Penggunaan Graded Response Models (GRM) dalam Menganalisis Proses Berpikir Kritis Matematis

Renny Ninda Sari, Mujib Mujib, Siska Andriani

Abstract


The purpose of the study was to analyze the items about students' mathematical critical thinking skills by using Graded Response Models (GRM). This research is a type of qualitative research with a descriptive approach. The research subjects here were VIII grade students of MTs Al Muhajirin Panjang 2018/2019 school year, totaling 30 students by means of purposive sampling. Data collection techniques are carried out by written tests (essays) and interviews. The data analysis technique is using the Graded Response Models (GRM) test, which is then combined with data reduction, data presentation, and conclusion drawing. The results of the study show that students with high ability categories can generally say that students can work on mathematical critical thinking tests well according to mathematical critical thinking criteria in accordance with indicators of critical thinking questions. Students with moderate abilities can generally be concluded that students who have moderate abilities have not been too capable of working on mathematical critical thinking tests well according to mathematical critical thinking criteria. As well as low-ability students in general it can be concluded that students who have low ability have not been able to at all work on mathematical thinking test questions properly according to mathematical critical thinking criteria.


Keywords


Mathematical Critical Thinking; Graded Response Models (GRM)

Full Text:

PDF

References


Ainissyifa, H. (2014). Pendidikan Karakter dalam Perspektif Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Universitas Garut, 8(1), 1–26.

Alexandra, G., & Ratu, N. (2018). Profil Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa SMP dengan Graded Response Models. Jurnal “Mosharafa,” 7(1), 103–112.

Amir, M. F. (2015). Proses Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar dalam Memecahkan Masalah Berbentuk Soal Cerita Matematika Berdasarkan Gaya Belajar. Jurnal Math Educator Nusantara Volume, 1(2), 159–170.

Arikunto, S. (2009). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Fatmawati, H., Mardiyana, & Triyanto. (2014). Analisis Berpikir Kritis Siswa dalam Pemecahan Masalah Matematika Berdasarkan Polya pada Pokok Bahasan Persamaan Kuadrat (Penelitian pada Siswa Kelas X SMK Muhammadiyah 1 Sragen Tahun Pelajaran 2013/2014). Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 2(9), 911–922.

Friyatmi. (2018). Estimasi Parameter Tes dengan Penskoran Politomus Menggunakan Graded Response Model pada Sampel Kecil. Jurnal Inovasi Pendidikan Ekonomi, 8(1), 22–31.

Junaidi. (2017). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Matematika Siswa dengan Menggunakan Graded Response Models di SMA Negeri 1 Sakti. Jurnal Numeracy, 4(1), 14–25.

Kahar, M. S. (2017). Analisis Kemampuan Berpikir Matematis Siswa Sma Kota Sorong terhadap Butir Soal dengan Graded Response Model. Tadris: Jurnal Keguruan dan Ilmu Tarbiyah, 2(1), 11–18.

Khoiri, A. (2017). Analisis Kemampuan Berfikir Kritis Siswa Menggunakan Teams Assisted Individualization. Science Education Journal, 1(2), 52–63.

Kholiq, A. (2015). Pendidikan Agama Islam dalam Kebudayaan Masyarakat Kalang. Jurnal At-Taqaddum, 7(2), 327–345.

Kurniasih, A. W. (2012). Scaffolding Sebagai Alternatif Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematika. Jurnal Kreano, 3(2), 113–124.

Lalo, K. (2018). Menciptakan Generasi Milenial Berkarakter dengan Pendidikan Karakter Guna Menyongsong Era Globalisasi. Jurnal Ilmu Kepolisian, 12(2), 68–75.

Liberna, H. (2015). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa melalui Penggunaan Metode Improve pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel. Jurnal Formatif, 2(3), 190–197.

Mahayukti, G. A., Dantes, N., Candiasa, I. M., & Marhaeni, A. A. I. N. (2018). The Effectiveness of Using Portfolio Assessment in Lecture by Controlling Mathematical Logical Intelligence. In Shs Web Of Conferences (Vol. 81, Pp. 1–6).

Mahmuzah, R. (2015). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa SMP melalui Pendekatan Problem Posing. Jurnal Peluang, 4(1), 64–72.

Mahmuzah, R., Ikhsan, M., & Yusrizal. (2014). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis dan Disposisi Matematis Siswa SMP dengan Menggunakan Pendekatan Problem Posing. Jurnal Didsktik Matematika, 1(2), 43–53.

Manfaat, B., & Anasha, Z. Z. (2013). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Matematik Siswa dengan Menggunakan Graded Response Models (GRM). In Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika dengan Tema “ Penguatan Peran Matematika dan Pendidikan Matematika untuk Indonesia yang Lebih Baik” (pp. 119–124).

Mayasari, N., & Noeruddin, A. (2010). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Advance Organizer untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika di IKIP PGRI Bojonegoro. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 2(2), 122–129.

Mujib, & Mardiyah. (2017). Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Berdasarkan Kecerdasan Multiple Intelligences. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 187–196.

Nugroho, A. A., Putra, R. W. Y., Putra, F. G., & Syazali, M. (2017). Pengembangan Blog sebagai Media Pembelajaran Matematika. Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 197–203.

Rahma, S., Farida, & Suherman. (2017). Analisis Berpikir Kritis Siswa dengan Pembelajaran Socrates Kontekstual di SMP Negeri 1 Padangratu Lampung Tengah. In Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika 2017 UIN Raden Intan Lampung (Pp. 121–128).

Sugiyono. (2011). Statistika Untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Suharna, A. (2016). Evaluasi Pendidikan Perspektif Islam. Jurnal Qathrunâ, 3(2).

Susongko, P. (2010). Perbandingan Keefektifan Bentuk Tes Uraian dan Testlet dengan Penerapan Graded Response Model (GRM). Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 14(2), 269–288.

Syahbana, A. (2012). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Kontekstual untuk Mengukur Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa SMP. Edumatica, 2(2), 17–26.

Tama, A. M., Rinaldi, A., & Andriani, S. (2018). Pemahaman Konsep Peserta Didik dengan Menggunakan Graded Response Models (GRM). Desimal: Jurnal Matematika, 1(1), 91–99.

Uran, L. L. (2018). Evaluasi Implementasi KTSP dan Kurikulum 2013 pada SMK Se-Kabupaten Belu, Nusa Tenggara Timur. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 22(1), 1–11.

Wiyoko, T. (2019). Analisis Profil Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa PGSD dengan Graded Response Models pada Pembelajaran IPA. Indonesian J. Integr. SCI. Education ( IJIS EDU ), 1(1), 25–32.

Zetriuslita, Ariawan, R., & Nufus, H. (2016). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Mahasiswa dalam Menyelesaikan Soal Uraian Kalkulus Integral Berdasarkan Level Kemampuan Mahasiswa. Infinity : Jurnal Ilmiah Program Studi Matematika STKIP Siliwangi Bandung, 5(1), 56–65.




Article Metrics

Abstract views : 20 | PDF downloads : 41

Refbacks

  • There are currently no refbacks.