LKPD Matematika Berbasis Gaya Belajar Visual untuk Peserta Didik Penyandang Autisme

Leli Maratur Rohmah, Bambang Sri Anggoro, Dona Dinda Pratiwi

Abstract


This research has a purpose to produce LKPD product as a form of attention to autistic children who belong to Children with Special Needs. Student Worksheet of Mathematics visual-based is a learning medium that can be used by learners in learning Mathematics to make it easier. The study was conducted at SLB Mazaya Bandar Lampung in the academic year 2017/2018. Research method using preliminary research that will produce an Student Worksheet with learning style based learners that is visual learning style. Data collection techniques used interviews and observations. This type of data uses both qualitative and quantitative data. The results of the data are then used as a reference to create a product in the form of Student Worksheet.


Keywords


Visual Learning Style; Student Worksheet; Autism/Autistic; Gaya Belajar Visual; LKPD; Autisme.

Full Text:

PDF

References


Aji Arif Nugroho, Rizki Wahyu Yunian Putra, Fredi Ganda Putra, dan Muhamad Syazali. (2017). Pengembangan Blog Sebagai Media Pembelajaran Matematika. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika. No. 2. 197–204.

Asnaini, Adlim, dan Mahidin. (2008). Pengembangan LKPD Berbasis Pendekatan Scientific untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Aktivitas Peserta Didik pada Materi Larutan Penyangga. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia. No. 1. 191-201.

Bambang Sri Anggoro. (2016). Meningkatkan Kemampuan Generalisasi Matematis Melalui Discovery Learning dan Model Pembelajaran Peer Led Guided Inquiry. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika. No. 1. 11–20.

Biro Komunikasi dan Pelayanan Masyarakat, Kementerian Kesehatan RI. (2016). Kenali Dan Deteksi Dini Individu dengan Spektrum Autisme Melalui Pendekatan Keluarga Untuk Tingkatkan Kualitas Hidupnya. Kementerian Kesehatan Republik Indonesia (blog). Diunduh dari http://www.depkes.go.id/article/print/16041300001/kenali-dan-deteksi-dini-individu-dengan-spektrum-autisme-melalui-pendekatan-keluarga-untuk-tingkatka.html pada 8 September 2017.

Kamid. (2011). Pemerolehan Pengetahuan Matematika bagi Peserta didik Autis pada Permulaan Bangku Sekolah. Jurnal Edumatica . No. 02. 84.

Kamid. (2012). Analisis Kendala Siswa Autis dalam Menyelesaikan Soal Matematika Bentuk Cerita (Kasus Low Function). AKSIOMA: Jurnal Pendidikan Matematika. No. 01. 7.

Nova Sandewita. (2017). Pelaksanaan Pembelajaran Matematika oleh Guru Kelas terhadap Siswa Autisme. E-JUPEKhu.No. 3. 328.

Nur Farra Diba dan Atie Ernawati. (2015). Autism Care Center dengan Pendekatan Behaviour Architecture di Jakarta Timur. Faktor Exacta 6. No. 1. 24–34.

Ramadhani Dewi Purwanti, Dona Dinda Pratiwi, dan Achi Rinaldi. (2016). Pengaruh Pembelajaran Berbatuan Geogebra terhadap Pemahaman Konsep Matematis ditinjau dari Gaya Kognitif. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika. No. 1. 115–122.

Wiwik Widajati dan Blitsivictoria Alfinina. (2013). Penggunaan Media Visual dalam Pembelajaran Anak Autis. Pendidikan Luar Biasa. No. 1. 26–34.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.