Analysis of Adolescent Developmental Task Mastery and Its Implications for Information Service Materials

Dewi Purnama Sari

Abstract


This study aims to describe the mastery of developmental tasks of MAN Curup students and their implications for the preparation of information service materials. The method used is quantitative with a population of 75 students from MAN Curup majoring in Social Sciences. The sampling technique used is saturated sampling. Data were collected by using a questionnaire using the Guttman scale and analyzed by descriptive analysis. The results showed that some of the tasks of adolescent development have been mastered and some have not been mastered by students. Some developmental tasks that have not been mastered are maturity in establishing relationships with peers, economic independence, choosing and planning careers and understanding and implementing value systems and ethics in behaviour. Some aspects of developmental tasks that have not been mastered by students must be prioritized to be used as a basic reference in program preparation and implementation of counselling guidance services including in compiling information service materials

Keywords


Developmental Task; Information Services; Teenager

Full Text:

PDF

References


Abdi, S., & Mafirja, S. (2019). Pelaksanaan Konseling Kelompok menggunakan Teknik Cognitive Restructuring untuk Meningkatkan Penyesuaian Diri Siswa SMA Dayah Inshafudin Banda Aceh. Bulletin of Counseling and Psychotherapy, 1(2), 46–52.

Afiat, Y., Fitriani, W., & Aisyah, T. F. (2021). Need Assesment sebagai Manifestasi Unjuk Kerja Konselor. Al-Tazkiah: Jurnal Bimbingan Dan Konseling Islam, 10(1), 1–20.

Albarello, F., Crocetti, E., & Rubini, M. (2018). I and us: A longitudinal study on the interplay of personal and social identity in adolescence. Journal of Youth and Adolescence, 47(4), 689–702.

Ali, M., & Asrori, M. (2014). Psikologi Remaja. Bumi Aksara.

Amini, N., & Naimah, N. (2020). Faktor hereditas dalam mempengaruhi perkembangan intelegensi anak usia dini. Jurnal Buah Hati, 7(2), 108–124.

Andriyani, J. (2020). Peran lingkungan keluarga dalam mengatasi kenakalan remaja. At-Taujih: Bimbingan Dan Konseling Islam, 3(1), 86–98.

Apriani, M. (2019). Pengaruh dukungan sosial teman sebaya dan regulasi diri terhadap penyesuaian diri santri. Jurnal Harkat: Media Komunikasi Gender, 11(2), 160–171.

Ardi, Z., Ibrahim, Y., & Said, A. (2012). Capaian Tugas Perkembangan Sosial Siswa dengan Kelompok Teman Sebaya dan Implikasinya terhadap Program Pelayanan Bimbingan dan Konseling. Konselor, 1(2), Article 2. https://doi.org/10.24036/0201212522-0-00

Aridhona, J. (2017). Hubungan antara kecerdasan spiritual dan kematangan emosi dengan penyesuaian diri remaja. Intuisi: Jurnal Psikologi Ilmiah, 9(3), 224–233.

Arifin, Z. (2020). Teori Perkembangan Sosial Anak dan Pengaruhnya Bagi Pendidikan. TADARUS, 9(1).

Bahri, S., Alam, A. A., & Supiati, S. (2017). Pengaruh Layanan Informasi Bidang Bimbingan Sosial Terhadap Perkembangan Perilaku Sosial Siswa. Jurnal Konseling Andi Matappa, 1(1), 30–38.

Batubara, J. R. (2016). Adolescent development (perkembangan remaja). Sari Pediatri, 12(1), 21–29.

Candrawati, D. (2019). Persepsi terhadap pola asuh demokratis dan konsep diri terhadap penyesuaian diri pada mahasiswa. Psikostudia: Jurnal Psikologi, 8(2), 99–107.

Damayanti, M., Anni, C. T., & Mugiarso, H. (2018). Layanan Informasi dengan Media Gambar untuk Meningkatkan Pemahaman Sex Edukation Siswa. Indonesian Journal of Guidance and Counseling: Theory and Application, 7(1), Article 1. https://doi.org/10.15294/ijgc.v7i1.17879

Damayanti, R. S., Sovitriana, R., Nilawati, E., & Widyayani, F. A. (2018). Konformitas Dan Kematangan Emosi Dengan Perilaku Agresi Siswa Smk Di Jakarta Timur. IKRA-ITH HUMANIORA: Jurnal Sosial Dan Humaniora, 2(3), 74–79.

Diananda, A. (2019). Psikologi remaja dan permasalahannya. ISTIGHNA: Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Islam, 1(1), 116–133.

Fadoli, R. S., Habibra, M., & Arpeni, D. (2020). Need Assessment Based on Digital Devices for Development of Guidelines and Counseling Programs In 4.0 Era. Proseding IAIN Batusangkar, 1(1), 205–212.

Fahrizal, M. A. (2020). Teori-teori Pendidikan dalam Aliran Klasik.

Farozin, M., Suwarjo, S., & Astuti, B. (2017). Identifikasi permasalahan perancangan program bimbingan dan konseling pada guru SMK di Kota Yogyakarta. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 10(1), 40–52.

Fataruba, D. (2017). Penerapan Layanan Informasi Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sekolah Menengah Atas. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Terapan, 1(1).

Fatchurahman, M. (2017). Konsep Dasar Evaluasi Program Bimbingan dan Konseling. Palangka Raya: Lembaga Literasi Dayak.

Fatmawaty, R. (2017). Memahami Psikologi Remaja. Reforma: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 6(2).

Fellasari, F., & Lestari, Y. I. (2017). Hubungan antara pola asuh orangtua dengan kematangan emosi remaja. Jurnal Psikologi, 12(2), 84–90.

Fhadila, K. D. (2017). Menyikapi perubahan perilaku remaja. JPGI (Jurnal Penelitian Guru Indonesia), 2(2), 16–23.

Firman, F. (2018). Efektivitas layanan penguasaan konten melalui bimbingan kelompok belajar dalam mengurangi perilaku menyontek siswa saat ujian.

Fitri, N. F., & Adelya, B. (2017). Kematangan emosi remaja dalam pengentasan masalah. JPGI (Jurnal Penelitian Guru Indonesia), 2(2), 30–39. https://doi.org/10.29210/02225jpgi0005

Fitriyanti, E., Solihatun, S., & Ardianti, T. (2020). Kontribusi Layanan Penguasaan Konten dalam Meningkatkan Sikap Empati Siswa. Consilium: Berkala Kajian Konseling Dan Ilmu Keagamaan, 6(2), 63–75.

Fuaddillah Putra., M. P. (2017). Ketercapaian Tugas-tugas Perkembangan Siswa Pondok Pesantren Dan Implikasinya Dalam Bimbingan dan Konseling. Jurnal Counseling Care, 1(1), 27–34. https://doi.org/10.22202/jcc.2017.v1i1.1990

Hafiza, S., & Mawarpury, M. (2018). Pemaknaan Kebahagiaan oleh Remaja Broken Home. Psympathic: Jurnal Ilmiah Psikologi, 5(1), 59–66.

Hasibuan, M. F. (2018). Efektivitas Layanan Informasi Dengan Menggunakan Pendekatan Contextual Teaching And Learning Dalam Mengurangi Sikap Siswa Terhadap Gaya Hidup Hedonisme. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Ar-Rahman, 4(1), 1–10.

Havighurst, R. J. (1953). Human development and education (pp. ix, 338). Longmans, Green.

Hidayati, A. (2018, October 10). Layanan informasi belajar berbasis multimedia. 1st ASEAN School Counselor Conference on Innovation and Creativity in Counseling. 1st ASEAN School Counselor Conference on Innovation and Creativity in Counseling. https://www.gci.or.id/proceedings/view_article/174/3/ascc-2017

Hunt, J. M., Langowitz, N., Rollag, K., & Hebert-Maccaro, K. (2017). Helping students make progress in their careers: An attribute analysis of effective vs ineffective student development plans. The International Journal of Management Education, 15(3), 397–408. https://doi.org/10.1016/j.ijme.2017.03.017

Hurlock, E. B. (2016). Psikologi Perkembangan, Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan. Erlangga.

Hurrelmann, K., & Quenzel, G. (2018). Developmental Tasks in Adolescence. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429452055

Istirahayu, I., & Mayasari, D. (2019). Identifikasi tingkat perkembangan remaja siswa SMA di kota Singkawang pada aspek landasan hidup religius [Preprint]. INA-Rxiv. https://doi.org/10.31227/osf.io/zekac

Jackson, S., & Goossens, L. (2020). Handbook of adolescent development.

Jannah, M. (2017). Remaja dan tugas-tugas perkembangannya dalam Islam. Psikoislamedia: Jurnal Psikologi, 1(1).

Karlina, L. (2020). Fenomena terjadinya Kenakalan Remaja. Jurnal Edukasi Nonformal, 1(2), 147–158.

Katharina, T., & Yuliana, Y. (2018). Pengaruh Penyuluhan Kesehatan Reproduksi melalui Audio Visual dengan Hasil Pengetahuan Setelah Penyuluhan pada Remaja SMA Negeri 2 Pontianak Tahun 2017. Jurnal Kebidanan, 8(1), 265367.

Khasanah, S. M. R., & Mamnuah, M. (2021). Tingkat Stres Berhubungan dengan Pencapaian Tugas Perkembangan pada Remaja. Jurnal Ilmu Keperawatan Jiwa, 4(1), 107–116. https://doi.org/10.32584/jikj.v4i1.726

Kristina, A. Y., Eva, N., & Bisri, M. (2019). Pengaruh Kematangan Emosi Terhadap Penyesuaian Sosial Pada Mahasiswa Baru Politeknik Negeri Malang. Jurnal Sains Psikologi, 8(1), 187–192.

Kusuma, R. S. (2017). Komunikasi antar pribadi sebagai solusi konflik pada hubungan remaja dan orang tua di SMK Batik 2 Surakarta. Warta LPM, 20(1), 49–54.

Latifah, U. (2017). Aspek perkembangan pada anak Sekolah Dasar: Masalah dan perkembangannya. Academica: Journal of Multidisciplinary Studies, 1(2), 185–196.

Lestari, I. (2017). Meningkatkan Kematangan Karir Remaja melalui Bimbingan Karir Berbasis Life Skills. 3(1), 11.

Luin, A. T., Lian, B. S., & Paulus, R. W. (2019). Teori Nativisme Terhadap Pola Asuh Orang Tua Dan Perkembangan Anak.

Maghfur, S. (2018). Bimbingan Kelompok Berbasis Islam untuk Meningkatkan Penyesuaian Diri Santri Pondok Pesantren Al Ishlah Darussalam Semarang. KOMUNIKA: Jurnal Dakwah Dan Komunikasi, 12(1), 85–104.

Mariana, D. (2016). Membentuk Karakter Cerdas Melalui Bimbingan Dan Konseling Perkembangan Untuk Menghadapi MEA. JBKI (Jurnal Bimbingan Konseling Indonesia), 1(1), 14. https://doi.org/10.26737/jbki.v1i1.101

Marwoko, G. (2019). Psikologi Perkembangan Masa Remaja. Tasyri: Jurnal Tarbiyah-Syariah-Islamiyah, 26(1), 60–75.

Masten, A. S., & Barnes, A. J. (2018). Resilience in children: Developmental perspectives. Children, 5(7), 98.

Mataputun, Y., & Saud, H. (2020). Analisis komunikasi interpersonal dan penyesuaian diri remaja. Jurnal Konseling dan Pendidikan, 8(1), 32–37. https://doi.org/10.29210/140800

Maulida, N. (2017). Pengaruh Layanan Informasi tentang Tugas Perkembangan Remaja terhadap Pemahaman Tugas-tugas Perkembangan di SMA. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 6(10). https://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/22251

Miyanti, M. A., & Ismiradewi, I. (2020). Hubungan Kematangan Emosi dengan Penyesuaian Diri pada Siswa. Prosiding Seminar Nasional Magister Psikologi Universitas Ahmad Dahlan, 1, 33–42.

Mubarak, A. Z. (2017). Perkembangan Jiwa Agama. ITTIHAD, 12(22), 91–106.

Mustikasari, S., & Effendy, H. V. (2020). Hubungan Lingkungan Sekolah dengan Penyimpangan Perilaku pada Remaja Awal Usia 13-14 Tahun di SMPN Mojoanyar. Journals of Ners Community, 11(1), 52–60.

Mustofa, A. (2017). Mekanisme Koping pada Remaja. Journal of Holistic and Traditional Medicine, 2(02), 156–160.

Muttaqin, R., Wagimin, W., & Tadjri, I. (2017). Keefektifan Layanan Informasi Karier Berbantuan Video Interaktif dan Live Modeling untuk Meningkatkan Pemahaman Karier Siswa SMP. Jurnal Bimbingan Konseling, 6(2), 174–179. https://doi.org/10.15294/jubk.v6i2.21794

Muyana, S. (2017). Context Input Process Product (CIPP): Model Evaluasi Layanan Informasi. Prosiding Seminar Bimbingan Dan Konseling, 1(1), 342–347.

Nazir. (2015). Metode Penelitian. Ghalia Indonesia.

Nessi Meilan, S. S. T., Maryanah, A. M., & Willa Follona, S. S. T. (2019). Kesehatan Reproduksi Remaja: Implementasi PKPR dalam Teman Sebaya. Wineka Media.

Netrawati, N., Khairani, K., & Karneli, Y. (2018). Upaya Guru BK untuk Mengentaskan Masalah-Masalah Perkembangan Remaja dengan Pendekatan Konseling Analisis Transaksional. Islamic Counseling : Jurnal Bimbingan dan Konseling Islam, 2(1), 79–90. https://doi.org/10.29240/jbk.v2i1.463

Noor, M. U. (2019). Aplikasi Layanan Informasi Berbasis Internet untuk Menumbuhkan Inklusi Sosial di Perpustakaan Daerah. JIPI (Jurnal Ilmu Perpustakaan dan Informasi), 4(1), 84–95. https://doi.org/10.30829/jipi.v4i1.4122

Nurhaliza, D., Zaini, A., & Dianto, M. (2021). Profil Perkembangan Kognitif Peserta Didik di Kelas VII MTs. Subulussalam Sayur Maincat Kecamatan Kotanopan Kabupaten Mandailing Natal Sumatera Utara. Mudabbir (Journal Research And Education Studies), 1(1), 51–60.

Octavia, S. A. (2020). Motivasi belajar dalam perkembangan remaja. Deepublish.

Pratiwi, I., Astuti, I., & Yuline, Y. (2018). Layanan Informasi oleh Guru Pembimbing Tentang Tugas Perkembangan Remaja Siswa Kelas X SMA Negeri 9 Pontianak. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 7(7). https://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/26881

Pratiwi, W. R., Hamdiyah, H., & Asnuddin, A. (2020). Deteksi Dini Masalah Kesehatan Reproduksi Melalui Pos Kesehatan Remaja. Jurnal Inovasi Hasil Pengabdian Masyarakat (JIPEMAS), 3(1), 87–94.

Putri, S. R. (2017). Pengaruh Konseling Kelompok terhadap Penurunan Masalah Diri Pribadi Siswa SMA Negeri 6 Padang. Jurnal Penelitian Bimbingan Dan Konseling, 2(1).

Rambe, S. A., Mudjiran, M., & Marjohan, M. (2017). Pengembangan Modul Layanan Informasi untuk Mengembangkan Kontrol Diri dalam Penggunaan Smartphone. Konselor, 6(4), 132–137. https://doi.org/10.24036/02017648051-0-00

Ridwan. (2017). Dasar-dasar Statistik. Alfabeta.

Romi, F. T., Neviyarni, & Firman. (2018). Layanan Informasi dalam Peningkatan Keterampilan Belajar Mahasiswa STKIP PGRI Sumatera Barat. https://jurnal.untirta.ac.id/index.php/JPBK/article/view/3937

Rosmawati, R. (2018). Perkembangan Peserta Didik (Psikologi Perkembangan Remaja). wahyu sari yeni.

Safitri, D. (2018). Identifikasi Faktor yang Mempengaruhi Penyesuaian Diri Siswa yang Memiliki Prestasi Belajar Rendah di Kelas VII SMP Negeri 8 Kota Jambi. Penyesuaian Dri.

Safitri, N. E., & Putranti, D. (2017). Assessment Kebutuhan Pedoman Penyusunan Program Bimbingan dan Konseling Komprehensif pada Guru Bimbingan dan Konseling Tingkat SMK di Kota Yogyakarta. G-Couns: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 1(2).

Saputro, K. Z. (2018). Memahami ciri dan tugas perkembangan masa remaja. Aplikasia: Jurnal Aplikasi Ilmu-Ilmu Agama, 17(1), 25–32.

Saputro, Y. A., & Sugiarti, R. (2021). Pengaruh Dukungan Sosial Teman Sebaya dan Konsep Diri terhadap Penyesuaian Diri pada Siswa SMA Kelas X. Philanthropy: Journal of Psychology, 5(1), 59–72.

Sari, R. A. (2021). Pendekatan Dan Model Pelayanan BK Pola 17 Plus Jenis Pelayanan BK. OSF Preprints. https://doi.org/10.31219/osf.io/z2sjg

Sari, S. Y. (2017). Tinjauan Perkembangan Psikologi Manusia pada Usia Kanak-Kanak dan Remaja. Primary Education Journal (PEJ), 1(1), 46–50.

Sartika, M., & Yandri, H. (2019). Pengaruh layanan bimbingan kelompok terhadap konformitas teman sebaya. Indonesian Journal of Counseling and Development, 1(1), 9–17.

Sebayang, W., Gultom, D. Y., & Sidabutar, E. R. (2018). Perilaku seksual remaja. Deepublish.

Setyowati, W. (2018). Studi Pencapaian Tugas Perkembangan Remaja pada Siswa-siswi SMAN 1 Porong. Hospital Majapahit (Jurnal Ilmiah Kesehatan Politeknik Kesehatan Majapahit Mojokerto), 10(1).

Sholichah, A. S. (2018). Teori-teori pendidikan dalam Al-Qur’an. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 7(01), 23–46.

Sugiono. (2019). Metode penelitian pendidikan: Pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R & D,. Alfabeta.

Sumitri, F., Rohiat, R., & Zakaria, Z. (2017). Pengelolaan Program Bimbingan dan Konseling di Sekolah Menengah Atas. Manajer Pendidikan, 11(6).

Sutarto, S. (2019). Lingkungan Pendidikan Dalam Perspektif Al Qur’an Dan Implikasinya Terhadap Pertumbuhan Dan Perkembangan Anak. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 8(02), 287–308.

Syaifullah, B. H., & Purwoko, B. (2019). Pengembangan Aplikasi Need Assessment Siswa untuk Penyusunan Progam BK di SMP. Jurnal BK UNESA, 10(3).

Tumanggor, H. R., Sunawan, S., & Purwanto, E. (2019). Keefektifan Layanan Informasi Karir Berbantuan Website untuk Meningkatkan Perencanaan Karir Siswa SMA Di Kota Tarakan. Jurnal Bimbingan dan Konseling Ar-Rahman, 4(1), 11–17. https://doi.org/10.31602/jbkr.v4i1.1348

Wahidin, U. (2017). Pendidikan Karakter Bagi Remaja. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 2(03).

Yasipin, Y., Rianti, S. A., & Hidaya, N. (2020). Peran Agama dalam Membentuk Kesehatan Mental Remaja. Manthiq, 5(1), 25–31. https://doi.org/10.29300/mtq.v5i1.3240

Zaini, A., Dianto, M., & Mulyani, R. R. (2020). Pentingnya Penggunaan Media Bimbingan dan Konseling dalam Layanan Informasi. Prosiding Seminar Nasional Bimbingan Dan Konseling Universitas Negeri Malang, 0(0), 126–131.

Zakiyah, E. Z., Fedryansyah, M., & Gutama, A. S. (2018). Dampak bullying pada tugas perkembangan remaja korban bullying. Focus: Jurnal Pekerjaan Sosial, 1(3), 265–279.

Zonya, O. L., & Sano, A. (2019). Differences in The Emotional Regulation of Male and Female Students. Jurnal Neo Konseling, 1(3), Article 3. https://doi.org/10.24036/00128kons2019




DOI: http://dx.doi.org/10.24042/kons.v8i2.9452

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2021 Dewi Purnama Sari

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

live draw sgp