Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis : Dampak Kecerdasan Emosional Pada Materi Operasi Hitung Aljabar

Siti Rohmah, Achi Rinaldi

Abstract


This research was based on the background of the large number of Talang Padang PEMNU MTs students who had good mathematical skills but were unable to provide results for them. Efforts to address these challenges, researchers questioned intelligence, emotional intelligence, and mathematical communication of students. This type of research is quantitative research with data analysis techniques used are statistical analysis of linear regression methods. Data collection techniques used in this study were emotional intelligence questionnaires and tests of mathematical communication skills. The subjects in this study were all classes VII A and VII B MTs PEMNU Talang Padang. The independent variable (independent variable) and independent variable (dependent variable) in this study have been explicitly approved. This study resulted in a significant motivation for mathematical communication intelligence in VII grade students of Talang Padang PEMNU MTs. This can be seen from the regression coefficient Y = -1,814 + 0,385 x. This means that every increase in intelligence of students will increase the mathematical communication skills of 0.385. And if students' emotional intelligence is constant (zero), then the mathematical communication ability is -1.814.


Keywords


Emotional Intelligence; Mathematical Communication Ability; Calculating Operation Forms of Algebra

Full Text:

PDF

References


Arifin, Z., Trapsilasiwi, D., & Fatahillah, A. (2016). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematika dalam Menyelesaikan Masalah pada Pokok Bahasan Sistem Persamaan Linier Dua Variabel Siswa Kelas VIII-C SMP Nuris Jember. Jurnal Edukasi UNEJ, III(2), 9–12.

Badriyah, H. (2012). Pengaruh Kecerdasan Emosional dan Motivasi Belajar Siswa Kelas XI SMA Negeri 1 Bangsri Tahun Ajaran 2011/2012. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Bungawati, Taiyeb, A. M., & Hartati. (2018). Pengaruh Kecerdasan Intelektual, Kecerdasan Emosional dan Kecerdasan Spiritual terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa SMA Negeri Di Kabupaten Soppeng. UNM Journal of Biological Education, 1(2), 191–202.

Eva, L. M., & Kusrini, M. (2015). Hubungan Kecerdasan Emosional dan Berpikir Kreatif terhadap Prestasi Belajar Matematika. Jurnal Formatif, 5(3), 245–256.

Furchan, H. A. (2007). Pengantar Penelitian Danlam Pendidikan (III). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Gusniwati, M. (2015). Pengaruh Kecerdasan Emosional dan Minat Belajar. Jurnal Formatif, 5(1), 26–41.

Husna, Ikhsan, M., & Fatimah, S. (2013). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah dan Komunikasi Matematis Siswa Sekolah Menengah Pertama Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think-Pair-Share. Jurnal Peluang, 1(2), 81–92.

Kurnia, R.N., Setiawani, S, dan Kristina, A. . (2015). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Kelas VIIC SMP Negeri 1 Rogojampi Tahun Pelajaran 2014/2015. Jurnal Universitas Jember.

Laksananti, P. M., Setiawan, T. B., & Setiawani, S. (2017). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis dalam Menyelesaikan Masalah Pokok Bahasan Bangun Datar Segi Empat ditinjau dari Kecerdasan Emosional Siswa Kelas VIII-D SMP Negeri 1 Sumbermalang. Kadikma, 8(1), 88–96.

Perdana, R. D. P. (2017). Eksperimentasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Assisted Individualization dan Two Stay Two Stray pada Materi Operasi Hitung Bentuk Aljabar ditinjau dari Kecerdasan Emosional Siswa Kelas VII SMP Se-Kabupaten Nganjuk Tahun Pelajaran 2015/2016. Jurnal Dharma Pendidikan STKIP PGRI Nganjuk, 12(1), 78–86.

Putri, S. S. A. (2017). Pengaruh Kecerdasan Emosional terhadap Hasil Belajar Matematika Peserta Didik Kelas V SD Inpres Bontomanai Kota Makassar. UIN Alauddin Makassar.

Rinaldi, A. (2015). Aplikasi Model Persamaan Struktural pada Program R (Studi Kasus Data Pengukuran Kecerdasan). Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 1–12.

Rinaldi, A. (2016). Sebaran Generalized Extreme Value (GEV) dan Generalized Pareto (GP) untuk Pendugaan Curah Hujan Ekstrim di Wilayah DKI Jakarta. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 75-84.

Sholikhah, M., Trapsilasiwi, D., Suharto, Susanto, & Yudianto, E. (2018). Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Tunagrahita Ringan Smalb-C Negeri Jember dalam Menyelesaikan Soal Penjumlahan dan Pengurangan Aljabar Menggunakan Alat Peraga Kertas Aljabar. Kadikma, 9(2), 98–107.

Sukma, A., & Adam, H. (2012). Studi Empiris Pengaruh Kecerdasan Emosional, Perilaku Belajar, dan Stres Kuliah Terhadap Keterlambatan Penyelesaian Studi (Studi pada Mahasiswa S1 Akuntansi Universitas Barawijaya Malang). Jurnal Ilmiah Mahasiswa Febi, 1(2).

Tasyanti, T., Wardono, & Rochmad. (2018). Analisis Kemampuan Literasi Matematika Berdasarkan Kecerdasan Emosional Siswa melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation. In Prisma : Prosiding Seminar Nasional Matematika (Vol. 1, pp. 334–346).


Refbacks

  • There are currently no refbacks.