Pengaruh Berpikir Kreatif Terhadap Kemampuan Memecahkan Masalah Matematika

Etti Desti, Bambang Sri Anggoro, Suherman Suherman

Abstract


The research aims to know what the creative thinking mathematically significant effect against the ability of solving math problems. Methode in this research is a quantitative approach wiht the correlation. Paradigms of research used in the form of paradigma single, 2 (two) variables, the location of Selected by Probability Random Sampling which had previously been done pengan test validity and reliability of the instrument. The main of instrumen essay from the data is collected, then analyzed with testing statistics and continued with the hypothesis testing with simple linear regression test. With the requirements of analysis in the form of normality test and linearity test, Based on a simple linear regression test of mathematical creative thinking to the ability of solving mathematical problems of research results showed that.The F value in the Deviation of Linearity column is 3.850 and the significance is 0.05 (5%), the Sig (2-tailed) value is 0, 076, Thus, the Sig. (2-tailed value is less than the significance value of the Sig. (2-tailed) value of 0, 076 so it can be concluded that the relationship of creative thinking with the ability to solve mathematical problems is linear.


Keywords


Berpikir Kreatif, Memecahkan Masalah, Pembelajaran Matematika

Full Text:

PDF

References


Ariawan, Rezi. (2017). Pengaruh Pembelajaran Visual Thinking Disertai Aktivitas Quick On The Draw Terhadap Kemapuan Pemecahan Masalah dan Kemampuan Komunikasi Matematis. JPPM , V0L 10.

Baiti, Nur. (2015). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika di SMP. ISSN , 2086-4248.

Fataturrohmah, A., Masykur, R., & Suherman, S. (2017, June). PENGARUH MODEL CINTA BERBANTU MEDIA TANGRAM TERHADAP PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIS SISWA. In Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika (Vol. 1, No. 1, pp. 21-27).

Hafifah Nur Sopiani, Ifah Syarifatul Hijah AS. (2016). Pengaruh Pendekatan TTW dengan Pendekatan Kontekstual dalam Meningkatkan Kemampuan dan Disposisi Matematis Siswa. JJPM , VOL9,No19.

Hamidah, K., & Suherman, S. (2016). Proses Berpikir Matematis Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Matematika di tinjau dari Tipe Kepribadian Keirsey. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 231-248.

Khusnul, Kmimah, Septuri, Suherman. (2016). Proses Berpikir Matematis Siswa Dalam Menyelesaiakan Masalah Matematika ditinjau dari Tife Kepribadian Kreirsey . Aljabar: Jurnal Pendidikan Matematika , 231-248.

Marliani, Novi. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Missouri, Mathematich Project terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Matis. JPPM , Vol 1o.

Netriawati. (2016). Analis Kemampuan Mahasiswa dalam Pemcahan Masalah Matematis Menurut Teori Polya . Aljabar:jurnal Pendidikan Matematika , 181-190.

Putra Fredi ganda. (2017). Inplementasi Pendidikan Kontekstual Berbantuan (HOA) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik. Aljabar:Pendidikan matematika , 70-80.

Rahma, S., Farida, F., & Suherman, S. (2017, June). ANALISIS BERPIKIR KRITIS SISWA DENGAN PEMBELAJARAN SOCRATES KONTEKSTUAL DI SMP NEGERI 1 PADANGRATU LAMPUNG TENGAH. In Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika (Vol. 1, No. 1, pp. 121-128).

Sajali, M. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Kreative Problem Solving Berbantuan Maple II Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Alajabar: Pendidikan Matematika , 91-99.

Suherman. (2015). Kreatifitas Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Melalui Teori Bilangan dengan Pendekatan Matematika Realistik (PMR). Aljabar: Jurnal Pendidikan Matematika.

Suherman, S. (2013). PROSES BERNALAR SISWA DALAM MENGERJAKAN SOAL-SOAL OPERASI BILANGAN DENGAN SOAL MATEMATIKA REALISTIK. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 1(2).


Refbacks

  • There are currently no refbacks.