of conventional and social media in campaigning. This study uses semiotic analysis to analyse the persuasive messages used by Anies in campaigning. In the Bacapres Bicara Gagasan event on the Narasinewsroom Youtube channel, Anies Rasyid Baswedan used persuasive messaging techniques. The message preparation techniques are fear appeal, emotional appeal, reward appeal, motivational appeal and humorous appeal. The research method used is qualitative text media analysis approach Charles Sanders Pierce. Where this method is known as the triadic method, representamen, object and interpretant. The results showed that Anies Baswedan at the Bacapres Bicara Gagasan event fulfilled the technique of preparing persuasive messages. The five message preparation techniques studied, Anies Rasyid Baswedan used all techniques in delivering messages in front of the audience. In addition, Anies Baswedan provides hopes and promises in the form of justice for the condition of Indonesia today.

 

 

 

 

 


Keywords


Anies Baswedan; Bacapres Bicara Gagasan; Persuasive; Political campaign

References


Aisyah, I. (2019). Anime dan Gaya Hidup. Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah.

Alfiyani, N. (2018). Media Sosial Sebagai Strategi Komunikasi Politik. Potret Pemikiran, 22(1). https://doi.org/10.30984/pp.v22i1.762

Anwar, R. (2019). Mengkaji Efektivitas Kampanye Politik dalam Perspektif Public Relations. ETTISAL : Journal of Communication, 4(1), 67. https://doi.org/10.21111/ettisal.v4i1.3072

Ardial. (2014). Paradigma dan Model Penelitian Komunikasi. Bumi Aksara.

Azmi, F. A., Amiel, B. Y., Balqis, A., Nabila, I. M., & Arindah, F. (2022). Komunikasi Politik Anies Baswedan Dalam Membentuk Opini Publik Melalui Media Sosial Menjelang Pemilihan Presiden 2024. PARAPOLITIKA: Journal of Politics and Democracy Studies, 3(2), 121–141. https://doi.org/10.33822/jpds.v3i2.6189

Budiman, K. (2011). Semiotika Visual (Konsep, Isu dan Problem Ikonisitas). Jalasutra.

Cangara, H. (2014a). Komunikasi Politik (Konsep, Teori dan Strategi) (4th ed.). Rajawali Pers.

Cangara, H. (2014b). Pengantar Ilmu Komunikasi (ke-2). Rajawali Pers.

D Ruben, B., & P. Stewart, L. (2017). Komunikasi dan Perilaku Manusia (Ed. 1). Rajawali Pers.

Damayanti, N., & Hamzah, R. E. (2017). Strategi Kampanye Politik Pasangan Jokowi-Jk Pada Politik Pemilihan Presiden 2014. WACANA, Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 16(2), 279. https://doi.org/10.32509/wacana.v16i2.52

Fadel, A., & Mulia, U. B. (2023). TWITTER SEBAGAI CALON PRESIDEN PADA GENERASI Z. 8(2), 109–119.

Febri, R., Suryanef, S., Hasrul, H., & Irwan, I. (2022). Kampanye Politik Melalui Media Sosial oleh Kandidat Calon Kepala Daerah Kabupaten Pesisir Selatan pada Pilkada Tahun 2020. Journal of Civic Education, 5(2), 269–277. https://doi.org/10.24036/jce.v5i2.630

Fiske, J. (2014). Pengantar Ilmu Komunikasi (ke-3). Rajawali Pers.

Harahap, M. A. (2019). Resensi Buku: Konvergensi Media; Perbauran Ideologi, Politik, dan Etika Jurnalisme. Communication, 10(1), 116. https://doi.org/10.36080/comm.v10i1.881

Harruma, I., & Nada Nailufar, N. (2022). Kasus-Kasus Ketidakadilan di Indonesia. 24/03. https://nasional.kompas.com/read/2022/03/24/01300001/kasus-kasus-ketidakadilan-di-indonesia?page=all

Indra, D., Wahid, U., Magister, P., Komunikasi, I., & Budi, U. (2021). Tinjauan Literatur: Digital Komunikasi Politik Anies Baswedan. Jurnal Interaksi : Jurnal Ilmu Komunikasi, 5(2), 228–239. https://doi.org/10.30596/interaksi.v5i2.6198

Joseph A, D. (2011). Komunikasi Antarmanusia. Karisma Publishing Group.

M. Jamiluddin, R. (2005). Tipologi Pesan Persuasif. PT. Indeks.

Nurdin, H., & Kholil, S. (2023). Media Massa Serambi Indonesia: Antara Industri Dan Idealisme. Al-Hikmah Media Dakwah, Komunikasi, Sosial Dan Kebudayaan, 14(1), 37–49. https://doi.org/10.32505/hikmah.v14i1.6200

Putra, E. H. (2023). Tinggalkan AHY dan Gaet Cak Imin Bikin Elektabilitas Anies Baswedan Anjlok, Kritik Pedas SBY Manjur Artikel ini telah tayang di TribunJakarta.com dengan judul Tinggalkan AHY dan Gaet Cak Imin Bikin Elektabilitas Anies Baswedan Anjlok, Kritik Pedas SBY Man. 2 Oktober. https://jakarta.tribunnews.com/2023/10/02/tinggalkan-ahy-dan-gaet-cak-imin-bikin-elektabilitas-anies-baswedan-anjlok-kritik-pedas-sby-manjur#:~:text=TRIBUNJAKARTA.COM - Survei terbaru Lingkaran Survei Indonesia %28LSI%29,persen sejak dirinya memilih bersa

Ritonga, A. D. (2020). Mencermati Populisme Prabowo Sebagai Bentuk Gaya Diskursif Saat Kampanye Politik Pada Pemilihan Presiden 2019. Politeia: Jurnal Ilmu Politik, 12(1), 1–13. https://doi.org/10.32734/politeia.v12i1.3170

Sobur, A. (2004). Analisis Teks Media. Remaja Rosdakarya.

Vera, N. (2015). Semiotika dalam Riset Komunikasi. Ghalia Indonesia.

Wahid, U. (2016). Komunikasi Politik; Teori, Konsep dan Aplikasi pada Era Media Baru. Simbiosa Rekatama Media.

Wibowo, I. S. W. (2011). Semiotika Komunikasi. Mitra Wacana Media.




DOI: http://dx.doi.org/10.24042/komunika.v6i2.19234

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 KOMUNIKA

License URL: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0

Creative Commons License

Komunika is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International LicenseCopyright © Faculty of Da'wah and Communication Sciences, Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung. e-ISSN: 2615-5206