Pengembangan Modul Matematika Berbasis POE (Predict Observe Explain) pada Materi Pokok Persamaan Garis Lurus

Nurinayah Budiarni, Yuberti Yuberti, Dona Dinda Pratiwi

Abstract


The purpose of this study is to develop a POE (predict observe explain) based mathematical module on the subject matter of a straight-line equation. It is also to see the response of educators and learners to POE (Predict Observe Explain) based mathematics module on the basic material of straight line equation. This research uses Research & Development. The design validation stage involves 9 subjects namely three material experts, three media experts and three linguists to assess the material feasibility, the design of math modules and the feasibility of Indonesian language is good and correct. The pilot phase is done through 2 stages small group trial and field trials. Based on the validation results of the expert material obtained an average score of 3.34 with valid criteria, for the media expert to obtain an average score of 3.52 with valid criteria while for the linguist get an average score of 3.33 with valid criteria. In the test phase of response 2 educators got an average score of 3.37 with very interesting criteria. As for the response of learners on small group trial obtained an average score of 3.05 with interesting criteria and on field trials obtained an average score of 3.33 with very interesting criteria so that the math module is feasible to be used as teaching materials.

Keywords


Module, POE (Predict Observe Explain), Equation Of Lines, Persamaan Garis

Full Text:

PDF

References


Anggoro, B. S. (2015). Pengembangan Modul Matematika dengan Strategi Problem Solving untuk Mengukur Tingkat Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa. Al-Jabar, 6(2), 27–39.

Anisa, D. N., & Masykuri, M. (2013). Pengaruh Model Pembelajaran POE (Predict, Observe, and Explanation) dan Sikap Ilmiah Terhadap Prestasi Belajar Siswa pada Materi Asam, Basa dan Garam Kelas VII Semester 1 SMP N 1 Jateng Tahun Pelajaran 2012/2013. Jurnal Pendidikan Kimia, 2(2), 16–23.

Diana, M., & Suri, F. I. (2018). Modul Pembelajaran Matematika Bernuansa Islami dengan Pendekatan Inkuiri, 1(1), 7–13.

Haryanti, F. (2016). Pengembangan Modul Matematika Berbasis Discovery Learning Berbantuan Flipbook Maker Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Pada Materi Segitiga. Kalamatika, 1(2).

Herdini, H., & Linda, R. (2013). Pengembangan Lembar Kegiatan Peserta Didik Berbasis Predict-Observe-Explain ( POE ) Untuk Pelajaran Kimia SMA Pokok Bahasan Koloid. Pendidikan Kimia Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Riau, 1–10.

Jazim. (2016). Pengembangan Modul Matematika SMP Berbasis Pendekatan Konstruktivisme. Aksioma, 5(2), 105–109.

Khayati, F., Sujadi, I., Retno, D., Saputro, S., Magister, P., & Matematika, P. (2016). Pengembangan Modul Matematika Untuk Pembelajaran Berbasis Masalah (Problem Based Learning) Pada Materi Pokok Persamaan Garis Lurus Kelas VIII SMP, 4(7), 2339–1685. Retrieved from http://jurnal.fkip.uns.ac.id

Lanang A. K. P., I. G., Tastra, I. D. K., & Suwatra, I. G. N. I. W. (2014). Pengembangan Media Video Pembelajaran dengan Model ADDIE pada Pembelajaran Bahasa Inggris di SDN 1 Selat. E-Jurnal Edutech Universitas Pendidikan Ganesha, 2(1).

Mirantika, R. (2015). Pengembangan Modul Pembelajaran Materi Fluida Statis Dengan Strategi Inkuiri Terbimbing. Pembelajaran Fisika, 34.

Nita Nuraini , Puguh Karyanto, S. S. (2014). Pengembangan Modul Berbasis POE (Predict, Observe, and Explain) Disertai Roundhouse Diagram untuk Memberdayakan Keterampilan Proses Sains dan Kemampuan Menjelaskan Siswa Kelas X SMA Negeri 5 Surakarta (Penelitian dan Pengembangan Materi Pencemaran Lingkun. Bioedukasi, 7(1).

Putra, R. W. Y., & Ruli, A. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Materi Trigonometri Berbantuan Software iMindMap pada Siswa SMA. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 39–47.

Sari, Aria Tanti Wika. (2016). Pengembangan Modul Berbasis POE (Predict , Observe , Explain) Materi Usaha Dan Energi. JPF, IV(2), 124–136.

Tjiptiany, E. N., As’ari, A. R., & Muksar, M. (2016). Pengembangan Modul Pembelajaran Untuk Membantu Siswa SMA Kelas X Dalam Memahami Materi Peluang. Jurnal Pendidikan, 1(10), 1938–1942.

Widyaningrum, R., Sarwanto, & Karyanto, P. (2013). Pengembangan Modul Berorientasi POE (Predict, Observe, Explain) Berwawasan Lingkungan Pada Materi Pencemaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Bioedukasi, 6(1), 100–117.

Yuberti. (2014). “Penelitian dan Pengembangan” yang Belum Diminati dan Perspektifnya. Al Biruni, 2(2), 1–15.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.