Pengembangan Audio Visual Berbasis Macromedia Flash pada Materi Dimensi Tiga

Leni Trisnawati, Abi Fadila, Farida Farida

Abstract


The purpose of this study is to produce a product in the form of audio-visual learning media based on macromedia flash to determine the feasibility of audio-visual media based on macromedia flash. This research method is 7 stages from 10 stages of Borg and Gall model which have been modified by Sugiyono covering Potency and Problem, Collecting Data, Product Design, Design Validation, Design Revision, Product Trial and Product Revision. This research produces an audio-visual media based on macromedia flash on three dimensional material that has been declared as feasible to be used as a medium of mathematics learning by material experts who ememperoleh average score 91% (Excellent) and media expert with average score 89% Very good). In the experiment students get an average score of 90% (very interesting) and teacher responses with a score of 91% (very good) So it can be concluded that the audio-visual media based on macromedia flash on three dimensional material worthy of use as a medium of learning mathematics


Keywords


Pengembangan media pembelajaran, Macromedia flash, Dimensi Tiga

Full Text:

PDF

References


Anggoro, B. S. (2016). Meningkatkan Kemampuan Generalisasi Matematis Melalui Discovery Learning dan Model Pembelajaran Peer Led Guided Inquiry. Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 11–20. https://doi.org/10.24042/ajpm.v7i1.23

Cahyono, A. E. Y. (2017). Pengembangan perangkat pembelajaran dengan model PBL berorientasi pada kemampuan berpikir kreatif dan inisiatif siswa. Pythagoras: Jurnal Pendidikan Matematika, 12(1), 1–11.

Irwandani, I. (2016). Potensi Media Sosial dalam Mempopulerkan Konten Sains Islam. Tadris: Jurnal Keguruan Dan Ilmu Tarbiyah, 1(2), 173–177.

Irwandani, I., & Juariyah, S. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Berupa Komik Fisika Berbantuan Sosial Media Instagram sebagai Alternatif Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 5(1), 33–42.

Musser, G. L., Peterson, B. E., & Burger, W. F. (2013). Mathematics for Elementary Teachers: A Contemporary Approach (10th ed.). Wiley.

Nugraha, A. (2015). Fenomena Meme Di Media Sosial (Studi Etnografi Virtual Posting Meme Pada Pengguna Media Sosial Instagram). Jurnal Sosioteknologi, 14(3), 237–245.

Purwanti, B. (2015). Pengembangan Media Video Pembelajaran Matematika dengan Model Assure. Jurnal Kebijakan Dan Pengembangan Pendidikan, 3(1).

Putra, R. W. Y., & Ruli, A. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Materi Trigonometri Berbantuan Software iMindMap pada Siswa SMA. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 39–47.

Putri, N. M. L. K., Parmiti, D. D. P., & Dr. I Komang Sudarma, S. P. (2017). Pengembangan Video Pembelajaran Dengan Bahasa Isyarat Berbasis Pendidikan Karakter Pada Siswa Kelas V Di SDL-B Negeri 1 Buleleng Tahun Pelajaran 2017/2018. Jurnal EDUTECH Undiksha, 8(2).

Rahmadi, F. (2015). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Pemecahan Masalah Berorientasi pada Kemampuan Penalaran dan Komunikasi Matematika. Pythagoras: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(2), 137–145. https://doi.org/10.21831/pg.v10i2.9133

Sari, A. U., Farida, & Putra, F. G. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbantuan Web Dengan Pendekatanangun Ruang Sisi Datar. Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika 2017, 209–214.

Sari, W. R. (2016). Pengembangan perangkat pembelajaran bangun ruang di SMP dengan pendekatan pendidikan matematika realistik. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 3(1), 109–121.

Sugiyono, M. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Kombinasi. Bandung: Alfabeta.

Syukrul Hamdi, A. M. A. (2014). Pengaruh Motivasi, Self-Efficacy Dan Latar Belakang Pendidikan Terhadap Prestasi Matematika Mahasiswa Pgsd Stkip-H Dan Pgmi Iaih. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 1(1), 77–87.

Widyawati, S. (2017). Pengaruh Kemampuan Koneksi Matematis Siswa Terhadap Prestasi Belajar Matematika Ditinjau Dari Gaya Belajar Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar Siswa Kelas IX SMP Di Kota Metro. Iqra’: Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan, 1(1), 47–68.

Yuliasari, E. (2017). Eksperimentasi Model PBL dan Model GDL Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Ditinjau dari Kemandirian Belajar The Effect Of PBL and GDL Model to Mathematical Problem Solving Ability Viewed From Self Regulated Learning PENDAHULUAN Pendidikan adal, 6(1), 1–10.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.