Model Fraction Circle untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Peserta Didik dalam Penjumlahan Pecahan

Hafiza Al Ziqro Tamrin, Netriwati Netriwati, Suherman Suherman

Abstract


The purpose of this study is to determine the improvement of understanding the concept of learners in the fractional addition of learning by using fraction circle model. The hypothesis proposed is the fraction circle model can improve understanding of the concept of students of class V SD Muhammadiyah 3 Bandar Lampung. This research is Quasi Eksperimen research. The sample used is 2 classes selected by class random technique, that is class V C as experiment class and class V B as control class. Data collection techniques used are the ability to understand conceptual test. The normality test used is the liliefors test to determine whether the samples taken are normal distributed or not and the homogeneity test used in this study is a two-variance similarity test by comparing the largest variance with the smallest variance. Analytical technique used in this research is gain test to see improvement of concept comprehension ability and t-test to see the effect of fraction circle model implementation. The conclusion in this research is fraction circle model can increase understanding of learners concept in fractional learning.


Keywords


Fraction Circle; Fraction; Understanding of concepts

Full Text:

PDF

References


Afrilianto, M. (2012). Peningkatan Pemahaman Konsep dan Kompetensi Strategis Matematis Siswa SMP dengan Pendekatan Metaphorical Thinking. Jurnal Ilmiah Program Studi Matematika STKIP Siliwangi, Vol 1 No 2.

Ahmadi, A & Uhbiyati, N. (2015). Ilmu Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Departemen Pendidikan Nasional. (202). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Fajri & Senja. (2010). Pengertian Pemahaman. (Online),

http://ian43.wordpress.com/2010/12/17/pengertian-pemahaman/,di unduh pada tanggal 25 Juli 2016 pukul 19.37 WIB.

Fatqurhohman. Pemahaman Konsep Matematika Siswa Dalam Menyelesaikan Masalah Bangun Datar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Vol 4 No 2.

Hamidah, K., & Suherman, S. (2016). Proses Berpikir Matematis Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Matematika di tinjau dari Tipe Kepribadian Keirsey. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 231–248.

Netriwati, (2016). Analisis Kesulitan Mahasiswa tentang Pembelajaran Pecahan pada Kitab Faroid. Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika, 21-28.

Suherman, S. (2015). KREATIVITAS SISWA DALAM MEMECAHKAN MASALAH MATEMATIKA MATERI POLA BILANGAN DENGAN PENDEKATAN MATEMATIKA REALISTIK (PMR). Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 81–90.

Sutigno, B. J., & Gasto, D. (2007). Gemar Belajar Matematika. Semarang: Aneka Ilmu.

Sugiyono, (2012) Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Wahyuni, R. S., Darmawijoyo & Hartono, Y. (2014). Model Fraction Circle untuk Mendorong Pemahaman Konsep Siswa dalam Pembelajaran Penjumlahan Pecahan. Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains, Tahun II No 1.

Yusnita, I., Masykur, R., & Suherman, S. (2016). Modifikasi Model Pembelajaran Gerlach dan Ely Melalui Integrasi Nilai-Nilai Keislaman Sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Representasi Matematis. Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 29–38. https://doi.org/10.24042/ajpm.v7i1.29

Zulkarnain, I & Sari, N. A. (2014). Model Penemuan Terbimbing Dengan Teknik Mind Mapping Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matemtis Siswa SMP. EDU-MAT Jurnal Pendidikan Matematika, Vol. 2 No. 3


Refbacks

  • There are currently no refbacks.